محدودیت جدید برای خودروهای آلاینده

سیدنواب حسینی‌منش در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، ضمن بیان سابقه طرح موضوع معاینه فنی ویژه، توضیح داد: سطوح جدید «آلایندگی مجاز» خودروها در دی‌ماه سال ۹۳ تصویب و از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست ابلاغ شد. اما این مصوبه نواقصی داشت که قابل‌اجرا نبود. مهم‌ترین اشکال مصوبه اولیه این بود که در آن فقط به حد مجاز «مونوکسید کربن (CO)» و «تست چهار گاز آلاینده (HC)» اشاره شده بود و میزان پارامتر موسوم به «لامبدا» که حاصل نسبت سوخت به هوا (نسبت استوکیومتری) است، تعیین نشده بود. تا زمانی که حد مجاز این شاخص تعیین نشده بود، عملا با دو فاکتور دیگر امکان اجرای تست جدید معاینه فنی وجود نداشت.

وی ادامه داد: بر این اساس جلسات کارشناسی متعددی برای اصلاح استاندارد جدید برگزار شد که بیش از یک سال به طول انجامید. در نهایت دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها در دولت، تیرماه امسال ابلاغیه‌ای صادر کرد که به موجب آن مقرر شد وزارت کشور حدود جدید آلایندگی مجاز مصوب شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست را از ابتدای مرداد ۹۶ در کلیه مراکز معاینه فنی کشور اجرایی کند. حسینی‌منش با بیان اینکه وزارت کشور نیز به این مصوبه پایبند بود و در یک دوره زمانی مشخص در مردادماه آن را اجرا کرد، افزود: نتیجه این بود که میزان مردودی خودروها به شکل قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرد. میزان مردودی خودروها فقط در تست آلایندگی با حدود مجاز آلایندگی که پیش از این تعریف شده بود و اکنون نیز تحت عنوان معاینه فنی معمولی در مراکز انجام می‌شود، به‌طور متوسط در کشور ۱۰ درصد و در تهران که شمار خودروها بیشتر است، ۱۶ درصد بوده است. این درحالی است که براساس حدود جدید آلایندگی مجاز، میزان مردودی‌های کشور به ۲۰ درصد و در تهران به نزدیک ۳۰ درصد افزایش یافت. به گفته وی، اگر قرار باشد اکنون تست دور موتور تند (برای سنجش میزان آلایندگی خودروها بر اثر افزایش سرعت حرکت) نیز برای این خودروها انجام شود، ۲۰ درصد دیگر از خودروها در تهران نیز در این آزمون مردود می‌شوند و در نتیجه مردودی ۵۰ درصد از خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی، یک چالش بزرگ برای خودروسواران ایجاد می‌کند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با اشاره به وجود ۱۳ میلیون خودرو در کشور که بیش از چهار سال از عمر تولیدشان گذشته و برابر قانون مشمول اخذ گواهی معاینه فنی به‌صورت سالانه هستند، یادآور شد: اگر بنا باشد با اعمال حدود جدید آلایندگی مجاز، ۵۰ درصد از این خودروها مردود شوند و به تعویض کاتالیست نیاز پیدا کنند، این میزان کاتالیست اصلا در کشور وجود ندارد! وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر کاتالیست یک خودروی ایرانی مانند پراید ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد و قیمت کاتالیست خودروهای خارجی و وارداتی نیز از ۲ تا ۱۰ میلیون تومان است و این هزینه به دلیل کیفیت پایین کاتالیست نصب شده روی خودروها، مستقیما به شهروندان تحمیل خواهد شد.

حسینی‌منش در ادامه به تجربه جهانی درباره انجام تست معاینه فنی اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورها معاینه فنی در دو سطح انجام می‌شود به نحوی که حدود مجاز آلایندگی در کلان‌شهرها بیش از سایر شهرها منظور می‌شود و خودروهایی که از دیگر شهرها قصد ورود به کلان‌شهرها را دارند، ناگزیر می‌شوند در تست سختگیرانه‌تری چک شوند. ما این پیشنهاد را در کارگروه کاهش آلودگی هوا و کمیسیون زیربنایی دولت مطرح کردیم، چراکه معتقدیم امکان اجرای تست دور موتور بالا در کل کشور وجود ندارد. بنابراین پیشنهاد دادیم تست دور موتور بالا برای خودروهایی که قصد اخذ مجوز طرح ترافیک ۹۷ را دارند، امسال در پایتخت اجرایی شود. به‌دنبال موافقت دولت با این پیشنهاد، در یکصد و چهلمین جلسه شورای‌عالی ترافیک مقرر شد شهرداری تهران ثبت‌نام در طرح ترافیک سال ۹۷ را منوط به ارائه گواهی معاینه فنی خودرو منطبق بر حدود جدید ابلاغی شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست کند؛ موضوعی که تحت عنوان «معاینه فنی ویژه» امسال در مراکز معاینه فنی تهران اجرا می‌شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران معتقد است گام کلیدی پیش از سختگیرانه‌کردن تست معاینه فنی برای عموم خودروها، باید در بخش صنعت برداشته شود و خودروسازان را به تولید باکیفیت ملزم کرد. وی در این رابطه توضیح داد: کاتالیست خودروی پراید که یکی از پرتیراژترین و پرمصرف‌ترین خودروها در کشور محسوب می‌شود، در صورتی که از نوع درجه یک باشد و از سوخت استاندارد استفاده شود و در عین حال سرویس خودرو به‌موقع صورت گیرد، بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش نیاز به تعویض دارد. این درحالی است که خودروسازان با علم به اینکه خودروهای صفر تا چهار سال از معاینه فنی معاف هستند و چک نمی‌شوند، از کاتالیست بی‌کیفیت چینی استفاده می‌کنند که کارآیی آن خیلی زودتر از زمان مورد انتظار تنزل پیدا می‌کند.

پیشنهاد او برای اینکه معاینه فنی در تهران فراگیر شود، این است که در مقررات موجود بازنگری شود. حسینی‌منش توضیح داد: بسیاری از کشورهای شمال اروپا از جمله سوئد، نداشتن گواهی معاینه فنی توسط دوربین چک نمی‌شود. آنها با وضع یک قانون ساده بدون صرف هزینه‌های سنگین اجرای طرح‌های ترافیکی به منظور چک کردن معاینه فنی خودروها، شهروندان را به اخذ این گواهی پایبند کرده‌اند؛ به این ترتیب که اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد، بیمه به آن تعلق نمی‌گیرد. طبیعی است با این قانون به راحتی بدون اینکه سختگیری خاصی صورت گیرد، همه شهروندان خود را ملزم به معاینه فنی به‌موقع می‌دانند و حتی چند روز پیش از انقضای تاریخ معاینه فنی قبلی، به مراکز مراجعه می‌کنند، چون می‌دانند در صورتی که تصادف کنند حتی اگر بیمه داشته باشند، اگر خودرو فاقد معاینه فنی باشد، خسارتی به آنها تعلق نمی‌گیرد.