خنکای مرهمی بر شعله زخمی

تلاش کانون در کانون زلزله

آسیب‌پذیرترین قشر از نظر روحی در فجایع طبیعی کودکان و نوجوانان هستند چرا که در صورت رسیدگی نشدن به موقع، تنش‌های روحی و خاطرات ناگوار حوادث تا پایان عمر با آنها همراه خواهد بود. یکی از مهم‌ترین نهادهایی که تاکنون توانسته به‌صورت منسجم در چنین رویدادهایی فعالیت کند و توجه و کمک عمومی را بسیج کند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است. این موسسه با توجه به گسترش شعبات در سراسر کشور، مجهز بودن به آثار فرهنگی، تخصص در زمینه مسائل هنری و اعتباری که طی بیش از نیم قرن فعالیت کسب کرده توانسته نقش موثری ایفا و کتاب، اسباب‌بازی و نوشت‌افزارهای اهدایی مردم ایران را جمع‌آوری و به کودکان ساکن مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه اهدا کند. در پی وقوع زلزله مهیب استان کرمانشاه جمعی از مربیان کانون از نخستین ساعت‌های وقوع این حادثه در شهرها و روستاهای آسیب‌دیده حاضر شدند و با مهربانی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری آغوش گرم خود را به روی کودکان و نوجوانان ساکن این مناطق گشودند. همچنین این کمیته با انتشار فراخوانی برای جمع‌آوری این اقلام فرهنگی اعلام آمادگی کرده است.

عمو فیتیله‌ای‌ها

گروه فیتیله از سوی ستاد امداد فرهنگی کودک و نوجوان مناطق زلزله زده غرب کشور از روز دوشنبه به کرمانشاه اعزام شدند.  هنرمندان گروه فیتیله، همراه با مربیان سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بین کودکان و نوجوانان سر پل ذهاب حاضر شدند و به اجرای برنامه پرداختند. این برنامه‌ها از صبح روز ۲۹ آبان در حالی آغاز شد که مربیان فرهنگی هنری دیگر استان‌ها نیز به مناطق زلزله زده اعزام شده بودند. با شکل‌گیری ستاد امداد فرهنگی کودک و نوجوان در مناطق زلزله‌زده غرب کشور قرار است برنامه‌های متنوع زیادی در شهرهای استان کرمانشاه به اجرا در‌آید.

عروسک‌ها در جمع کودکان

در این روزها جمعی از هنرمندان به منظور کمک رسانی و ایجاد فضای شاد و مفرح در مناطق زلزله زده در میان کودکان این مناطق به اجرای نمایش عروسکی پرداختند. نمایش عروسکی برای کودکان زلزله زده ازسوی هنرمندان انجمن هنر‌های نمایشی استان کرمانشاه در ۴ کمپ اسکان در مناطق زلزله‌زده همراه با برنامه‌های متنوع و اهدای جوایز به تمامی بچه‌های حاضر در برنامه برگزار شد.  همچنین عروسک‌های نمایش افسانه دیگ و کدو که پیش‌تر برگزیده بخش کودک‌ و نوجوان مریوان شده بود و‌ به جشنواره کودک‌ همدان راه یافت میهمان کودکان

سرپل ذهابی بودند. عروسک‌گردانان این نمایش تلاش کردند با خواندن شعرهای محلی کودکان زلزله زده سرپل ذهاب را شاد کنند. نمایش افسانه دیگ‌وکدو قرار است در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان همدان به کارگردانی مرتضی اسدی مرام‌ و رحمان‌ هوشیاری اجرا شود. این نمایش پیش‌تر در جشنواره بین‌المللی مریوان و بین‌المللی دربندی‌خوان‌ اجرا شده بود. گروه اجرایی اعلام امیدواری کردند تا‌ پیش از سفر به همدان‌ در روستاها و ‌شهرهای‌ زلزله زده به اجرا‌ بپردازند‌.

هنرمندان و چهر‌های سرشناس

علاوه بر کنسرت‌هایی که به نفع زلزله‌زدگان در داخل و خارج کشور در حال برگزاری است برخی شخصیت‌های هنری و ورزشی با حضور خود در جمع آسیب‌دیدگان موجب دلگرمی مردم آن منطقه شدند. علاوه بر علی‌دایی، فوتبالیست مشهور، جواد خیابانی، مجری نام‌آشنای ورزشی و جواد رضویان، بازیگر مطرح طنز و بازیگرانی چون کتایون ریاحی، لیلا بلوکات، یکتا ناصر، فاطمه گودرزی، فریبا کوثری و حافظ ناظری خواننده و موسیقیدان نیز با سفر به مناطق آسیب‌دیده در کنار مردم آن مناطق همراه و همدل با آنها به کمک‌رسانی پرداختند. البته حافظ ناظری در این سفر به دلیل خستگی ناشی از کار دچار افت شدید فشار شد و از حال رفت. وی که در مراسم هفتم زلزله‌زدگان کرمانشاه به روستای کوئیک رفته بود هنگام بازگشت دچار این اتفاق شد و به بیمارستانی در کرمانشاه منتقل شد. البته وی با تزریق آرامبخش تحت نظر پزشک قرار گرفت و پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شد.

آخر هفته