واکنش جدید به تغییر کاربری سوله‌های بحران

رحمت‌الله حافظی اوایل سال گذشته برای اولین بار نسبت به تغییر کاربرد سوله‌های مدیریت بحران به شهرداری تذکر داده بود. او در آن زمان با تاکید بر خارج از چارچوب عمل کردن شهرداری تهران درخصوص استفاده از سوله‌های بحران عنوان کرده بود که هم‌اکنون این سوله‌ها به مدرسه، حوزه علمیه و محل بازی کودکان تغییر کاربری داده است. از این رو رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در دوره چهارم از شهرداری بابت تغییرکاربری سوله‌های مدیریت بحران شهر تهران توضیح خواست.

او عنوان کرده بود بخشی از این سوله‌ها در اختیار ورزش بانوان قرار گرفته که فعلا مورد نظر ما نیست. حافظی در تذکر سال گذشته خود به مصداق‌هایی از این تغییر کاربری‌ها نیز اشاره کرد. به گفته او در منطقه ۲، روی سوله مدیریت بحران آسیاب کهک، تابلوی پایگاه مدیریت بحران معاونت فنی و عمرانی نصب شده اما در عمل در اختیار مرکز ژئوتکنیک قرار گرفته، یکی دیگر از سوله‌های این منطقه در اختیار دانشگاه علمی کاربردی شهرداری و سوله دیگر در اختیار یک برنامه تلویزیونی است. او ادامه داد: در منطقه ۲۲ سوله حضرت ابوالفضل(ع) در اختیار معاونت اجتماعی شهرداری قرار گرفته، سوله بحران منطقه ۴ نیز به بخش‌خصوصی واگذار شده و به شهربازی تبدیل شده است. در سوله بحران منطقه ۱۳ (دوکوهه) تجهیزات و دکور صداوسیما مستقر است، سوله بحران جنب ترمینال جنوب نیز به بخش‌خصوصی واگذار و به باشگاه بدنسازی تبدیل شده است. حافظی اعلام کرد: شهرداری در این باره توضیحات لازم را ارائه دهد. به گفته رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر، سوله‌های مدیریت بحران در مناطق ۲،۳،۴،۵ و ۱۲ محل ضبط برنامه‌های تلویزیونی شده است.

تذکر حافظی به شهرداری تهران درحالی بود که محمدباقر قالیباف هرگونه تغییر کاربری این سوله‌ها را در صحبت‌های خود رد می‌کرد. او به واگذاری سوله‌های مدیریت بحران واکنش نشان داد و گفت: هیچ سوله بحرانی تغییر کاربری نداده است. او درحاشیه همایش عمران شهری در سال گذشته با بیان اینکه من خواهش می‌کنم به سوابق تاریخی توجه کنید، گفت: هیچ سوله بحرانی تغییر کاربری نداده است. قالیباف اظهار کرد: زمانی که سوله‌های بحران ساخته شدند بخشی از آنها بلااستفاده بود و بخشی که باید تجهیز می‌شد تجهیز شده و برخی دیگر نیز قرار بود مورد استفاده اداری قرار گیرند که این مهم انجام شد. او با بیان اینکه براساس مصوبه شورای شهر وقت، تصمیم گرفته شد بخشی از سوله‌های بحران که برای اسکان در نظر گرفته شده مورد استفاده ورزش بانوان قرار گیرد، گفت: صددرصد سوله‌ها برای بحران است و برخی از آنها در مواقع بلااستفاده برای ورزش بانوان در نظر گرفته شده است.

همان زمان برخی کارشناسان شهری در پاسخ به این ادعای قالیباف مطرح کردند که تغییر کاربرد سوله‌های بحران درحالی است که مطابق مصوبه شورای شهر تهران، این سوله‌ها مکانی برای انبار تجهیزات فاسدنشدنی و استفاده آن در زمان‌های بحران است. اما درحال حاضر به گفته برخی از اعضای شورای شهر تهران فضای خالی در این سوله‌ها وجود ندارد. کارشناسان شهری یکی از دلایل تغییر کاربرد سوله‌های بحران را کمبود شدید سرانه‌های خدماتی، آموزشی و تفریحی در مناطق مختلف شهر عنوان کردند. به گفته آنها به نظر می‌رسد تغییر کاربرد سوله‌های بحران سبب می‌شود در زمان بحران نتوان از آنها استفاده کرد. از دیدگاه آنها اگر ضمن واگذاری سوله‌های چندمنظوره مدیریت بحران، تغییری در ساختمان ایجاد شود که سازه را از سوله و سالن بودن خارج کند، دارای اشکال و خطرساز محسوب می‌شود و خلاف مقررات است. در عین حال سوله‌های مدیریت بحران که عموما در اختیار شهرداری‌ها است باید به‌عنوان اماکن بحرانی نگهداری و صیانت شود، بنابراین هر تغییر کاربری زنگ خطر محسوب می‌شود.

به موجب همین انتقادها اخیرا اعضای شورای شهر پنجم نسبت به تغییر کاربری این سوله‌ها واکنش نشان داده‌اند و از بازگشت کاربری اولیه به این سوله‌ها خبر داده‌اند. زهرا صدراعظم‌نوری رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران عنوان کرده هر نوع تغییر کاربری که مغایر با کاربری اولیه است، باید بازگردانده شود. او گفته با توجه به اینکه یکی از مشکلات سازمان بحران، کمبود امکانات و تجهیزات کافی است، موضوع تغییر کاربری سوله‌های بحران در کمیته ایمنی شورا مورد بررسی قرار گرفته است. او درباره این سوله‌ها گفته فضاهایی پیش از این به‌عنوان سوله مدیریت بحران تدارک دیده شده تا در این فضاها دپوهایی وجود داشته باشد و تجهیزاتی درون آن برای مواقع بحرانی فراهم و در دسترس باشد.

اما در رابطه با تغییر کاربری این سوله‌ها معتقدیم یا باید سوله‌ها به کاربری اصلی خود بازگردند یا اینکه اگر امروز مورد نیاز است حتما باید تدارکات لازم متناسب با نیاز منطقه فراهم شود. بنابراین موضوع تغییر کاربری سوله‌های مدیریت بحران باید به جد تعیین تکلیف شود و در دستور کار قرار بگیرد. او در عین حال اظهار کرد: قرار است با مسوولان شهرداری تهران در اولین جلسه سازمان مدیریت بحران که شورای شهر نیز حضور دارد، این موضوع را مطرح کنیم، چراکه کاربری سوله‌های مدیریت بحران تعریف شده و برای آن هزینه شده است و هر نوع تغییر کاربری مغایر با کاربری اولیه است که باید بازگردانده شود.