اصول موفقیت در بازار سهام

در این بین چنانچه ورود پول، مدیریت‌شده و هدفمند نباشد می‌تواند منجر به زیان این سرمایه‌گذاران شود. از آنجا که سطح نوسانات در بورس‌های اوراق بهادار بالا است، پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران با مطالعه بیشتری وارد این بازار شوند. در سال ۹۲ زمانی که شاخص بورس و اوراق بهادار درحال صعود بود و بازدهی‌ مناسبی برای صنایع بورسی ایجاد شده بود، سیاست‌مداران کشور برای کنترل نقدینگی پیشنهاد کردند، مردم پول خود را وارد بازار مولد سهام کنند. در ادامه با ورود بسیاری از افراد ناآشنا به بازار سهام پر از ابهام و تخصصی به ضرر و زیان سنگین معامله‌گران انجامید.در نهایت در سال ۹۳ بحران خروج نقدینگی از همین بازار رقم خورد. در شرایط کنونی و تحت‌تاثیر رونق اخیر معاملات بورس که با رکوردشکنی‌های متعددی همراه بوده است، نگاه بسیاری از افراد به این بازار معطوف شده است. در این شرایط و بنا به دلایل مذکور به سرمایه‌گذاران تازه‌وارد پیشنهاد می‌شود، پیش از ورود به بورس، حتما موارد زیر را در نظر بگیرند. سرمایه‌گذاران به دو طریق کلی می‌توانند وارد سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس شوند که به شرح زیر است:

روش سرمایه‌گذاری مستقیم

در روش سرمایه‌گذاری مستقیم سرمایه‌گذار شخصا اقدام به خرید و فروش سهام می‌کند. این کار به‌دلیل ماهیت نوسانی بورس نیاز به مهارت بالایی دارد و منجر به تحمیل استرس بالایی به سرمایه‌گذار می‌شود. عموما سرمایه‌گذارانی می‌توانند با دغدغه کمتری در این بازار و به این شیوه فعالیت کنند که هم دوره‌های آموزشی ورود به سرمایه‌گذاری در بورس را بگذرانند و هم اینکه با سرمایه اندک وارد این بازار شوند. سرمایه‌گذاری مستقیم برای افرادی مناسب است که از اطلاعات مالی و مهارت کافی برای این کار برخوردار هستند. ضمن اینکه سرمایه‌گذار علاوه بر مهارت، باید زمان کافی برای تحلیل و بررسی شرکت‌ را داشته باشد تا بتوانند گزینه‌های سرمایه‌گذاری مناسب را انتخاب کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق مراجعه حضوری به شرکت‌های کارگزاری به دریافت کد بورسی و خرید و فروش برخط سهام اقدام کنند. در ابتدای سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌شود اوراقی خریداری شود که نسبت قیمت به درآمد کمتری دارند.

علاوه بر این با خرید چند سهم از صنایع مختلف سبد سهام مناسبی برای پوشش ریسک ایجاد شود. به عبارت دیگر باید خرید چندین سهم مختلف را برای متنوع کردن سبد سهام مدنظر داشت. ضمن آنکه حتما بخشی از نقدینگی برای کاهش ریسک به ابزارهای با درآمد ثابت (به‌طور مثال اسناد خزانه دولتی و اوراق‌های مشارکت) اختصاص یابد. همچنین پیشنهاد می‌شود صندوق‌های قابل معامله در بورس نیز بخشی از سبد سهام سرمایه‌گذاران باشد. در نهایت به سرمایه‌گذارانی که از این طریق وارد معاملات سهام می‌شوند، پیشنهاد می‌شود که حتما برای انجام معاملات خود استراتژی و زمان ورود و خروج تعیین کنند و نسبت به این استراتژی‌ها و زمان ورود و خروج پایبند باشند تا از ضرر وزیان احتمالی به میزان بیشتری جلوگیری شود. در این باره گفته می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران سهام دارای ارزش را به درستی تشخیص می‌دهند اما در تعیین زمان سرمایه‌گذاری اشتباه می‌کنند. اگر سرمایه‌گذار زمان صحیح برای ورود و خروج به سرمایه‌گذاری‌های مختلف را تشخیص ندهد، پس از مدتی با زیان و کاهش سرمایه مواجه می‌شود.

روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

در این مدل سرمایه‌‌گذار مدیریت سرمایه خویش را به افراد متخصص و با تجربه واگذار می‌‌کند. این روش برای افراد غیرحرفه‌‌ای یا کسانی که زمان کافی برای بررسی و انتخاب سهام مناسب ندارند مناسب است و به‌طور خاص به آن دسته از سرمایه‌گذارانی که خواهان سرمایه‌‌گذاری بلندمدت، ثبات ارزش و نوسان کم هستند، پیشنهاد می‌‌شود. امروزه جهان به سمت سرمایه‌‌گذاری غیرمستقیم پیش می‌‌رود و به همین دلیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بزرگ‌ترین بازیگران بازارهای سهام تبدیل ‌شده‌اند. انواع روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به شرح زیر است: صندوق‌های سرمایه‌گذاری: با توجه به اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران امکان بررسی روند روزانه بازار سرمایه و سهام را ندارند یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری که در دنیا نیز مرسوم است خرید و فروش از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

در این روش سرمایه‌گذاران سرمایه خود را در صندوق تجمیع کرده و مدیران صندوق‌ها به نمایندگی از دارندگان یونیت‌ها برای آنها خرید و فروش انجام می‌دهند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت نظارت مستقیم سازمان بورس و اوراق بهادار هستند و از این رو اطمینان بیشتری در بین عموم مردم به این صندوق‌ها مشاهده می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای مزایای بی‌شماری هستند که برخورداری از مدیریت حرفه‌ای، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، قابلیت نقد شوندگی بالا، کنترل ریسک، استفاده از تنوع‌‌بخشی، صرفه‌جویی در زمان، قابلیت مقایسه و انتخاب و نظارت بر عملکرد این نهادها از سوی سرمایه‌‌گذاران، رسانه‌ها و تحلیلگران برخی از مزایای آن هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز مدل‌های مختلفی دارند و همه شخصیت‌های سرمایه‌گذاری ازجمله محافظه‌کاران و ریسک‌پذیران را پوشش می‌دهد. برای سرمایه‌گذاری و آشنایی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران (www.fipiran.com) مراجعه کرد.

سبدگردانی: یک روش دیگر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس، سرمایه‌گذاری با استفاده از شرکت‌های سبدگردان است. سبدگردانی، چیدمان صحیح دارایی‌ها در قالب یک سبد مشخص است که میزان هـر یـک از دارایی‌هـا و زمـان خرید و فروش آنها به دقت تعیین و پایش می‌شود. سبدگردان با توجه به نیـروی انسـانی متخصص و بـه‌کارگیری روش‌های مناسـب جهـت تجزیـه و تحلیل مسائل بازار، توانایی ارائه خدمات در زمینه تشکیل سبدهای سـرمایه‌گذاری و مدیریت آن را دارد. در این روش سرمایه سرمایه‌گذار مستقیما و براساس سطح ریسک‌پذیری و علایق شخص از طریق سبدگردان مدیریت می‌شود.  سازمان بورس و اوراق بهادار اسامی و مشخصات شرکت‌های سبدگردان را ارائه کرده است که می‌توان از آن استفاده کرد. سبدگردانی اختصاصی برای اشخاصی مناسب است که سرمایه قابل‌توجهی داشته باشند تا بتوان هزینه‌های ایجاد شده برای سبدگردانی را مدیریت کرد.

آخر هفته