تشکیل شرکت مدیریت صادرات با هدف افزایش صادرات غیر نفتی

 شرایط کلی فعالیت بنگاه‌‌ها و واحدهای خصوصی استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

لرستان هم مشابه سایر استان‌های کشور و بنگاه‌های اقتصادی استان و همانند سایر بنگاه‌ها، امروزه با مشکلات عدیده و دست و پا گیری دست و پنجه نرم می‌کند. عمده‌ترین مشکلاتی که این واحدها دارند در حقیقت نبود تقاضای کافی و نبود امکان صادرات محصولات است که منجر به کاهش تولید و گاه تعطیلی واحدها شده است. به دلیل همین کاهش تولید ما شاهد افزایش قیمت تمام شده کالاها در این شرکت‌ها هستیم و به عبارتی زنجیره مشکلات بیشتر و بیشتر در هم تنیده شده است. نداشتن فروش کافی موجب شده است که مجموعه‌ای از مسائل و مشکلات بنگاه‌ها و واحدهای خصوصی روی هم انباشته شود. همچنین بدهی معوق بانکی، بدهی به دستگاه‌های مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی و هزینه‌های انرژی و... روی هم تلنبار شده و بر حجم و مقیاس مشکلات این بنگاه‌ها و واحدها افزوده است.

 چه تعداد بنگاه اقتصادی در شهرک‌های صنعتی استان مستقر هستند و رکود چند سال اخیر در استان چه تبعاتی داشته است؟

تقریبا بیش از ۹۰ درصد واحدهای تولیدی استان را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که بیشتر آنها در شهرک‌های صنعتی قرار دارند، اما مشکلاتی که برای کارخانجات و واحدهای تولیدی وجود دارد می‌توان گفت فراگیر است و شامل حال واحدهایی که داخل شهرک‌ها و بیرون شهرک‌ها هستند، می‌شود و همچنان وجود دارد. گرچه در دو سال اخیر در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بنگاه‌ها سعی شده است که در خصوص تامین نقدینگی واحدهای صنعتی یا رفع مشکلاتی که ممکن است در حوزه مالیات و تامین اجتماعی دارند، اقدام شود اما به دلیل مشکل ساختاری و اصلی که همان بالا بودن قیمت تمام شده و نبود بازار کافی برای فروش محصولات است، همچنان عمده مشکلات وجود دارند.

 اقدامات اتاق خرم‌آباد در جذب سرمایه‌گذار و تسهیل فضای کسب ‌و کار به‌خصوص برای صنایع پیشرو استان چه مواردی بوده است؟

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن لرستان به عنوان نماینده بخش خصوصی در استان در زمینه بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید و شناسایی موانع پیش روی فعالیت سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی، از طریق دو نهاد و مرجعی که به نوعی اتاق بازرگانی امکان طرح موضوع و تعیین دستور جلسات را داشته سعی کرده است ورود یابد. اول در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بوده است که به ریاست استاندار تشکیل می‌شود و سعی شده که در هر جلسه آن برخی از موضوعات، مسائل و مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی مطرح و بر طرف شود. دیگری نیز کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری است که به ریاست رئیس کل دادگستری و دبیری دادستان مرکز استان و حضور اعضای شورای قضایی لرستان برگزار می‌شود و این نهاد توانسته است آثار و نتایح خوبی در زمینه رفع مشکلات فعالان اقتصادی داشته باشد. ضمن اینکه به تازگی اتاق بازرگانی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و رویدادها را در دستور کار قرار داده است؛ از جمله تاسیس دفتر حمایت از جذب سرمایه‌گذاری و تامین مالی برای پیگیری زمینه استفاده بنگاه‌های بزرگ، کوچک و متوسط استان از خطوط اعتباری خارجی و فاینانس‌هایی که اخیرا در اختیار کشور قرار گرفته است. دیگری نیز دعوت از موسسات تامین سرمایه و صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری به منظور فراهم کردن شرایطی که بنگاه‌های استان بتوانند از بازار سرمایه به عنوان منبع تامین مالی برای مسائل و مشکلاتشان استفاده کنند.

 در حال حاضر نرخ بیکاری استان چه میزان بوده است و چه صنایعی توان افزایش اشتغال‌زایی را در استان دارا هستند؟

به صورت تاریخی و از نتایج بررسی‌های تطبیقی از ابتدای انقلاب تاکنون تقریبا همیشه لرستان یکی از استان‌های با بیکاری زیاد و نرخ اشتغال نامناسب بوده است. تقریبا در همه سال‌های گذشته جزو سه، چهار استانی بوده‌ایم که بیشترین بیکاری را داشته است. خوشبختانه بر اساس آماری که مرکز آمار در ارتباط با سال گذشته و امسال منتشر کرده نرخ بیکاری در استان لرستان بهبود قابل توجهی داشته و تقریبا به اعداد ۱۱، ۱۲ درصد رسیده است. به بیانی دیگر لرستان به متوسط نرخ بیکاری کشور نزدیک شده که این اتفاق خوبی است و در صورت مستند بودن آمار، می‌تواند امیدوار کننده باشد. همچنین در صورت تداوم این روند در میان مدت و دراز مدت شاهد کاهش چشمگیر نرخ بیکاری در استان و نزدیک شدن به متوسط نرخ بیکاری در کشور خواهیم بود.

 در فضای پسابرجام حضور هیات‌های خارجی در استان به چه صورت بوده است؟ آیا توانسته‌اید توفیقی درخصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی داشته باشید؟

در فضای پسابرجام در لرستان نیز کارهای متعددی در رابطه با مستندسازی ظرفیت‌های استان و جاذبه‌های سرمایه‌گذاری استان از طرف اتاق بازرگانی انجام و بسته‌های مختلف و متنوعی تشکیل شده است. سعی کرده‌ایم ارتباط قابل توجهی را با اتاق‌های مشترک و اتاق‌های بازرگانی کشورهای هدف و سفارتخانه‌ها برقرار کنیم و در این راستا نیز هیات‌های مختلف تجاری اعزام شده یا در استان پذیرش شده است. خوشبختانه در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به دلیل شرایط نامساعد، جذب سرمایه‌گذاری خارجی به صورت مستقیم نداشته‌ایم، اما در استان یکی دو فقره کار قابل قبول در این زمینه انجام شده است. همچنین شرکت‌های مختلف هم به خصوص مقدمات طرح‌هایی که راکد مانده بودند را برای استفاده از منابع مالی خارجی و خطوط اعتباری و فاینانس‌ها به عمل آورده‌اند.

 مهم‌ترین برنامه‌های اتاق خرم‌آباد برای نیمه دوم سال و تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟ آیا حمایت کافی از واحدهای تولیدی استان از سوی دولت وجود دارد؟

بیشتر برنامه‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در نیمه دوم سال در دو بخش توانمندسازی بنگاه‌ها و تشکل‌ها و بهبود فضای کسب و کار متمرکز شده است. همچنین اتاق برنامه‌ها و دستور کارهای متعددی را برای جلسات شورای گفت‌وگوی ستاد اقتصاد مقاومتی و آنچه که تحت عنوان ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط قوه قضائیه و دادگستری به تازگی تاسیس شده، آماده کرده است. در همین حال برنامه‌های متعددی را برای دعوت و فراهم کردن زمینه حضور سرمایه‌گذاران، شرکت‌های تامین سرمایه و صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری در استان فراهم کرده‌ایم. همچنین در حوزه آموزش، ارتقا توان مذاکره و آشنایی بنگاه‌ها با روش‌های تامین مالی را در دستور کار قرار داده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم در نیمه دوم سال زمینه حضور چند تن از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را در استان فراهم کنیم. علاوه بر این برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از مدیران عامل بانک‌های تجاری کشور دعوت کنیم و جلسات تخصصی را در استان با آنها داشته باشیم. دفتر حمایت از جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تامین مالی را در اتاق ایجاد کرده‌ایم و به دنبال ایجاد مرکز مطالعه بازار برای کمک به مطالعات و بررسی‌های اقتصادی برای واحدهای تولیدی و صادرکنندگان استان هم هستیم. ضمن اینکه حتما در نیمه دوم سال نیز هیات‌هایی را به کشورهای هدف برای بازاریابی اعزام و هیات‌های خارجی هم برای جذب سرمایه‌گذار پذیرش خواهیم کرد.

 قرار بود شرکت مدیریت صادرات از سوی اتاق ایجاد شود؛ راه‌اندازی این شرکت در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ فکر می‌کنید این شرکت چقدر می‌تواند در افزایش صادرات استان موثر باشد؟

ما در لرستان برخی از محصولات و فرآورده‌ها را داریم که در صورت برنامه‌ریزی مناسب امکان بازاریابی و صادرات برای آنها وجود دارد؛ از جمله محصولات کشاورزی که در استان بیش از ۸۰۰ هزار تن مازاد محصولات کشاورزی داریم که گاه محصولات با کیفیت و مناسبی هستند یا برخی از مواد معدنی و گیاهان دارویی و داروهای گیاهی که متقاضیان فراوانی دارد. با این حال به نظر می‌رسید که شاید به دلیل پراکنده بودن و در واقع عدم آشنایی برخی از این تولیدکنندگان با مبانی صادراتی، ضرورت داشته باشد که یک شرکت مدیریت صادرات در استان تشکیل شود؛ بنابراین اتاق بازرگانی پا پیش گذاشت و امسال با ترکیب مناسبی بازرگانان استان را تشویق کرد که این شرکت مدیریت صادرات را تشکیل بدهند که این امر محقق شد. برنامه ما این است که اتاق بازرگانی در ادامه راه نیز زمینه بهتر حضور این شرکت را تسهیل کند و امیدواریم که تاثیر قابل توجهی بتواند در افزایش صادرات غیر نفتی استان بگذارد.

 چه صنایع و ظرفیت‌هایی از استان لرستان مغفول مانده و می‌تواند درجذب سرمایه‌گذار پر پتانسیل باشد؟

لرستان در سه زمینه بستر مناسب و ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد ارزش افزوده، خلق ثروت و در نهایت ایجاد اشتغال را دارد. در حوزه محصولات کشاورزی اگر زنجیره کاملی از تولید و برداشت محصولات سالم را در استان داشته باشیم و بعد هم نگهداری، بازاریابی، برندسازی، بازاررسانی و بسته‌بندی و حمل مناسب را بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم شاید این میزان مازاد محصولات کشاورزی بتواند ارزش افزوده قابل توجهی را به اقتصاد استان معرفی کند. بخش دوم در حوزه گردشگری است که استان لرستان به واسطه تنوع و تعدد جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی زمینه خیلی خوبی را برای توسعه توریسم دارد که باید در این حوزه بسترسازی شده و زیربنایی کار شود. در حوزه سوم نیز با توجه به وجود ذخایر سنگ‌های ساختمانی، تعدد واحدهای سنگ‌بری در استان، باید برنامه‌ریزی مدونی برای به‌روزرسانی تکنولوژی این سنگ‌بری‌ها و بازاریابی و برندسازی مناسب باشد. شاید این سرمایه‌گذاری گسترده‌ای که در این حوزه در استان شده است تبدیل به ارزش افزده مناسب در لرستان شود.