اصلاح‌طلب رادیکال

نفوذ محمد بن‌سلمان در عربستان و در عرصه قدرت در این کشور می‌تواند هم ترسناک باشد و هم تاثیرگذار. حضور وی در عرصه سیاسی در عربستان از حضورش به‌عنوان فرماندار ریاض آغاز شد و با حضور در سمت مشاور پدرش قدرت گرفت و در سال ۲۰۱۲ به سمت رئیس دادگاه عربستان انتخاب شد، سمتی که هم‌رده وزیر در کابینه هیات‌دولت عربستان است. پس از مرگ ملک عبدالله زمانی که ملک سلمان به سمت پادشاهی عربستان سعودی انتخاب شد. محمد بن‌سلمان به سمت وزیردفاع این کشور انتخاب شد تا عنوان جوان ترین وزیر و وزیر دفاع در جهان را به خود بگیرد. روزنامه آلمانی «دای زیت» در گزارشی در واکنش به این موضوع که محمد بن‌سلمان همزمان چند سمت شغلی را در حکومت عربستان سعودی برعهده دارد، وی را فردی «بسیار فاسد، حریص و متکبر» خواند. این درحالی است که در ادامه، انتقادهای بین‌المللی از ایدئولوژی اسلام محافظه‌کار و تندرو محمد بن‌سلمان با نام وهابی‌گری، موجب پریشانی شاهزاده جوان نشد.

محمد بن‌سلمان از همان ابتدای حضور در سمت وزیر دفاع عربستان نشان داد که آمده است که سیاست و تفکر محافظه‌کاری اسلاف پدرش و دیگر سیاستمداران سعودی را کنار بگذارد. دستور حمله به یمن را داد و به لفاظی‌های شدید و تنش علیه تهران و متحدانش پرداخت تا نشان دهد در عرصه سیاست خارجی عربستان فردی تندرو و غیرقابل مصالحه و گفت وگو است چراکه ریاض در این دوران بارها پیشنهاد تهران برای گفت وگو را رد و برای نشستن بر سر میز مذاکره شرط و شروط تعیین کرد. قدرت و نفوذ سیاسی محمد بن‌سلمان اما به مرور در صحنه سیاست و اقتصاد داخلی وخارجی عربستان سعودی افزایش یافت. وی که به سمت ولیعهدی سعودی رسیده بود حضور چشمگیری در فعالیت‌ها و پروژه‌های اقتصادی کشورش پیدا کرد و چندین طرح اقتصادی از جمله چشم‌انداز ۲۰۳۰ را در عربستان سعودی به راه انداخت و از سوی دیگر اصلاحاتی را در زمینه اجتماعی به‌ویژه زنان نیز در این کشور راه‌اندازی کرد تا نشان دهد در عرصه سیاست داخلی در عربستان فردی اصلاحگر است.

محمد بن‌سلمان دامنه فعالیت‌هایش را در دو سال اخیر به نقش‌های کلیدی‌تری در تعیین سیاست عربستان در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی گسترش داد. در سال‌های اخیر سفرهای دیپلماتیک مهمی انجام داده و میهمان سران کشورهای بزرگ جهان ازجمله دونالدترامپ و ولادیمیر پوتین بوده است. امیرمحمد بن‌سلمان در اواخر با تکیه بر روحیه تهاجمی و بلندپروازانه خود و با نظر مثبت پادشاه و نیز همزمان با کم شدن دامنه نفوذ سیاسی محمدبن‌نایف، ولیعهد برکنارشده، توانست در مسیر پیشرفت سیاسی خود به جایگاه بسیار بالاتری دست یابد. او همزمان چند پست عالی حکومتی دیگر ازجمله مشاور ویژه دربار را نیز در اختیار دارد. از نگاه تحلیلگران، محمد بن‌سلمان پیش از هر چیزی تکنوکرات است که ظاهرا در پی قطع وابستگی اقتصاد عربستان به صنعت نفت است و در عین حال نگاه مثبتی به تفکر غربی دارد. کسی که با تکیه بر حمایت غرب و سیاست‌های تهاجمی در منطقه به‌دنبال بازپس‌گیری سیادت منطقه‌ای عربستان و تغییر چهره این کشور است.

آخر هفته