ضرورت تدوین برنامه جامع صادرات محور و نوآورانه

 موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کهگیلویه و بویراحمد چه توانمندی‌هایی را به صورت بالقوه و بالفعل برای این استان ایجاد کرده است؟

وضعیت جغرافیایی استان و وجود ارتفاعات متعدد و نزولات جوی فراوان، رودخانه‌ها، نهرها و چشمه‌های فراوان با آب دهی زیاد و شیب کافی و همچنین ذخایر عظیم نفت، گاز و منابع آب مورد نیاز و دسترسی به شبکه‌های انتقال، باعث شده تا استان در زمینه تولید انرژی برق آبی و احداث نیروگاه‌های گازی، حرارتی، سیکل ترکیبی انرژی‌های نو همچون خورشیدی، بادی و... از توان بالایی برخوردار باشد. در حال حاضر استان دارای پنج نیروگاه برق آبی است. همچنین به دلیل برخورداری از تنوع آب و هوایی، منابع طبیعی فراوان و اقلیم مستعد، استان کهگیلویه و بویراحمد خاک حاصلخیزی را برای کشاورزی، کشت و پرورش گیاهان دارویی، عصاره‌گیری و تهیه مواد اولیه دارویی با منشا گیاهی دارد. از نظر مساحت جنگلی هم نسبت به وسعت استان مقام اول کشور را دارد و شرایط اقلیمی و تنوع آب و هوایی موجب غنای گیاهی بسیار بالایی در این استان شده است به طوری که از یک‌هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی شناخته شده در استان ۴۷۵ گونه (۳۹/ ۶ درصد) آن دارویی است. علاوه بر اینها وجود معادن آبی با کیفیت مطلوب برای احداث طرح‌های بسته‌بندی آب و سایر طرح‌های مرتبط از دیگر توانمندی‌های این استان به شمار می‌رود. دسترسی آسان به انرژی با منابع هیدروکربنی و انرژی برق از دیگر توانمندی‌های استان به شمار می‌رود. همچنین استان دارای رودخانه‌ها و چشمه‌سارهای فراوان برای پرورش ماهی سردابی است و در تولید ماهی قزل آلا رتبه چهارم کشور را داراست.

 با این تفاسیر استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر منابع آبی بر خلاف سایر استان‌ها، مشکل چندانی ندارد؟

استان کهگیلویه و بویراحمد با میانگین بارندگی سالانه ۷۳۵ میلی‌متر دومین استان کشور در زمینه منابع آبی به شمار می‌رود و کل نزولات آسمانی این استان به میزان ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیون متر مکعب در سال برآورد می‌شود. همچنین دارای چهار حوزه آبخیز شاخص بشار، خرسان، مارون و زهره و دو سد به نام‌های کوثر و شاه قاسم است و هم اکنون ۳۲ سد در دست مطالعه دارد.

 مهم‌ترین محصولات صادراتی استان کهگیلویه و بویراحمد شامل چه مواردی می‌شود؟

مهم‌ترین محصولات عمده صادراتی غیرنفتی استان، پودر شیرین بیان، عصاره شیرین بیان، الکل، نشاسته، گلوکز، گیاهان دارویی، کنسانتره و خوراک دام، کنسانتره سیب، صمغ گیاهی، قند، موکت، آب معدنی، فرش و صنایع دستی، سالامبور، گردو و انواع میوه‌هاست.

 با توجه به داشتن منابع نفتی و گازی در چه جایگاهی در این حوزه قرار دارید و چه سهمی از بازار را در اختیار دارید؟

 باتوجه به داشتن منابع عظیم نفت و گاز در استان، دومین تولیدکننده نفت کشور محسوب می‌شویم و حدود ۲۰ درصد نفت صادراتی ایران در کهگیلویه و بویراحمد استحصال و با چهار لوله به جزیره خارک در استان بوشهر منتقل می‌شود. اما در این زمینه استان بهره‌مندی چندانی نداشته و باید در این زمینه برنامه‌ریزی انجام شود.

 استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه گردشگری چه پتانسیل‌هایی داراست؟

این استان دارای مناظر متعدد و متنوع و برخورداری از منابع سرشار جذب گردشگر شامل پناهگاه‌ها، طبیعت بکر، حیات وحش، غارهای تاریخی و طبیعی، آب فراوان، ارتفاعات پوشیده از برف و دامنه‌های سرسبز است. پیست اسکی کاکان، چهار منطقه نمونه گردشگری و پوشش مناسب جنگلی و گیاهی از دیگر جاذبه‌های تفریحی و طبیعی استان به شمار می‌رود. همچنین وجود مقبره‌هایی از نوادگان ائمه اطهار به خصوص امامزاده بی بی حکیمه‌(س) دختر امام موسی کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) بخشی از جاذبه‌های فرهنگی و مذهبی کهگیلویه و بویراحمد است. صنایع دستی چون انواع قالیچه، گبه، جاجیم، گلیم، سبدبافی، پولک دوزی، گلدوزی و... سوغات فرهنگی غنی این استان به شمار می‌روند که می‌توانند در جذب گردشگر موثر باشند.

 در بخش منابع معدنی استان کهگیلویه و بویراحمد چه حرفی برای گفتن دارد؟

وجود منابع متنوع و مهم از جمله فسفات، بوکسیت، سلیسن، گچ، مارون، سنگ‌های تزئینی، دولومیت، گوگرد، معادن نمک آبی، مس و خاک‌های صنعتی از جمله توانمندی‌های معدنی استان است؛ به طوری که در زمینه فسفات مقام اول کشور را دارد و می‌توان در این بخش‌ها نیز برای جذب سرمایه‌گذار برنامه‌ریزی کرد.

 در رابطه با جذب سرمایه‌گذار چه روش‌هایی اتخاذ شده است یا اینکه باید بشود؟

تدوین برنامه جامع سرمایه‌گذاری صادرات محور و نوآورانه، ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان به صورتی فعال، ایجاد شهرک صنعتی بزرگ مختص صنایع بزرگ، اعطای مشوق‌های واقعی سرمایه‌گذاری جذاب، تقویت و حمایت از واحدهای تولیدی متوسط، کوچک و خانگی، جهت دادن به سرمایه‌گذاری بر اساس مزیت مطلق و مزیت نسبی در استان، فرهنگ‌سازی و ایجاد پذیرش سرمایه‌گذاری در استان، حذف بروکراسی اداری و تسریع در ارائه مجوزهای لازم، حمایت و تقویت سرمایه‌گذاران خارجی و حتی غیربومی، سیاست‌هایی است که برای جذب سرمایه‌گذاری دنبال می‌شود. این در حالی است که بخشودگی ۵۰ درصد سود تسهیلات اعطایی، امکان بخشودگی و تخفیف مالیات، واگذاری زمین در عرصه‌های مناسب فعالیت اقتصادی، نزدیکی به بنادر جهت صادرات و واردات، قرار گرفتن در کریدور شمال و جنوب کشور از جمله فرصت‌های عمومی استان است که می‌تواند زمینه‌ساز مناسبی برای آغاز پروژه‌ها باشد.

شرایط کاری و فعالیت شهرک‌های صنعتی و نیروی انسانی در استان چگونه است؟

استان نیروی انسانی کارآمد و فعال بسیاری دارد، همچنین شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی در نقاط مختلف استان با ارائه خدمات زیربنایی(آب، گاز، برق، تلفن و ...) وجود دارد و دسترسی آسان به زمین برای سرمایه‌گذاری و واگذاری سهل عرصه‌های ملی برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم است.