مردم باید کالای با کیفیت ایرانی بخرند، نه صرفا کالای ایرانی!

مختصری از روند حرکتی شرکت صنام الکترونیک در طول سال‌های فعالیت خود به‌عنوان تولیدکننده داخلی، بیان کنید؟

شرکت صنام الکترونیک تحت عنوان دو برند صنام و اسمارت الکترونیک در حال فعالیت در حوزه صنایع لوازم خانگی کشور است. این شرکت تولید تلویزیون رنگی، ماشین‌لباسشویی و جارو برقی با نام صنام را از سال ۱۳۷۲ آغاز کرده است. شرایط خاص حاکم بر بازار ایران در سال‌های ۷۵- ۱۳۷۰ که عموماً با کمبود عرضه مواجه بود؛ باعث شد که تفکر ادامه فعالیت بصورت گسترده در شرکت شکل گرفته و بر این اساس سیاست‌های تولید، تامین، تجارت، تحقیق و توسعه و خدمات پس از فروش را راه اندازی کند. در سال ۱۳۸۴ به موضوع فعالیت شرکت پروژه‌های فن‌آوری اطلاعات و سیستم‌های کنترل و مانیتورینگ نیز اضافه شد. در سال ۱۳۸۸ مواردی از قبیل  راه‌اندازی کارخانه فوم، گسترش مدیریت تولید بدون کارخانه با محصولاتی نظیر اجاق گاز فردار و طرح فر، ماشین لباسشویی، ماشین‌ظرفشویی، یخچال و یخچال فریزر و کولر آبی جهت حضور پررنگ‌‌تر در بازار صورت گرفت. اکنون شرکت حدود ۱۷۰نفر پرسنل مستقیم، ۳۰۰ نماینده خدمات پس از فروش و تعداد زیادی نماینده فروش در جغرافیای اقتصادی کشور دارد. البته امید داریم در سایه توسعه شرکت این آمار را تا جای ممکن افزایش دهیم. در همین راستا در حال حاضر در حال راه‌اندای دو خط تولید جدید شامل هیتر و اجاق رومیزی هستیم، که خط تولید هیتر شروع به فعالیت کرده و پروژه اجاق‌گاز رومیزی در حال اخذ مجوزهای مربوطه است

به‌نظر شما فاصله بین محصولات ما با محصولات جهانی چقدر است؟

من این‌گونه به شما پاسخ می‌دهم که تولیدکننده‌های داخلی به‌طور حتم توانایی تولید کالاهایی با کیفیت جهانی را دارند. اما شکل‌دهی به این فرآیند نیازمند تعامل سه بخش اساسی در  زنجیره تولید محصولات لوازم خانگی یعنی مردم، تولیدکننده و دولت است. بدون شک مهم‌ترین بخش تولید، مردم یا مصرف‌کننده نهایی است. زیرا نبود مشتری برای کالای تولیدی، به‌مثابه عقیم شدن صنعت خواهد بود. بنابراین تمامی تولیدکنندگان باید همواره این موضوع را به‌عنوان اصلی‌ترین هدف خود دنبال کنند. مردم باید کالا را با بهترین کیفیت ممکن را خریداری و مصرف کنند. مردم باید بتوانند کالای با کیفیت برای خود انتخاب کنند. کیفیت برتر باید عامل اصلی ما در معرفی محصولات وطنی به مردم باشد. اگر امروز یک تازه عروس بخواهد برای خود جهیزیه تدارک ببیند به‌نظر شما در لیست خرید او چند محصول داخلی وجود دارد؟  پس از تولید محصول با کیفیت، نیاز به تبلیغات و ایجاد فرهنگ مصرف داخلی است. باید به مردم این موضوع القا شود که در شرایط رکود اقتصادی و نیاز مبرم به ایجاد اشتغال، خرید هر کالای غیر ایرانی در حقیقت خارج شدن یک نفر از چرخه اقتصادی کشور و توانایی کسب درآمد برای او  و خانواده‌اش است. تمامی این مسائل باید در چهارچوبی ساخت‌یافته و با برنامه انجام شود تا فرهنگ مصرف محصولات وطنی در جامعه نهادینه شود.

قاچاق کالا چه تاثیری بر عملکرد بازار لوازم خانگی و تقاضای موثر برای محصولات شما داشته است؟

قاچاق یک بلای خانمان‌سوز برای صنایع تولیدی کشور است که دولت محترم باید فکری اساسی به حال آن کند. متاسفانه امروزه قاچاق کالا حتی در حال ایجاد زیرساخت برای خود در بازار است. زمانی وجه تمایز بین کالاهای اصلی و قاچاق، گارانتی کالاها بود. یعنی مردم می‌دانستند چون این کالا فاقد گارانتی در کشور است بنابراین کالای قاچاق است. اما امروزه با ایجاد شرکت‌های گارانتی صوری، در حقیقت موجب انحراف رفتار مصرف‌کننده به سمت خرید کالای قاچاق می‌شوند. وقتی آمار و ارقام را موشکافانه بررسی کنید متوجه اثر مخرب این پدیده بر اقتصاد کشور خواهید شد. به ازای هر ۱۰۰ واحد محصول تولید شده در کشور تعداد قابل ملاحظه‌ای واحد کالای قاچاق وارد کشور می‌شود. این آمار به‌صورت ضمنی بیان می‌کند ما ظرفیت تولید خودمان را به همان اندازه می‌توانیم افزایش دهیم نیروی کار بیشتری می‌توانست وارد چرخه تولید و اشتغال کشور شود.

دولت چگونه می‌تواند جلوی قاچاق کالا را بگیرد؟

وقتی این حجم از کالا به‌صورت قاچاق وارد بازار می‌شود، پرواضح است که دستگاه نظارتی نیاز به تقویت دارد. نمی‌توان به بستن سه‌، چهار مغازه یا مصادره ده، بیست کانتینر کالای قاچاق اکتفا کرد و آن را مبارزه با کالای قاچاق دانست. کشور با این مغازه‌‌داران خرد و قاچاقچیان کوچک از کالاهای غیر مجاز پر نمی‌شود بلکه مجاری اصلی قاچاق به‌مراتب گسترده‌تر از این موارد است. اراده‌ها برای مبارزه با این پدیده وجود دارد، باید منشاء اصلی و مبادی ورودی را شناسایی در نطفه خفه شود.

موانع اصلی شما در صادرات محصولات چیست؟

اصلاح سازوکار حاکم در این زمینه و تسهیل فرآیند صادرات بزرگترین چالش پیش‌رو در بحث صادرات محصولات است. برای مثال حتی صادرات کولر آبی به عراق که دارای روابط سیاسی مناسبی با آن هستیم، با اصطکاک بالایی انجام شد. بسیاری از مزیت‌های درنظر گرفته شده برای ترغیب تولیدکنندگان برای صادرات، در مقابل موانع و چالش‌های موجود ارزش به مراتب کمتری دارد و انگیزه لازم برای تحقق این امر را از تولیدکننده می‌گیرد. از مهم‌ترین معضلات دیگر در این زمینه، فقدان کانال‌های مالی برای انجام مراودات بانکی است. هر گونه اصطکاکی در این زمینه از مجرای فشار نقدینگی، عرصه را بر تولیدکننده تنگ می‌کند.

آینده صنعت لوازم خانگی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با تکیه بر دانش موجود در بین متخصصان مجرب صنعتی و نوابغ و نخبگان دانشگاهی من آینده بسیار خوبی را برای این صنعت متصور هستم. در حال حاضر در حال گسترش لایه‌های ارتباط اینترنتی در حوزه لوازم خانگی کشور هستیم که نقشی مهم در آینده و توسعه ابعاد تولیدی آن خواهد داشت. در این میان ما همواره در حال تزریق دانش شرکت‌های دانش بنیان به بدنه تولیدی خود هستیم. در زمینه آی.آو.تی (اینترنت اشیاء که اشاره دارد به توانایی اتصال گوشی‌های همراه و مدیریت عملکرد لوازم خانگی توسط اپلیکیشن‌ها) پیشرفت‌های زیادی داشتیم که در سایه همکاری تیم‌های دانش‌بنیان در حال تحقق است. ما تنها کاری که کردیم ایجاد بستری برای بروز فعالیت این سرمایه‌های ارزشمند وطنی است. امید دارم در آینده این دانش در حال انباشت و تعمیق را به‌صورت منسجم در تمامی صنعت کشور نشر دهیم. اگر هدف ما ایجاد اشتغال برای جوانان کشور است این امر، اراده‌ای همه‌جانبه می‌طلبد. تمامی فعالانی که در این صنعت دستی بر آتش دارند باید در کنار یکدیگر قرار گرفته و با هدف توسعه صنعت و ایجاد اشتغال پایدار به جلو حرکت کنند. زنجیره تولید با هدف کسب رضایت مشتری زنجیره‌ای مقدس است. در این زنجیره همه باید به هم کمک کنیم، تولیدکننده و تامین‌کننده مواد اولیه با هم سازگاری داشته باشند، دولت محترم سازوکار بازار را تسهیل کرده و از تولیدکننده حمایت و محافظت کند، مصرف کننده با درنظر گرفتن حق طبیعی خود یعنی استفاده از محصولات با کیفیت، کالای وطنی را برای استفاده در نظر بگیرد.