نقد زیبایی

آمار مربوط به انجمن بین‌المللی جراحی زیبایی پلاستیک زیبایی در سال ۲۰۱۳ ایران را در رتبه ۲۷ کشورهای دارای جراحان پلاستیک و عمل‌های زیبایی قرار داده بود. هر چند این رتبه اکنون با یک پله کاهش روبه‌رو شده و در سال ۲۰۱۶ به رتبه ۲۸ رسیده است. براساس گزارش این سازمان معتبر، در سال ۲۰۱۳ مجموع عمل‌های زیبایی جراحی و غیرجراحی در ایران به حدود ۱۷۵ هزار مورد می‌رسید اما در سال ۲۰۱۶ این میزان با کاهش ۲۴ هزار عمل به ۱۵۱ هزار مورد رسیده است. ایران در سال ۲۰۱۳ با حدود ۵۷ هزار عمل زیبایی روی چهره و سر پس از کشورهایی همچون برزیل، آمریکا، مکزیک، آلمان، کلمبیا، اسپانیا و ایتالیا در رده هشتم جهان قرار داشت و از نظر عمل‌های جراحی روی اندام و بدن نیز با بیش از ۲۲ هزار عمل در مقام هفتم جهان قرار گرفته بود. این میزان در سال ۲۰۱۶ برای عمل‌های چهره و سر به ۴۶ هزار و برای عمل‌های اندام و بدن به ۲۵ هزار رسیده است. از نظر مجموع عمل‌های جراحی زیبایی، ایران در سال ۲۰۱۳ با انجام بیش از ۱۱۸ هزار عمل در رتبه دهم جهان قرار داشت درحالی‌که این میزان در سال ۲۰۱۶ به ۹۴ هزار عدد رسیده است. مجموع عمل‌های غیرجراحی زیبایی نیز برای ایران در سال ۲۰۱۳ به حدود ۵۷ هزار می‌رسید و رتبه ایران از این نظر در جایگاه دهم جهان قرار داشت اما در سال ۲۰۱۶ این میزان به حدود ۴۸ هزار عمل رسیده است.

 

 ایران از پیشتازان جراحی بینی

عمل‌هایی مانند لیپوساکشن از سال ۲۰۱۳ به شدت در ایران رواج یافت و با ۵/ ۱۰ هزار عمل ایران را در رتبه دهم جهان قرار داد. از نظر جراحی پلک هم ایران با ۵/ ۷ هزار عمل همین رتبه را داشت. با این حال جالب‌ترین رتبه ایران در این خصوص را می‌توان در جراحی بینی دانست. براساس گزارش انجمن بین‌المللی جراحی زیبایی پلاستیک، ایران در سال ۲۰۱۳ با انجام ۳۷ هزار و ۴۲۳ عمل بینی پس از برزیل، مکزیک و ایالات متحده در رتبه چهارم جهان قرار داشت و ۹/ ۳ درصد از عمل‌های بینی جهان در ایران صورت می‌گرفت. در تزریق بوتاکس نیز ایران با ۳۴ هزار مورد در سال ۲۰۱۳ رتبه دهم جهان را داشت که در سال ۲۰۱۶ از نظر تعداد تقریبا ثابت باقی مانده است. در نهایت، ایران در سال ۲۰۱۳ از نظر عمل‌های مربوط به جوانی دوباره چهره با ۲۳۸۵ عمل در رتبه ۱۰ جهان قرار داشت، اما این میزان در سال ۲۰۱۶ به ۵۶۴۳ عمل رسیده است. بررسی این آمار نشان می‌دهد که گرایش به زیباتر شدن در ایران در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. چرایی و چگونگی و تاثیراتی که این گرایش می‌تواند بر جامعه داشته باشد خود نیازمند مباحث گسترده‌ای است که باید از سوی کارشناسان امر مورد بررسی قرار بگیرد، با این حال می‌توان گفت این اتفاق می‌تواند برخی مزایای اقتصادی نیز برای ایران به همراه داشته باشد که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

 

فرصت‌های نوین، از پزشکی تا توریسم سلامت

نگاهی به آمارهایی که در بالا به آنها اشاره شد، نشان می‌دهد که کشور ما در جراحی‌ پلاستیک و برخی عمل‌های زیبایی به دانش و کیفیت قابل قبولی دست یافته است و سفر برخی اتباع خارجی به کشور ما برای انجام این گونه عمل‌ها نیز شاهدی بر این مدعاست. این مساله می‌تواند مزایای اقتصادی برای کشور به همراه داشته باشد و با توسعه قابلیت‌های پزشکی از جمله عمل‌های زیبایی و به نحوی تجاری‌سازی گسترده خدمات آن برای اتباع سایر کشورها، برای ایران توریست‌هایی جذب کند که به‌دلیل مخارج زیادی که برای عمل‌های خود می‌پردازند، سودآوری قابل قبولی داشته باشد. استفاده از ظرفیت‌های این بخش قابلیت این را دارد که ایران را به عنوان کشوری با دانش پزشکی قابل قبول در دنیا نیز معرفی کند که این مساله می‌تواند روی شاخص بهداشت و سلامت که سالانه از سوی سازمان‌های مختلف جهان ارزیابی شده و یکی از معیارهایی است که در رتبه‌بندی رقابت‌پذیری و توریسم کشورها اثر می‌گذارد، موثر باشد و در نتیجه علاوه‌بر وجهه قابل قبولی که برای ایران در عرصه بین‌المللی به همراه می‌آورد، وضعیت رقابت‌پذیری ایران را نیز بهبود بخشد. در حال حاضر رتبه ایران در شاخص رقابت‌پذیری توریسم از میان ۱۳۶ کشور ۹۳ بوده و از نظر زیرشاخص سلامت و بهداشت نیز ۹۳ اعلام شده است.