فضاهای کاری منحصربه‌فرد، امتیازی برای کار خلاقانه

پانزده سال پیش، تحقیقات فلوریدا در این زمینه و کتابش با عنوان «ظهور کلاس خلاقیت» با روند رو به رشد تفکر خلاقانه همراه شد. اما رهبران کسب‌وکارهای مختلف نگران فرصت‌های خلاقانه از دست رفته نبودند، بلکه بر کارآمدی ناب و تبدیل شدن به بنگاه‌های جهانی تمرکز می‌کردند. امروز، خلاقیت مورد توجه مستقیم قرار گرفته است. افراد وقتی نیروی خلاقانه خود را در کار رها می‌کنند تا به آن معنای بیشتری ببخشند، به رضایت بیشتری می‌رسند. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه خواهان سرفصل‌هایی هستند که فعالیت‌های روتین را بشکند و از استانداردها فاصله بگیرد. این موضوع باعث شده کارفرماها به‌دنبال روش‌ها و استراتژی‌های جدیدی برای جذب و حفظ استعدادها باشند.

به علاوه، دامنه و پیچیدگی تکنولوژی بر خلاف آن چیزی است که بشر تاکنون شاهد آن بوده؛ چون بازارها را ویران می‌کند، تغییرات فوق‌العاده گسترده ایجاد می‌کند و به هر جنبه از زندگی ما نفوذ کرده است.  این متغیرها عامل تغییرات کلان به سوی کارهای نوآورانه و خلاقانه‌تر هستند. شرکت Steelcase که تجهیزات و وسایل دفتر کار تولید می‌کند، با شناخت این تغییرات و مشارکت با شرکت مایکروسافت، در پی این بوده که کشف کند محیط کار چگونه می‌تواند عملکرد خلاقانه را بهبود بخشد. این تلاش مشارکتی با بهره‌برداری از «پنج مکان خلاق» شروع شد. این طرح که با تجسم اثربخشی مکان کار و تکنولوژی بر ارتقای تجربیات افراد تاسیس شده‌اند، حوزه‌ها و تکنولوژی‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

Focus Studio: تنها کار کردن، نیازی برای خلاق بودن

 این استودیو محلی برای تصویرسازی نقشه‌های معماری است. شیوه کار در این استودیو به تمرکز فردی و دوری از اختلال‌های کاری برای تولید ایده‌های جدید کمک می‌کند. میزهایی که ارتفاع آنها قابل تنظیم است، کمک می‌کنند فرد نشسته یا ایستاده به کار طراحی بپردازد. همچنین مکان‌هایی برای قرار دادن وسایل شخصی در طول روز تعبیه شده است. در Focus Studio ایده‌ها قبل از اینکه با سایر اعضای تیم به اشتراک گذاشته شوند، پرورش می‌یابند و از راه حل‌های تکنولوژیک برای انجام توفان فکری و بازدهی بیشتر، استفاده می‌شود.

Duo Studio: خلق مشارکتی، امری ضروری برای کار خلاقانه

این استودیو در سال ۲۰۱۲ ازسوی یک زوج در کالیفرنیا تاسیس شد و فعالیت آن حول وسایل تزئینی و دکوری می‌گردد. در Duo Studio فضایی اطمینان‌بخش وجود دارد تا دو نفر بتوانند در آن شانه به شانه کار کنند. فضای مشارکتی و تکنولوژی متناسب با آن، برای بازبینی‌های سریع و شروع مجدد کار در فضایی خصوصی و بدون مزاحمت، طراحی شده‌ است. این فضا هم امکان فعالیت با یک شریک در فرآیند کار خلاقانه را ایجاد می‌کند و هم می‌تواند برای کارهای فردی مورد استفاده قرار بگیرد. این استودیو، فضایی راحت برای همکاری یا تنها کار کردن با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف فراهم می‌کند.

Ideation Hub: کار مولد که به ابزارها و تکنولوژی نیاز دارد

بنگاه اجتماعی Ideation Hub بر ترویج نوآوری و شکوفایی اجتماعی در آفریقا متمرکز است. این بنگاه یک مقصد تکنولوژی پیشرفته است که مشارکت فعال هر عضو یک تیم را مورد تشویق قرار می‌دهد. در این بنگاه، افراد می‌توانند با هم روی پروژه‌ها کار کنند و ایده‌ها را با هم‌تیمی‌های خود که در یک اتاق کنار آنها هستند یا به‌صورت دورکاری همکاری می‌کنند، به اشتراک بگذارند. در Ideation Hub تعاملات طبیعی و سیال بین افراد، ایده‌ها، ابزارها و تکنولوژی ترویج می‌یابد.

Maker Commons: برقراری اتصال سریع بین مکالمه و آزمایش

دانشجویان دانشگاه پن استیت (Pen State) در لابراتوار چاپ سه بعدی Maker Commons می‌توانند هر چیزی را بسازند، طراحی کنند و از آن پرینت سه بعدی بگیرند. این لابراتوار امکان تغییر رویه سریع بین مکالمه، آزمایش کردن و تمرکز کردن را برای افراد ایجاد می‌کند. دانشجویان در محیطی فعالیت می‌کنند که از نقاط مختلف برای پرورش خلاقیت تشکیل شده و ایده‌ها را بین یکدیگر تبادل می‌کنند و درگیر مدل‌سازی‌های سریع می‌شوند. همه اینها جنبه‌های ضروری یک فرآیند خلاقانه هستند. جایگاه‌های راحت و امن برای نشستن، فضای خوبی برای گفت‌وگوهای غیررسمی ایجاد می‌کند و میزهای بلند، امکان آزمایش کردن ایده‌های مختلف را فراهم می‌آورد. این لابراتوار به‌طور کلی مکانی برای زندگی کردن و تکنولوژی‌های ثابت و موبایل در اختیار افراد و کار گروهی قرار می‌دهد

Respite Room: اعتقاد به استراحت و بازتاب مغز

افرادی که در مرکز مراقبت‌های پزشکی Respite Room کار می‌کنند، می‌گویند گذراندن تنها ۱۵ دقیقه در اتاق‌های استراحت به آنها کمک می‌کند بهتر بتوانند از پس استرس مراقبت از بیماران سرطانی بربیایند. کارکنان این مرکز می‌توانند در این اتاق‌ها به راحتی تمدد اعصاب کنند و اجازه دهند مغزشان به خوبی استراحت کند  فضاهای خلاقانه مثل هر سازمان دیگری، برای برطرف کردن نیازهای عادی انسان، باید منحصربه‌فرد باشند. پنج مقصدی که برای کمک به افراد و تیم‌ها برای عبور از فرآیندهای خلاقانه طراحی شده‌اند معرفی شد، مبتنی بر اصول طراحی زیر هستند:

* تعبیه المان‌ها و آیتم‌های طراحی متناسب

* طراحی به گونه‌ای که مجاورت با دیگران راحت باشد

* دربرگرفتن تکنولوژی یکپارچه برای اکتشافات سریع

* ارائه گزینه‌های متفاوت برای وضعیت بدن در انواع کارها

در نهایت، باید خاطرنشان کرد فضاهای خلاقانه، امکان مشارکت، تحرک، انتخاب و کنترل بهتری را ایجاد می‌کنند. اگر به افراد اهمیت بدهیم، این فضاها هرگونه انتظاری را در محیط کار برآورده می‌کنند.