خودروهای هیبرید موجود در بازار

یکی از مواردی که برخی دولتمردان را به این سمت هدایت کرده موضوع کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در مصرف سوخت است. بنابراین دولت‌های مذکور نه تنها با جایگزینی محصولاتی با تکنولوژی بالا از مصرف سوخت بالای خودروها گذر کردند بلکه هم‌اکنون به توقف کامل تولید این خودروها می‌اندیشند در عوض اما در ایران اراده‌ای حتی برای کاهش مصرف سوخت نیز دیده نمی‌شود به‌طوری که چندی پیش دولت مصوبه خود مبنی بر خروج یک دستگاه خودروی فرسوده در ازای تولید خودروی پرمصرف را حذف و شماره‌گذاری این خودروها را قانونی اعلام کرد. در هر صورت همان‌طور که گفته شد اگر چه برنامه ریزی برای تولید خودروی برقی و هیبرید در دستور کار خودروسازان قرار گرفته اما وارد‌کنندگان در این زمینه بیکار بودند و برخی از آنها مبادرت به واردات خودروهای هیبریدی کردند. حدود ۵ یا ۶ سال گذشته اولین خودروی برقی یعنی اسمارات در شرایطی وارد ایران شد که پلیس راهنمایی و رانندگی از شماره‌گذاری آن امتناع کرد حال آنکه طی سه سال گذشته برخی وارد‌کنندگان نسبت به واردات خودروهای هیبرید اقدام کرده‌اند.

در این زمینه وارد‌کننده محصولات تویوتا پیش قدم بوده و اقدام به واردات برخی از خودروهای هیبرید کرده است. اما اینکه چرا هنوز خودروی برقی وارد ایران نشده باید گفت که هنوز زیرساختی برای برقی‌ها در ایران پیش‌بینی نشده به همین دلیل ورود این نوع خودروها برای وارد‌کنندگان توجیهی ندارد. حال این سوال مطرح است که خودروهای هیبریدی از چه ویژگی خاصی برخوردارند که هم دولت نسبت به کاهش تعرفه آن اقدام کرده و هم این خودروها توانستند مشتریان ایرانی را جذب خود کنند. آنچه مشخص است در خودروهای هیبریدی از موتور الکترونیکی در کنار موتور درون‌سوز استفاده می‌شود. ولی استراتژی خودروهای هیبریدی باهم متفاوت است. مثلا در یک خودرو هیبریدی موتور درون‌سوز برق موتور الکترونیکی را تولید می‌کند.

در نوع دیگر این خودروها زمانی که راننده با سرعت پایین حرکت می‌کند، خودرو با موتور الکترونیکی کار می‌کند و در زمان حرکت با سرعت بالا، موتور درون‌سوز نیز به موتور الکترونیکی کمک می‌کند. البته خودرو هیبریدی ترکیبی نیز وجود دارد که در آن هر دو نوع موتورالکتریکی و درون‌سوز همزمان کار می‌کنند. مصرف سوخت هیبریدی‌ها زیر پنج لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. به این ترتیب استفاده از خودرو هیبریدی هم موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود و هم آلودگی را به شدت کاهش می‌دهد. با این حال یکی از ایراداتی که خودروهای یاد شده در کشورمان دارند قیمت بالای آن است. با اینکه دولت در راستای کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا مزایایی همچون تعرفه چهار درصدی واردات و همچنین تردد آزاد این خودروها در خیابان‌هایی که منع طرح ترافیک را دارند، در نظر گرفته با این حال اما خودروهای یاد شده از قیمت بالایی برخوردارند که این مساله به نوعی منجر به رویگردانی برخی مشتریان از محصولات مذکور شده است.

بر این اساس بیشتر خریداران این طور تصور می‌کنند که خودروهای هیبرید در دنیا جزو محصولات گران تولید‌کنندگان هستند حال آنکه این تصور غلط است و این اطلاعات غلط مربوط به روزهای ابتدایی ساخته‌ شدن خودروهای هیبریدی است و اکنون با ارتقای تکنولوژیکی قیمت آن نیز متعادل شده است. با این حال اما وارد‌کنندگان کمتری حاضر به واردات خودروی هیبریدی به کشور شده‌اند و همان‌طور که پیش‌تر گفتیم تنها وارد‌کننده محصولات تویوتا در این زمینه پیش‌قدم شده است. در این زمینه یک کارشناس بازار خودروهای وارداتی عنوان می‌کند که اگر در ایران خودروهای هیبریدی روز جهان با تعرفه‌ای که برایشان در نظر گرفته شده بود، با قیمتی متعارف وارد می‌شدند، بخش زیادی از خودروهای وارداتی به ایران را خودروهای هیبریدی تشکیل می‌داد حال آنکه این محصولات گران مانع از تقاضای مناسب برای آن شده است. حال به سراغ خودروهای هیبرید موجود در بازار می‌رویم خودروهای انگشت شماری که تقاضای به نسبت مناسبی برای آنها ایجاد شده است.

در حال حاضر در خیابان‌های ایران، خودروهایی نظیر لکسوس هیبریدی، تویوتا پریوس، تویوتا کمری هیبرید، تویوتا راو ۴ هیبرید، هیوندا سوناتا هیبرید، بی ام و I۸، ولوو هیبرید هیوندایی اکسنت هیبرید به چشم می‌خورند. این خودروها در شرایط کنونی بین ۱۵۰ تا یک میلیارد قیمت دارند. در این بین شاید بیش از دیگر خودروها تویوتا پریوس به چشم‌ آید. خودرویی با ظاهری متفاوت که شاید خیلی مورد پسند مشتریان داخلی نباشد.  این خودرو به‌عنوان یک سدان کامپکت شهری خانوادگی که در بازه قیمت حوالی ۱۵۰تا ۱۷۰ میلیون تومان با گزینه‌هایی مثل تویوتا کرولا، هیوندای النترا و کیا سراتو رقابت می‌کند، یک پیشرانه ۸/ ۱ لیتری در کنار موتور الکتریکی ۷۱ اسب بخاری که نهایتا مصرف سوخت ۷/ ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای سیکل ترکیبی به شما ارائه می‌کند. به بیان دیگر، پریوس در قیاس با رقبای مذکور، مصرف سوختی بسیار پایینی دارد. اما همان‌طور که گفتیم این خودرو از ظاهری عجیب بهره می‌برد و ممکن است به چشم بسیاری از ناظران زیبا نیاید.

فضای داخلی این خودرو نیز دست کمی از طراحی بدنه‌اش ندارد و ممکن است نتوانید براحتی با چیدمان ادوات این خودرو کنار بیایید. پریوس به شما این قابلیت را می‌دهد که خودرو را به‌صورت الکتریکی، بنزینی یا هیبرید استفاده کنید اما به سراغ تویوتا کمری هیبرید برویم خودرویی که با ورود آن نوع بنزینی‌اش دیگر وارد ایران نشد. کمری هیبرید که غالبا تیپ XLE آن را در بازار کشور داریم، یک هیبرید ترکیبی است که از پیشرانه ۴ سیلندر ۵/ ۲ لیتری به همراه موتور الکتریکی بهره می‌برد و مجموعا ۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد. این خودرو با بهره‌گیری از جعبه دنده CVT شتاب صفر تا صد ۹/ ۷ ثانیه را برای شما فراهم می‌سازد و همچنین مصرف سوختی معادل ۵/ ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای سیکل ترکیبی دارد.

برای تفهیم بهتر مصرف سوخت بهینه این خودرو باید گفت، نزدیک‌ترین رقیب این خودرو یعنی کیا اپتیما JF با پیشرانه ۴/ ۲ لیتری مصرف سوختی معادل ۱/ ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را ارائه می‌کند  به سراغ هیوندا سوناتا هیبرید برویم خودرویی با این مشخصات: موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه ، حجم موتور ۱۹۹۸سی سی، حداکثر قدرت ۱۹۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه حداکثر گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه، جعبه دنده ۶ سرعته خودکار تیپ ترونیک، شتاب صفر تا ۱۰۰، ۳/ ۹ ثانیه، مصرف سوخت داخل شهر ۹/ ۵ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف سوخت خارج از شهر ۳/ ۵ لیتر در هر صد کیلومتر، مصرف سوخت ترکیبی نیز ۶/ ۵ لیتر در هر صد کیلومتر حجم باک ۶۰ لیتر، استاندارد آلایندگی یورو ۵. در این زمینه می‌توان گفت که این خودرو در شرایط ایده‌آل با استفاده از حالت رانندگی بهینه مصرف، سوخت ترکیبی خودرو را به ۷/ ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رساند. به این ترتیب با یک باک بنزین ۶ لیتری می‌توان در شرایط ایده‌آل، مسافت هزار کیلومتری را طی کرد.

آخر هفته

آخر هفته

آخر هفته