ال آتنئو باشکوه، بوئنوس آیرس

آخر هفته

این کتاب‌فروشی یک کتاب‌فروشی معمولی نیست. ساختمانی که این کتاب‌فروشی در آن قرار گرفته قبلا یک سالن تئاتر بوده که سقف آن مملو از نقاشی است و سن آن پرده‌های قرمز دارد. کتاب‌ها در قفسه‌هایی بزرگی روی دیوار‌ها و جایگاه گروه ارکستر قرار دارند و میزهایی شبیه به میزهای کافه روی سن سالن قرار گرفته‌اند؛ جایی که زمانی محل اجرای رقص باله بوده است.

 

کتاب‌ها و تخت‌ها، توکیو

آخر هفته

این کتاب‌فروشی را که فضایی خیلی صمیمی دارد می‌توان با این ترکیب توصیف کرد: «خانه‌ کتاب‌ها». کسانی که به این فروشگاه می‌روند می‌توانند شب را در اتاقک‌های سنتی ژاپنی بگذرانند و بیش از ۱۷۰۰ کتاب انگلیسی و ژاپنی را بخوانند. این کتاب‌فروشی که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد در حال حاضر دو شعبه دیگر در کیوتو و فوکوکا دارد.

 

ژونگ‌شوگ یانگژو، چین

آخر هفته

این کتاب‌فروشی در یانگژو قرار دارد. سطح مشکی و آینه‌ای و قفسه‌های قوسی شکلش که تا روی سقف کشیده شده به این کتاب‌فروشی ظاهری داده که توانایی رقابت با پل‌ها و رودخانه‌های خاص شهر را دارد. طراحی کلی فروشگاه طوری است که به‌نظر می‌رسد درون تونلی نامتناهی از کتاب‌ها قرار داریم و به نوعی انگار رویای یک عاشق کتاب را به واقعیت تبدیل کرده است.

 

وان حمام (مرکز ادبی جین آستین)، انگلستان

آخر هفته

 جین آستین رمان ترغیب و نورثنگر ابی را در وان حمام نوشت. این مکان جایی است که فستیوال سالانه جین آستین هم در آن برگزار می‌شود. این فستیوال شامل رقص‌های محلی، کارگاه‌های خوش‌نویسی، کتابخوانی‌های دراماتیک و مجموعه‌ بزرگی از کلاه‌های لبه‌دار می‌شود. همچنین می‌توانید در طول سال هم از مرکز جین آستین دیدن کنید؛ یک موزه کوچک که تور برگزار می‌کند و در بعدازظهرها با چای از مهمانان پذیرایی می‌کند.

 

کابینت سلطنتی کتاب، ریو دو ژانیرو

آخر هفته

اگر این کتابخانه نتواند شما رو شوکه کند، احتمالا هیچ جای دیگری نمی‌تواند این کار را بکند. این کتابخانه سلطنتی پرتغالی بیش از ۳۵۰ هزار کتاب را درون قفسه‌های بزرگی که از زمین تا سقف کشیده شده است، جای داده است. سقف شیشه‌ای گنبدی شکل این کتابخانه ظاهری زیبا به همه چیز بخشیده است.

 

رستوران حکایات، لندن

آخر هفته

این مکان با الهام از داستان‌های افسانه‌ای و حکایات یونانی ساخته شده و در میان منطقه هالبرن لندن شبیه به یک رویا است. اگر می‌خواهید از این مکان دیدن کنید، انتظار دیدن دکور ادبی، باجه‌هایی مملو از کتاب و نوشیدنی‌هایی با اسامی عجیب را داشته باشید.

 

های آن وای، ولز

آخر هفته

های آن وای یک روستا در ولز است که جمعیت آن زیر ۲ هزار نفر است. این روستا را بیشتر با نام «کتابخانه غول‌آسا» می‌شناسند. یکی از دلایل شهرت این روستا کتاب‌فروشی‌هایی است که مملو از کتاب‌های قدیمی و دست دوم هستند؛ نکته جالب اینجاست که بسیاری از این فروشگاه‌ها به ژانر خاصی اختصاص دارند. شاید بزرگترین جذابیت این روستا کتاب‌فروشی «صداقت» است که در کنار قلعه روستا واقع شده است و تمام کتاب‌های درون این فروشگاه به قیمت یک پوند در دسترس است.

 

موزه جهان شگفت‌انگیز دکتر سسوس، ماساچوست

آخر هفته

این موزه در زادگاه دکتر سسوس واقعی (تئودور گیسل) واقع شده و افتتاح آن به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد. یکی از کارهایی که این موزه انجام می‌دهد، تجلی بخشیدن به داستان‌ها و افسانه‌هایی است که در کتاب کودکان وجود دارد. اگر قصد بازدید از این موزه را دارید انتظار دیدن چیزهای شگفت‌انگیزی را بکشید؛ کارهای هنری‌ای که در هیچ جای دیگری نمایش داده نشده‌اند؛ عکس‌های خانوادگی و مجسمه‌هایی از شخصیت‌های فانتزی و کارتونی که در باغ این موزه قرار گرفته‌اند.

 

کافه پوشکین، مسکو

آخر هفته

کافه پوشکین در سال ۱۹۹۹ و در کاخی افتتاح شد که قدمت آن به قرن نوزدهم بازمی‌گردد. در این مکان چهار سالن زیبا وجود دارد که در تمام آنها غذاهای روسی و فرانسوی سرو می‌شود. اما هیچ‌کدام از این سالن‌ها نمی‌توانند با غذا خوردن در کتابخانه‌ قرن هجدهمی رقابت کنند؛ کتابخانه‌ای که سقف بلندی دارد و در آن تلسکوپ‌های عتیقه دیده می‌شود.

 

هتل کتابخانه جزیره سامویی، تایلند

آخر هفته

این هتل دنج شاید برای کسانی ساخته شده است که می‌خواهند از شلوغی فرار و در جایی آرام با کتاب خواندن تمام خستگی خود را رفع کنند. در هتل کتابخانه ویلاهایی وجود دارند که به اسم نویسندگان و ناشران مختلف و معروف نام‌گذاری شده‌اند. در مجموعه کتابخانه‌ای وجود دارد که میزهای شیشه‌ای در آن قرار گرفتهو با چیدمان خاص خودش محیطی ایجاد می‌کند که هرکس به راحتی می‌تواند دنیای خیالی خودش را بسازد.

 

کتاب‌فروشی آکوآ آلتا، ونیز

آخر هفته

اینطور به‌نظر می‌رسد که اگر کسی بخواهد در ونیزی که تمام خیابان‌هایش مملو از آب است، کتاب فروشی‌ای افتتاح کند، مستقیما به دردسر می‌افتد. اما کتاب‌فروشی آکوآآلتا موفق شده مکان مناسبی برای راه‌اندازی فروشگاه خودش پیدا کند؛ کتاب‌ها را در قایق‌ها و وان‌های حمام روی آب قرار می‌دهد و مردم می‌توانند از درون این چیزها کتاب خودشان را انتخاب کنند. به این طریق وسایل دست‌دوم و کهنه هم دوباره به‌عنوان قفسه کتاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

تالارهای جادو، لندن

آخر هفته

خانه گرجستانی یک هتل پنج ستاره است که تعداد زیادی اتاق زیبا در اختیار مسافران می‌گذارد. اما چیزی که در مورد این هتل موردتوجه قرار می‌گیرد، تالارهای جادو است. اتاق‌هایی که در این سالن‌ها قرار دارند به طرفداران کتاب‌های هری‌پاتر این فرصت را می‌دهد که در خوابگاه‌هایی بخوابند که بسیار شبیه به مدرسه هاگوارتز است؛ تخت‌خواب‌هایی با چهار پرده، شربت‌هایی که در کنار تخت‌ها قرار دارد و پنجره‌هایی که با حالت جادویی ترکیب شده‌اند.

 

کالج ترینیتی، دوبلین

آخر هفته

سالن‌هایی در کالج دوبلین وجود دارد که در آن کتاب‌هایی از قرن نهم یافت می‌شود؛ کتاب‌هایی که توسط راهبه‌ها با خط‌های پیچیده و تصویرسازی‌های عجیب نوشته شده و انگار هر صفحه از کتاب به تنهایی یک اثر هنری است. بعد از اینکه جست و جو در این کتاب‌ها را تمام کردید، به سراغ راهروهایی طولانی بروید؛ جاهایی که در آن نزدیک به دویست‌هزار کتاب قدیمی درون کتابخانه‌ها قرار گرفته و همین شاید برای آرامش گرفتن کافی باشد.

 

شکسپیر و دوستان، پاریس

در دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ میلادی فروشگاه «شکسپیر و دوستان» پاتوقی برای نویسندگانی بود که از کشورشان تبعید شده‌اند؛ مثل ارنست همینگوی و اسکات فیتزجرالد. امروزه این فروشگاه جذاب و شلوغ یکی از بهترین و مشهورترین کتاب‌فروشی‌های پاریس محسوب می‌شود.

 

صومعه‌ استارهُف، پراگ

آخر هفته

صومعه استارهُف در سال ۱۱۴۳ بنا شده است و دومین صومعه قدیمی پراگ محسوب می‌شود. اما شهرت این صومعه برای ساختمان‌های مذهبی‌اش نیست؛ بلکه بخاطر کتابخانه عظیم و حیرت‌انگیزش است. این کتابخانه به دو سالن اصلی تقسیم می‌شود؛ با سقف‌های بلند و مملو از نقاشی، دکوراسیون طلایی، کُره‌هایی از قرن هفدهم و ده‌ها هزار کتاب عتیقه و قدیمی. صومعه استارهُف لیاقت اینکه در تمام لیست‌های مکان‌های دیدنی باشد را دارد.