رشد صادرات با واقعی شدن نرخ ارز

 مهم‌ترین موانع و چالش‌های پیش روی فعالان اقتصادی استان کرمان در بخش خصوصی چیست؟

به طور کلی بسیاری از موانع فعالیت اقتصادی ملی و فراگیر هستند و برای حل یا رفع آنها به تصمیمات مهم و شجاعانه ملی و کشوری نیاز است، ولی در کرمان به صورت ویژه، سوء‌مدیریت منابع آب در ۴ دهه گذشته است که به صورت مستقیم کشاورزی و زندگی بسیاری از افراد و سرمایه‌گذاری‌های زیادی را به خطر انداخته و هم به صورت غیرمستقیم محیط‌زیست، صنعت و حتی حساسیت‌های اجتماعی زیادی را برای استان فراهم کرده است. با این همه حل مشکل آب نیازمند حرکات جدی در سطح ملی است. یک چالش دیگر مهاجرت بسیاری از افراد با پتانسیل و توانمند استان برای تحصیل و یا کار به خارج از استان است که این مهاجرت در اغلب موارد یک طرفه و بی بازگشت است. این مهم باعث شده ایجاد کسب و کارهای جدید یا گسترش کارهای فعلی با سرعت و انگیزه کمتری پیش برود. یک چالش دیگر کم شدن عنصر رقابت در واگذاری پروژه‌های بزرگ شهری و صنعتی است که با تصحیح و بهبود این فرایند امکان رونق بخش‌های راه و ساختمان استان افزایش می‌یابد.

 مطابق برنامه ششم رشد اقتصادی ۵/ ۸ درصدی برای استان کرمان در نظر گرفته شده است، آیا شرایط برای رسیدن به این میزان رشد اقتصادی مهیا است؟

به درستی سوال می‌شود که میزان تاثیرگذاری یا اهمیت برنامه‌های ۵ ساله در ایران چه بوده است. نظام برنامه‌ریزی نامناسب و گاه غیر واقع بینانه در کنار نبود مکانیزم نظارت بر حسن انجام کار با ضمانت اجرایی، اثر بخشی آنها را کم کرده و به تبع آن باعث کم ارزش شدن اهداف مشخص شده در آن شده است. در پاسخ به سوال فوق باید گفت با کمک عامل برون زا و قیمت نفت بالا به راحتی این عدد دست یافتنی است، ولی اگر مراد، تحقق عدد رشد فوق در نتیجه تلاش بخش‌های خصوصی و دولتی در بخش‌های دیگر اقتصاد بدون اتکا به نفت است، شاید ممکن نباشد. شاید موردی که بتواند کمک زیادی به پیشرفت و رشد استان کند، واقعی شدن و افزایش نرخ ارز باشد. با توجه به طیف محصولات استان از پسته و خرما گرفته تا صنایع معدنی و سنگ و حتی فرش و گلیم، افزایش نرخ ارز می‌تواند باعث کاهش قیمت تمام شده تولیدات استان در مقایسه با اقلام مشابه یا جایگزین خارجی شود که منجر به افزایش رشد اقتصادی استان خواهد شد.

 اعداد و ارقام از بهبود شرایط اقتصادی استان کرمان حکایت دارد. چه عواملی در این امر موثر بوده‌اند؟

به طور قطع تلاش‌های زیادی برای بهبود اقتصاد استان صورت گرفته که بخشی از این بهبود مرهون همین کارهاست، ولی دو دلیل برای این بهبود می‌بینم؛ یکی تعقل بیشتر در مدیریت کلان کشور در ۵ سال گذشته و کم شدن تشنج‌های داخلی و خارجی و آثار برجام است و موضوع دوم نفت است. هم افزایش نسبی قیمت نفت و هم افزایش فروش نفت ناشی از برجام، کلیت اقتصاد نفت زده ما از جمله کرمان را جلو برده است. اینکه تلاش‌ها نادیده گرفته شود کم لطفی است، ولی بی شک بخش مهمی‌از بهبود فضا ناشی از نفت است.

 شرایط و محیط کسب و کار در دولت یازدهم چگونه بود و انتظار شما از دولت دوازدهم چیست؟

با کمی ‌انصاف باید گفت دولت قبل از آقای روحانی در هشت سال فعالیت خود، اشتباهات و تصمیمات نامناسب زیادی در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی و حتی داخلی گرفت. طبیعت تصمیمات کلان این است که تا سال‌ها و حتی دهه‌ها اثر نامطلوب خود را بر اقتصاد و زندگی و کسب و کار می‌گذارد. دولت یازدهم میراث دار یک اقتصاد در تحریم، با رکود تورمی ‌و با کمترین ارتباطات خارجی و مشکلات داخلی زیاد بود. بخشی از توفیق دولت یازدهم در آرامش بیشتر در تصمیم‌گیری و دوری از تشنج بود. ذات دولت‌های ۴ساله اول در کشورهایی که محدودیت انتخاب ۲ نوبت رییس جمهور دارد، دولت‌هایی بیشتر محافظه کار و کم جرات در دوره اول است. دولت یازدهم در کنار معایبی که داشته و گاه عدم شجاعت در تصمیم‌های مهم اقتصادی داشت بسیار بهتر و مطلوب‌تر از دولت قبل بود و توانست آرامش و ثبات را تا حدودی در داخل و خارج برقرار کند، اما دولت دوازدهم و شخص آقای رئیس جمهور اگر بخواهند برای آینده ایران و اقتصاد کار اساسی بکنند، باید کارهای مهم‌تری بکنند. حل مشکل یارانه‌های بی‌تدبیرانه و اسراف منابع خدادادی در کشور، افزایش نرخ ارز بر اساس تورم و شفافیت بیشتر برای تشویق رقابت در اقتصاد ایران است. انتظار ما گرفتن تصمیمات شجاعانه است که الزاما پر طرفدار و آسان نیستند.

 شرایط توسعه پایدار تا چه میزان در استان کرمان ایجاد شده و چه میزان از استانداردهای لازم برای رسیدن به توسعه پایدار فاصله داریم؟

نوسانات در رشد یا توسعه در همه جای دنیا وجود دارد. اما برنامه‌های کلان درست تاثیر خود را بر روند کار می‌گذارد. روند رشد و توسعه در کشور میسر و جهت مشخص و رو به بالایی ندارد و هنوز نوسان زیادی دارد. با توجه به ساختار دولت مرکزی در ایران و وابستگی همه بخش‌های ایران عزیز به تصمیمات ملی، تاثیرگذاری و برنامه‌ریزی برای حصول رشد پایدار دشوار است. اما کرمانی‌ها این استعداد و پتانسیل را دارند که بدون انتظار از دولت برای بهبود وضعیت اقتصاد استان تلاش کنند. این پتانسیل در کرمان وجود دارد که با تصحیح شدن بعضی تصمیمات اقتصادی کشوری بخش خصوصی و اقتصاد استان روند مثبت و پایدارتری داشته باشد.