حفظ بازار، از کانال صادرات

 وضعیت بازار لوازم خانگی را تشریح کنید.

با وجود آنکه همه از رکود صحبت می‌کنند، اما به استناد آمار تولید و واردات نه تنها رکودی در این بازار وجود ندارد، بلکه شاهد رشد فروش نیز هستیم. زمانی می‌توان در مورد یک بازار، شرایط رکودی را مطرح کرد که علاوه بر کاهش میزان تولید، موجودی انبار‌ها نیز رو به فزونی بوده و حیات واحد‌های تولیدی را به خطر انداخته باشد، اما در حال حاضر شرایط، به این شکل نیست و کاهش میزان تقاضا باعث شده تا فروشندگان هم به دنبال راهی برای نزدیک شدن به بازار مصرف باشند و این موضوع باعث حذف واسطه‌ها شده است. نکته دیگر اینکه در حال حاضر خبری از نوسان‌های عجیب و غریب نرخ ارز و به دنبال آن رشد قیمت لوازم خانگی نیست و بازار مصرف به اطمینان نسبی رسیده بنابراین خرید در حد معقول و متناوب انجام می‌شود و از این رو بازار وضعیت مطلوبی دارد. البته واحد‌هایی هستند که به دلیل کیفیت پایین از فروش مناسبی برخوردار نیستند چرا که در بلند مدت مصرف‌کننده، واحد‌های تولیدی بی‌کیفیت را از سبد خرید حذف می‌کند.

 مصرف کننده همواره تمایل بیشتری به اجناس وارداتی دارد تا داخلی، برای رفع این نگاه باید چه کرد؟

متاسفانه برخی تولیدکنندگان که اهمیتی به کیفیت محصول نمی‌دهند موجب بدنامی‌تولیدات داخلی شده‌اند این در حالی است که کیفیت برخی از محصولات شرکت‌های داخلی هم پای برند‌های برتر دنیا پیش رفته و حتی موفق به صادرات محصولاتشان نیز شده اند. در واقع تولیدکنندگان اگر صادرات‌گرا نشوند، سهم بازار داخلی را از دست خواهند داد و تولید بهتر، نیازمند ارتقای دانش، فناوری و سرمایه‌گذاری بیشتر است و در صورتی که تولیدکنندگان به سمت اخذ دانش فنی از خارجی‌ها نروند و با آنها به سرمایه‌گذاری و کار مشترک نپردازند، از گردونه حذف خواهند شد. من بارها تاکید کردم اگر تولیدکنندگان محصولات باکیفیت ایرانی، صادرات‌گرا نشوند و کالاهای صادراتی تولید نکنند، در آینده نزدیک حتی نمی‌توانند سهم بازار داخلی شان را حفظ کنند؛ اما فراموش نکنیم نگاه صادراتی، قیمت و کیفیت مناسب محصول و خدمات پس از فروش می‌خواهد. متاسفانه سود بالای تسهیلات، گرانی مواد اولیه و مشکلات بیمه تامین اجتماعی و مالیات بر ارزش افزوده در تقابل با رقبای جهانی، از مهم‌ترین مشکلات تولید لوازم خانگی در کشور است.

در عین حال در فضای کنونی کشور شاهدیم برخی افراد با استفاده از تریبون‌هایی که در اختیار دارند، فضای تعاملی که جمهوری اسلامی ‌ایران با تلاش‌های وزارت امور خارجه و سایر مسوولان نظام در حال پی‌ریزی آن بوده و به نفع رفاه و تولید و صادرات کشور است را به هم می‌زنند و نگاه‌های مثبت جهانی را مسکوت می‌گذارند. نکته دیگری که وجود دارد و اتفاق مثبتی است، ادغام واحد‌های تولیدی داخلی و خارجی است که این باعث افزایش سهم بازار و تولیدات باکیفیت شده است و کیفیت خدمات پس از فروش را نیز ارتقا داده است.

 آماری از میزان تولید و فروش وجود دارد ؟

متاسفانه یکی از مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور این است که آمار دقیقی از میزان تولید، مصرف و واردات وجود ندارد و واردات قاچاق و تولیدکنندگان زیرزمینی به خصوص در حوزه لوازم خانگی کوچک باعث شده تا آمار دقیقی از میزان تولید و مصرف در کشور نداشته باشیم و این موضوع روند تولید را برای تولید کنندگان داخلی با مشکل مواجه می‌کند.

 برخی از تولید کنندگان برای فروش از تبلیغات اغراق شده‌ای استفاده می‌کنند، این روش‌ها مورد تایید است؟

به هر حال فروشندگان لوازم خانگی با توجه به متنوع بودن برند‌ها و رقبای زیاد برای کسب سهم بیشتری از بازار دست به تبلیغ می‌زنند که برخی مواقع نیز اغراق شده است اما به هر حال کار خلافی نیست و در همه نقاط دنیا از تبلیغات برای جذب مشتری بهره می‌گیرند.

 شرکت‌های داخلی در بخش خدمات پس از فروش توان رقابت با وارداتی‌ها را دارند ؟

اتفاقا خدمات پس از فروش شرکت‌های داخلی بسیار در وضعیت مطلوبی است و از شکایاتی که به ما گزارش داده می‌شود متوجه می‌شویم که واحد‌های تولیدی داخلی مشکلی در خدمات پس از فروش ندارند و شاید به خاطر اینکه تبلیغات گسترده‌ای در این زمینه ندارند نگاه مثبتی در این زمینه وجود ندارد . متقاضیان لوازم خانگی در زمان خرید حتما باید موضوعاتی را مورد توجه قرار دهند از جمله خرید لوازم خانگی معتبر از فروشگاه‌های معتبرو دارای پروانه کسب است، زیرا در این صورت حتی در زمان بروز مشکل نیز با مراجعه به اتحادیه ما توان حمایت از مصرف‌کننده را داریم. متاسفانه برخی از متقاضیان به دلیل پایین بودن قیمت، محصول با کیفیت را نمی‌خرند یا اجناس قاچاق را خریداری می‌کنند غافل از اینکه این محصولات توسط افرادی که آموزش‌های لازم را ندیده‌اند نصب می‌شوند و همین موضوع در زمان استفاده، مشکلاتی را برای مصرف کننده پدید می‌آورد که در نهایت به زیان وی تمام خواهد شد.

 با توجه به گسترش فروش‌های اینترنتی چه توصیه‌ای به متقاضیان دارید و صنف شما با فروشگاه‌های اینترنتی چگونه برخورد کرده است؟

ما از کسب و کار‌ها و فروش‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی استقبال می‌کنیم و باید همگام با رشد و توسعه تکنولوژی پیش رویم و اتحادیه بار‌ها به اعضای خود اعلام کرده که برای جذب مشتری باید با مدل‌های روز دنیا پیش رود که یکی از آنها فروش اینترنتی است، اما توصیه‌ای که به متقاضیان لوازم‌خانگی دارم این است که از فروشگاه‌های معتبر و مجاز اینترنتی یا از سایت‌های تولیدکنندگان یا واردکنندگان خرید انجام دهند تا مشکلی ایجاد نشود.

 در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

یکی از مشکلاتی که اعضای این صنف دارند این است که همواره این نگاه وجود دارد که فروشندگان سود‌های سرشاری می‌برند در حالی که سود فروش لوازم خانگی اغلب، در نهایت ۷درصد است. این در حالی است که قرار بود با نصب دستگاه‌های پوز در فروشگاه‌ها و شفاف شدن فروش از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند، اما همچنان نگاه سازمان امور مالیاتی به لوازم خانگی مثبت نیست و تا زمانی‌که اعتماد وجود نداشته باشد نمی‌توان به اصلاح امور امیدوار بود بنابراین بهتر است سازمان امور مالیاتی با در نظر گرفتن بخشی از هزینه‌های ما در امور مالیاتی تجدیدنظر کند. در حال حاضر  ۱۰۰ شغل به صنعت لوازم خانگی وابسته است که در صورت روشن ماندن چرخ تولید آن، رونق سایر مشاغل را به همراه خواهد داشت. این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از کالای خوب ایرانی به معنای کنار رفتن کالاهای بی‌کیفیت، زیر پله‌ای و بدون گارانتی تولیدی در کارگاه‌های غیرمجاز است.