تغییر الگوی وجاهت خاورمیانه‌ای

برخی از گروه‌های خرده‌فروشی در کشورهای عربی مانند گروه شلهوب اعلام کرده‌اند که کسانی که در این منطقه درآمدهای زیادی دارند، به‌طور متوسط حدود ۷۰۰ دلار در ماه را صرف عطرها و روغن‌های شرقی و ۵۰۰ دلار را در هر ماه صرف عطرها، مواد آرایشی و مراقبت‌کننده از پوست غربی می‌کنند. در حالی که قدرت خرید نسبتا مناسب در بسیاری از این کشورها به‌عنوان عاملی اساسی برای فروش محصولات زیبایی به‌شمار می‌رود، تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان و افزایش تقاضا برای مصرف کالاهای این‌چنینی موجب رونق فروش این محصولات در خاورمیانه در طول چند سال اخیر شده است. کارشناسان فروش محصولات مربوط به زیبایی معتقدند که در سال‌های گذشته این محصولات بازاری بسیار سنتی داشتند و افراد بیشتر روی برندهای طراحان بزرگ متمرکز بودند. با این حال به نظر می‌رسد در ۳ سال گذشته تغییراتی در این‌خصوص رخ داده است و برندهای جدید نیز توسط مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تاثیرات رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی یکی از بازیگران بزرگ و مهم در تغییرات اخیر خاورمیانه به‌خصوص در بازارهای محافظه‌کاری همچون عربستان سعودی بوده‌اند. این تغییرات به مصرف‌کنندگان اجازه داده است تا به اطلاعات منطقه‌ای و نیز کشورهای غربی، منابع آنلاین و موارد مشابه دست پیدا کنند که پیشتر و در جامعه سنتی خود به آنها دسترسی نداشتند. نسل جوان خاورمیانه در این‌خصوص بسیار فعال است و همین امر می‌تواند دلیلی برای افزایش تقاضا از برندهای گوناگون محصولات زیبایی در این منطقه باشد.

عطرها و مواد آرایشی در صدر فروش

براساس گزارش موسسه تحقیقاتی یورومانیتور، عطرها بیشترین فروش و بزرگ‌ترین سهم را در بازار محصولات زیبایی خاورمیانه دارند و حدود ۱۹ درصد از کل فروش خاورمیانه و آفریقا در سال ۲۰۱۳ را به خود اختصاص داده‌اند. در کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس بازار از عطرهای سنتی به سمت برندهای لوکس حرکت کرده است و هنوز جای رشد بیشتری نیز دارد. افزون بر این، عرضه‌کنندگان عطرها در حال سرمایه‌گذاری در این منطقه در سال‌های اخیر بوده‌اند. مواد آرایشی نیز در حال افزایش سهم خود در محصولات زیبایی خاورمیانه هستند و فروش آن در مدت دو سال بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ افزایش ۴ درصدی یافته ‌است.

بازارهای فروش محصولات زیبایی

براساس گزارش یورومانیتور، مقادیر فروش محصولات مرتبط با زیبایی و مراقبت‌های فردی در سال ۲۰۱۳ برای ایران حدود ۵۶/ ۳ میلیارد دلار برآورد شده است که نسبت به سال پیش از آن رشد خیره‌کننده ۳/ ۳۹ درصدی داشته است. البته نکته قابل‌توجه این است که در این فهرست ایران جایگاه دوم را دارد و کشوری که در مقام نخست خاورمیانه در این‌خصوص قرار دارد، جایی نیست جز عربستان سعودی با فروش ۱۳/ ۴ میلیارد دلاری و رشد ۱۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن. با تمام این موارد، برای تولیدکنندگان غربی دست‌یافتن به بازار مواد زیبایی ایران با مشکلاتی روبه‌رو‌ است و به دلایلی همچون مقررات و نیز نحوه توزیع محصولات، چالش‌هایی پیش‌روی آن قرار دارد. در رده‌های بعدی فروش محصولات زیبایی یعنی سوم تا نهم نیز امارات‌متحده‌عربی، مصر، کویت، یمن، قطر، عراق و بحرین به ترتیب با ۳۲/ ۱، ۸۷/ ۰، ۳۷/ ۰، ۲۴/ ۰، ۱۹/ ۰، ۱۱/ ۰ و ۱۱/ ۰ میلیارد دلار جای گرفته‌اند. جالب اینجا است که رشد فروش این محصولات در کشورهای فوق نیز به ترتیب ۳/ ۷، ۶/ ۱۰، ۶/ ۱۰، ۱۲، ۹/ ۵، ۶/ ۱۲ و ۴/ ۱۰ درصد بوده است.