امارات، پیشتاز توریسم صحرا در منطقه

یکی از مواردی که اماراتی‌ها در مورد توریسم صحرا استفاده کرده‌‌اند، برگزاری تورهای سافاری است. با این حال مقامات اماراتی تجربه‌های متنوعی برای کسانی که از تورهای صحرا استفاده کنند، تدارک دیده‌اند. راندن روی رمل‌های شنی، شترسواری، شن‌سواری، استفاده از موتورهای مخصوص صحرانوردی، سافاری در طول شب‌ها، بالن‌سواری و مواردی از این دست، از جمله این موارد است. در منطقه عجمان در این کشور نیز طرح‌هایی برای کمپ‌ زدن و ایجاد دهکده‌های توریستی در صحرا ارائه شده است. به‌طور کلی، فعالیت‌هایی که این کشور در مورد توریسم در صحراهای خود انجام داده، توجه بازدیدکنندگان از این کشور را به خود جلب کرده و گردشگران این کشور را افزایش داده است. کمپ‌های صحرایی در این منطقه به دو نوع تقسیم می‌شوند. نوع اول در روز و نوع دوم در شب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دهکده‌های توریستی در این منطقه نیز همانند هتل‌ها براساس ستاره رتبه‌بندی می‌شوند که در واقع نشان‌دهنده تسهیلات و خدماتی است که برای توریست‌های بازدیدکننده از آنها فراهم می‌کنند.

چشم‌اندازی برای رشد گردشگری

علاوه بر مواردی که گفته شد، دبی از مدتی پیش دست به معرفی مجموعه جدیدی مقررات مربوط به تورهای صحرایی و کمپ زدن کرده است که هدف از آن بهبود تجربه بازدید از این منطقه بوده و عمدتا تورگردانان را هدف قرار می‌دهد. سازمان توسعه توریسم در عجمان نیز با اعلام راهکارهای خود از جمله ایجاد دهکده‌های گردشگری در صحرا و برخی موارد دیگر برای سهم داشتن در افزایش پذیرش گردشگران در امارات‌متحده‌عربی، چشم‌اندازی برای رشد گردشگری تا سال ۲۰۲۱ ترسیم کرده است. این سازمان اعلام کرده قصد دارد به توریسم پایدار دست یابد و گستره جذابیت‌های بازدید را هم برای گردشگران داخلی و هم گردشگران بین‌المللی ارتقا دهد. در همین حال، مقامات اماراتی پیش‌تر طبقه‌بندی متل‌ها، مهمانخانه‌ها و آپارتمان‌های مبله را علاوه بر هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، رستوران‌ها، آژانس‌های مسافرتی و حمل‌ونقل گردشگران انجام داده و به نوعی آنها را رتبه‌بندی و ساماندهی کرده بودند.

برنامه‌ سرزمین کانگوروها برای کویرگردی

یکی دیگر از کشورهایی را که دست به توسعه گردشگری خود با استفاده از پتانسیل‌های صحرا زده، می‌توان استرالیا دانست. این کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی خود از نظر پوشش گیاهی و جانوری بسیار متفاوت با سایر بخش‌های جهان است و همین امر پتانسیلی برای رشد گردشگری در این کشور محسوب می‌شود. این کشور با توجه به شرایط خود دست به طراحی تورهای ماجراجویانه به‌خصوص در جنوب استرالیا زده است. امروزه صنعت توریسم صحرا در استرالیا به‌گونه‌ای درآمده است که تقریبا بر تمام صنایع دیگر در این منطقه از جمله نیاز به زیرساخت‌ها و کیفیت زندگی در آن منطقه اثر می‌گذارد.  براساس گفته‌های مقامات این کشور توریسم صحرا در هر روز موجب خلق ۸/ ۹۴ میلیون دلار در اقتصاد این کشور می‌شود؛ البته ۷۳ درصد از مشارکت مستقیم گردشگری صحرا در این کشور ناشی از گردشگران داخلی است. با این حال این نوع گردشگری برای توسعه و درآمدزایی برخی جوامع محلی به‌خصوص در مناطقی که آب و هوای چندان مساعدی نیز برای اموری مانند کشاورزی ندارند، مفید و موثر عمل کرده است. اما ریشه‌های اولیه توجه به توریسم صحرا در استرالیا به سال‌ ۱۹۵۰ برمی‌گردد. به‌رغم تمام مواردی که گفته شد استرالیا به‌دنبال بهبود بازاریابی گردشگری صحرا است و استقبال از این نوع توریسم هنوز از استانداردهایی که در ذهن مقامات این کشور و مناطق مختلف آن وجود دارد، فاصله دارد. تلاش بیشتر برای بازاریابی می‌تواند بهبود توسعه جوامع محلی در این کشور شود و عوایدی اقتصادی- اجتماعی در پی داشته باشد.