10 مرحله برای شروع کسب‌وکار خودتان

۱) انجام تحقیقات بازار

تحقیقات در مورد بازاری که قرار است محصول‌ یا خدمات خود را در آن عرضه کنید، به شما می‌گوید آیا برای تبدیل ایده خود به یک کسب‌وکار موفق فرصت وجود دارد یا نه. تحقیقات بازار روشی است برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد مشتریان بالقوه و کسب‌وکارهایی که در حال حاضر در حوزه مد نظر شما فعالیت می‌کنند. از این اطلاعات می‌توانید برای یافتن مزیت رقابتی برای کسب‌وکارتان استفاده کنید.

۲) نوشتن طرح کسب‌وکار

طرح کسب‌وکار (BP) شالوده کسب‌وکارتان است. یک طرح کسب‌وکار خوب، راهنمای شما در هر مرحله از شروع کار و مدیریت آن است. طرح کسب‌وکار نقشه راهی است که نشان می‌دهد چگونه باید کسب‌وکار تازه خود را ساختاربندی و اداره کنید و آن را رشد دهید. از این طرح برای متقاعد کردن کسانی که قرار است با شما کار کنند یا در شرکت شما سرمایه‌گذاری کنند استفاده خواهید کرد، چون سرمایه‌گذاران می‌خواهند مطمئن شوند سرمایه‌گذاری آنها تا چه حد بازدهی دارد و طرح کسب‌وکار این موضوع را تا حدی روشن می‌کند. باید اشاره کرد که هیچ روش درست یا غلط ثابتی برای نوشتن یک طرح کسب‌وکار وجود ندارد، نکته مهم آن است که طرح شما پاسخگوی نیازهایتان باشد.

به طور کلی، طرح‌های کسب‌وکار دو قالب کلی سنتی و استارت‌آپ‌های ناب نوشته می‌شوند. طرح‌های سنتی رایج‌تر هستند و از ساختاری استاندارد استفاده و شما را تشویق می‌کنند در هر بخشی وارد جزئیات شوید. به خاطر همین، طولانی‌ترند و به کار بیشتری نیاز دارند. طرح‌های استارت‌آپی رواج کمتری دارند، اما همچنان از یک ساختار استاندارد پیروی می‌کنند. این طرح‌ها بر خلاصه‌سازی مهم‌ترین عوامل کلیدی کسب‌وکار متمرکزند و تهیه آنها می‌تواند تنها یک ساعت زمان ببرد و در یک صفحه هم خلاصه می‌شوند.

۳) تامین مالی

راه‌اندازی کسب‌وکار جدید هزینه‌بر است. تامین مالی کسب‌وکار یکی از اولین و مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌های مالی برای مالکان کسب‌وکارهای جدید است. انتخاب روش تامین مالی شما می‌تواند بر کل ساختار و مدیریت کسب‌وکارتان اثر بگذارد. طرح کسب‌کار به شما کمک می‌کند بفهمید چقدر پول برای شروع کسب‌وکارتان نیاز دارید. اگر آن مبلغ را نقدا نداشتید، می‌توانید وام بگیرید یا سرمایه‌گذار جذب کنید. خوشبختانه این روزها روش‌های تامین مالی برای بنگاه‌های نوپا و کارآفرین زیاد شده است.

۴) انتخاب مکان مناسب

انتخاب موقعیت مکانی کسب‌وکار، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که باید اتخاذ کنید. اینکه می‌خواهید یک کسب‌وکار تجاری فیزیکی داشته باشید یا فروشگاهی آنلاین راه‌اندازی کنید یا اینکه می‌خواهید مکانی را بخرید، اجاره کنید یا بسازید، مشخص‌کننده میزان مالیات پرداختی و نیز قوانین و مقرراتی است که باید به آن پایبند باشید. در مورد اینکه می‌خواهید در کدام شهر یا منطقه فعالیت کسب‌وکارتان را شروع کنید هم باید یک تصمیم استراتژیک بگیرید.

۵) انتخاب ساختار کسب‌وکار

ساختار قانونی که برای کسب‌وکارتان انتخاب می‌کنید، بر همه چیز، از عملیات روزانه گرفته تا ملزومات ثبت شرکت، میزان پرداخت مالیات و مسوولیت‌های شخصی و میزان ریسک دارایی‌های شما اثرگذار است. باید ساختاری را انتخاب کنید که توازن مناسبی از مزایا و محافظت‌های قانونی را در اختیارتان می‌گذارد. این ساختارها و قوانین متعاقب آن در کشورهای مختلف متفاوت است. مثلا براساس قانون تجارت ایران انواع شرکت‌ها عبارتند از شرکت سهامی عام‌و‌‌خاص، شرکت با مسوولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیرسهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی.

۶) انتخاب نام کسب‌وکار

انتخاب یک نام مناسب و کامل کار بسیار سختی است، چون به نامی احتیاج دارید که هم منعکس‌کننده برند شما باشد و هم روح کسب‌وکارتان را دربربگیرد. نامی که انتخاب می‌کنید باید با خلاقیت و انجام تحقیقات در مورد بازار همراه باشد. همچنین باید مطمئن باشید نامی که انتخاب کرده‌اید توسط کس دیگری انتخاب و استفاده نشده باشد. به همین دلیل، بلافاصله بعد از انتخاب و نهایی کردن نام مورد نظر، آن را ثبت کنید.

۷) ثبت کسب‌وکار

بعد از اینکه اسم مناسب برای کسب‌وکارتان انتخاب کردید، وقت آن رسیده که آن را قانونی و ثبت کنید و به آن یک هویت قانونی بدهید. در کشورمان این کار در اداره کل ثبت شرکت‌ها امکان‌پذیر است و مراحل و شرایط ثبت با توجه به ساختار شرکت و مکان فعالیت آن متفاوت است.

۸) تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی

کسب‌وکارها پس از تاسیس و ثبت شرکت خود باید برای تشکیل پرونده مالیاتی به اداره دارایی مراجعه کنند. شرکتی که پرونده مالیاتی نداشته باشد، نمی‌تواند کد اقتصادی دریافت کند و اگر شرکتی کد اقتصادی نداشته باشد، فعالیت او ممنوع است و مشمول جریمه می‌شود. مراحل تشکیل این پرونده مطابق با قوانین هر کشوری متفاوت است. دریافت کد اقتصادی هم مثل گرفتن شماره بیمه تامین اجتماعی شخصی، اما برای کسب‌وکارتان است.

۹) دریافت مجوزهای لازم

بیشتر کسب‌وکارهای کوچک به دریافت ترکیبی از پروانه‌ها و مجوزهای لازم برای انجام فعالیت‌شان از سوی ادارات و سازمان‌های دولتی مرتبط با کسب‌وکارشان نیاز دارند. این مجوزها و هزینه‌هایی که بابت دریافت آنها باید پرداخت شود، کاملا به نوع کسب‌وکار، موقعیت مکانی و قوانین هر کشور بستگی دارد.

۱۰) افتتاح حساب بانکی

وقتی آماده انجام هزینه یا پذیرش پول در کسب‌وکارتان شدید، باید حساب بانکی حقوقی داشته باشید. این حساب بانکی به شما کمک می‌کند از نظر قانونی پاسخگو و محفوظ باشید. همچنین کار کارکنان و مشتریان شما با آن راحت‌تر می‌شود. افتتاح حساب بانکی زودتر از طی این مراحل هم می‌تواند انجام شود.