کوهنوردی درفرمت ام‌پی3

برلیانس سی۳کراس

با جدیدترین خودروی این کلاس کار را شروع می‌کنیم، جایی که همکار چینی ب.ام.و با کمک استودیوی طراحی پینین فارینا سعی بسیاری کرده تا با اصلاح ظاهری مدل هاچ‌بک ۳۲۰ و اضافه کردن برخی نکات، روح پویاتری به مدل سی۳ ببخشد. محصول تازه‌نفس پارس خودرو البته کیفیت ساخت پایین‌تری نسبت به استپ‌وی مخصوصا در ابعاد فنی دارد اما احتمالا به لطف آپشن و طراحی ظاهری بهتر می‌تواند بخشی از بازار استپ‌وی را تصاحب کند. سی۳ کراس که در مقایسه با نمونه هاچ‌بک از جلوپنجره جدید، طرح و سایز متفاوت رینگ و لاستیک، سپرهای متفاوت و نیز یک ریل سقفی زیبا و فاقد کاربرد سود می‌برد آشکارا ارتفاع بیشتری داشته و پروژه مرتفع‌سازی آن موفقیت‌آمیز بوده است. مخصوصا که نشان درشت Cross۳  روی درب‌های جلو و نیز لایه نقره‌ای رنگی که روی برخی نقاط برجسته بدنه به اغراق‌آمیز جلوه دادن چهره سی۳ کراس کمک شایانی کرده است. در عین حال سی ۳ کراس به فلپ‌های پلاستیکی دور گلگیرها و حواشی خودرو و رکاب‌های بزرگ‌تر و نیز سقف مشکی مجهز شده تا بهتر بتوان آن را از نسخه هاچ‌بک تشخیص داد.

فضای داخلی هم با وجود تریم دو رنگ و قطعات نقره‌ای گرچه بهتر از استپ‌وی و دانگ فنگ است اما خیلی هم پیشرو نیست. داشبورد هم با چارچوبی معمولی، از خطوطی منظم و کارکردی آسان برخوردار است. درباره موتور برلیانس سی۳ کراس باید جانب احتیاط را رعایت کرد چرا که برخی خریداران نمونه هاچ‌بک ۳۲۰ از عیوب متعدد آن گلایه دارند. این موتور که یک نمونه ۵/ ۱ لیتری مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌هاست متاسفانه در برابر وزن ۱۲۵۰ کیلوگرمی سی۳ کراس قدرت کمی به میزان ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که برای رساندن سی۳ به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۱۳ ثانیه زمان نیاز دارد که این موضوع به معنی عملکردی کاملا معمولی برای سی۳ کراس است. این خودرو که به تجهیزاتی نظیر دو کیسه هوا، سانروف، صفحه لمسی ۷اینچی کنسول مرکزی، سیستم تهویه مطبوع و صندلی‌های برقی مجهز است از طول و عرض بیشتری نسبت به رنو ساندرو استپ‌وی برخوردار بوده اما استحکام آن بنا به تجربه سواری با دو خودرو کمتر از استپ‌وی است. مزیت اصلی سی۳ ظاهر زیبا و اتاق آرام آن است.

دانگ‌فنگ‌اچ ۳۰ کراس

با داشتن تشابهات بسیار با پژو ۲۰۶ در ابعاد فنی، این هاچ‌بک/ استیشن مرتفع چینی از نقاط قوت بسیاری برخوردار است گرچه عیوب متعددی نیز دارد. ارتفاع کمتر اتاق و شاسی اچ۳۰ باعث می‌شود تا در نخستین گام به این خودرو برای حرکت در مسیرهای خارج از جاده شک کنیم گرچه فرم کلی بدنه این موضوع را نمی‌گوید و بچه گلگیرهای پهن و پلاستیکی، در کنار باربند و فرم کشیده خودرو در ایجاد یک احساس خوب به دانگ‌فنگ اچ۳۰ کراس کمک می‌کند. این خودرو بزرگ‌ترین اتاق و بالاترین گنجایش را در این کلاس دارد و در عین حال هندلینگ و کششی مساوی با دو خودروی دیگر را از خود بروز می‌دهد. اغلب کسانی که اچ۳۰ می‌خرند هم شیفته سادگی و سهولت استفاده از این خودرو به‌دلیل موتور و گیربکس نسبتا هماهنگ و نیز فضای داخلی وسیع هستند. در عین حال به‌دلیل نزدیک تکنولوژی ساخت آن با محصولات پژو، هزینه نگهداری و تعمیر خودرو هم اندک است. خوشبختانه ارزان‌ترین عضو گروه امکاناتی همانند ۲ خودروی دیگر داشته و به غیر از مساله طراحی داخلی و خارجی و کاربرد آفرودی، بهترین انتخاب ممکن با کمترین هزینه در این کلاس است.

 رنو ساندرو استپ‌وی

استپ‌وی از هر جهت خودروی خوبی است اما واقعا طراحی این خودرو قدیمی است و به لحاظ ظاهری ارزشی کمتر از ۲ خودروی دیگر را ارائه می‌کند. با اینکه رنو سعی کرده کیفیت ساخت این خودرو را در ایران همپای نمونه اروپایی حفظ کند، اما استفاده بیش از حد از مواد ارزان قیمت و پلاستیک خشک باعث شده تا ساندرو چیزی بسیار کمتر از بهای ۶۲ میلیونی‌اش باشد. البته که اتاق خودرو در مقایسه با دو محصول دیگر این مقایسه کوچکتر و تنگ‌تر است و در عین حال، چیدمان اتاق هم چندان دل‌چشب نیست. به‌رغم این حجم از ایرادات اما تا بخواهید استپ‌وی خودرویی نرم و راحت و مستحکم است که مصرف سوخت پایینی داشته و استهلاک اندکی دارد. شاسی مقاوم آن کمک می‌کند تا در زمینه آفرود هم نه خیلی حرفه‌ای اما بهتر از دو رقیب دیگر ظاهر شود و در عین حال رانندگی آسان و بی‌دغدغه‌ای را به خریدارش ارزانی می‌دارد.

 نتیجه

مخلص کلام اینکه برای خرید خودرویی در این کلاس نباید تنها به هیاهوی بسیاری که اخیرا برای استپ‌وی رخ داده و باعث ایجاد حاشیه سود ۶ میلیونی این خودرو شده گوش داد. دانگ فتگ اچ۳۰ کراس به‌رغم همه عیوب می‌تواند خودروی به مراتب کارآتری در مقایسه با استپ‌وی باشد و با پرداخت حدود ۱۶ میلیون تومان کمتر، به شما چیزهای بیشتری ارائه کند. این چیزها قطعا جای خالی کیفیت ساخت کمتر اچ۳۰ کراس را خواهند گرفت و رضایت بیشتری را برای خریدار به ارمغان می‌آورند.

آخر هفته