«مصر» ایران چه کم دارد؟

با این حال ظرفیت‌های موجود در این ناحیه خبر از آن می‌دهد که گردشگری در کویر مرکزی ایران بسیار بیشتر از مقدار فعلی می‌تواند رونق داشته باشد و لازم است تمرکز بیشتری جهت توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه صورت گیرد. بخش قابل‌توجهی از دشت کویر در استان اصفهان واقع شده است. مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این استان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه بیابان‌های ایران ظرفیتی بی‌همتا برای توسعه این رده از گردشگری را در دل خود جای داده‌اند، اظهار می‌کند: «کویرهای ایران یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های طبیعی برای توسعه صنعت گردشگری کشور است. عموم گردشگران اروپایی، آمریکایی و گردشگران کشورهای شرق آسیا علاقه فراوانی به سفر به کویر و بازدید از آن دارند و از چنین ظرفیتی در کشور‌های خود برخوردار نیستند.»

فریدون اللهیاری می‌افزاید: «باید تلاش کنیم که از منظر گردشگری شرایط را برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از کویر فراهم کنیم. به‌عنوان مثال به‌جز طبیعت‌گردی، یکی از دلایل سفر به کویر استفاده از آسمان کویر در شب برای رصد ستارگان و ستاره‌شناسی است و بیابان‌های ایران قابلیت بهره‌برداری از این جهت را نیز دارند.» وی تصریح می‌کند: «هم‌اکنون برخی نقاط کویر مرکزی ایران همچون شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان توانسته‌اند نام خود را به‌عنوان یکی از مقاصد جدی کویرگردی مطرح کنند و تعداد قابل‌توجهی اقامتگاه بومگردی در این منطقه برای اسکان گردشگران وجود دارد. در سایر شهرستان‌های استان همچون نائین، کاشان، نطنز و آران و بیدگل نیز زمینه‌های توسعه گردشگری کویر شکل گرفته که با جاذبه‌هایی که دارند، می‌توانند نقش قابل‌توجهی در جذب گردشگران خارجی به کشور ایفا کنند.»

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان درخصوص آینده این حوزه از توریسم در کویر مرکزی ایران خاطرنشان می‌کند: «چشم‌انداز توسعه گردشگری کویر در این مناطق بسیار روشن است. البته ایران در ابتدای راه توسعه این وجه از گردشگری است اما روند جذب سرمایه نشان می‌دهد با کمی تمرکز و سیاست‌گذاری درست می‌توان از تمامی کشور‌های منطقه در این حوزه سبقت گرفت.» اللهیاری تاکید می‌کند: «ورود ایران به توسعه کویرگردی حرکتی تازه و تجربه‌ای نوپا است و همان‌قدر که برخورداری از چنین کویرهایی با ظرفیت‌های غنی فرصت ممتازی برای توسعه گردشگری ما فراهم کرده است، چالش‌های فراوانی نیز برای مدیریت این منابع پیش‌رو وجود دارد. مهم‌ترین مساله برای ایجاد رونق گردشگری کویر، توسعه تاسیسات و زیرساخت‌ها است که باید متناسب با جغرافیای منطقه توسعه پیدا کنند تا با رونق این صنعت در این ناحیه، عوارضی همچون ایجاد زباله و آلودگی محیط‌زیستی در حداقل میزان ممکن باشد.» حال باید دید با توجه به بهره‌برداری کشورهای منطقه از ظرفیت بیابان‌های خود که به‌نوعی از این گونه گردشگری برندسازی کرده‌اند و سالانه درآمد هنگفتی از این طریق کسب می‌کنند، آیا ایران نیز می‌تواند با تمرکز بر این ذخایر ارزشمند در گردشگری خود رونق ایجاد کند و با توسعه زیرساخت‌های گردشگری کویر، از دور رقابت با کشورهای منطقه عقب نماند؟

آخر هفته