Business Bloomberg

فیس‌بوک در خدمت اخبار جعلی

آخر هفته

ترامپ همواره از اخبار جعلی می‌گوید. اخباری که قصد دارند دولت وی را زمین‌گیر کنند؛ اما آیا این مساله درست است یا نه؟ آیا اساسا خبرگزاری‌های معتبری چون سی‌ان‌ان اخبار را وارونه می‌کنند یا آن‌گونه که رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید اخبار جعلی به مردم ارائه می‌دهند. مجله بلومبرگ اما اخبار جعلی را از زاویه دیگری بررسی کرده است. این اخبار جعلی نه از سوی خبرگزاری‌ها، بلکه از سوی شبکه‌های اجتماعی پرورانده می‌شوند. در این میان مهم‌ترین نقش را به زعم این مجله فیس‌بوک دارد. در فیس‌بوک به تعداد غیرقابل وصفی کاربرهای قلابی وجود دارند. این امر به‌ویژه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده مشاهده شده است. تعداد کاربرهای قلابی در آستانه انتخابات افزایش یافتند و این کاربرها بیشترین تلاش را در نشر اخبار منفی و جعلی داشته‌اند. در این زمان برخی از کاربرها سعی داشتند به سود دونالد ترامپ اخباری را منتشر کنند و اخبار جعلی و منفی نیز سهم هیلاری کلینتون بود. به گفته کارشناسان عمده کاربری‌های قلابی از سوی روس‌ها افتتاح می‌شده است.

البته این موضوع تنها به آمریکا و جنگ سایبری روس‌ها با آمریکایی‌ها محدود نمی‌شود. در کشورهای دیگر هم چنین موضوعاتی دیده می‌شود. فیلیپین یکی از کشورهایی است که در ساخت کاربرهای قلابی ید طولایی دارد. در فیلیپین در آستانه انتخابات، کاربری‌های قلابی با اخبار قلابی به شدت شیوع یافتند. عمده این کاربری‌ها نیز حامی دوترته، رئیس‌جمهوری فعلی فیلیپین بودند. در ماه مارس سال گذشته میلادی یک کمپین در فیس‌بوک شکل گرفت که در این کمپین عمده کاربری‌ها جعلی بودند. این کمپین مدعی بود که افراد بسیاری از دوترته حمایت کرده‌اند. به‌عنوان مثال در یکی از پست‌های این کمپین عکسی از پاپ فرانسیس منتشر شده بود که به نقل از وی دوترته را مورد حمایت قرار داده بود. در این پست عکس بزرگی از پاپ فرانسیس چاپ شده بود که در زیر آن نوشته شده بود: حتی پاپ فرانسیس نیز از دوترته حمایت می‌کند. 

به همین منظور رهبر کاتولیک‌های فیلیپین مجبور شد تا کنفرانسی برگزار و اعلام کند که پاپ فرانسیس هیچ نظری در مورد دوترته ندارد و این خبر از اساس جعل است. در برخی موارد جریان‌های سیاسی می‌توانند به نحو احسن از این فضای به‌وجود آمده استفاده کنند. برخی می‌گویند پیروزی دوترته نشانه نفوذ فیس‌بوک در فیلیپین است. او توانست با استفاده از اعتمادی که مردم به اخبار منتشر شده در فیس‌بوک دارند، بر رقبای خود پیروز شود. او با کمک کاربرهای قلابی توانست رئیس‌جمهور فیلیپین شود.  به گفته کارشناسان، اینترنت در این عصر تبدیل به سلاحی مخرب و خطرناک شده است. جریان‌ها می‌توانند از اینترنت به سود خود استفاده کنند و شبکه‌های اجتماعی نیز در خدمت آنها هستند.

 

World Soccer

شاهکار ایرانی

آخر هفته

مجله معتبر ورلد ساکر در این هفته به بررسی 32 تیم راه یافته به جام جهانی پرداخته است. ایران نیز که به‌عنوان یکی از ۳۲ تیم قرار است در گروه مرگ به رقابت با اسپانیا، پرتغال و مراکش بپردازد، زیر ذره‌بین کارشناسان این مجله رفته است. این مجله در مورد ایران می‌نویسد: ایران بهترین امتیاز را در آسیا به دست آورد، هرگز شکست نخوردند و برای دو بار متوالی توانستند راهی مسابقات جهانی شوند. این اولین بار است که در تاریخ آنها توانسته‌اند چنین شاهکاری خلق کنند. آنها در ۱۰ مسابقه شکست‌ناپذیر بودند. به اعتقاد این مجله کارلوس کی‌روش، تیم ایران را خوب سازماندهی کرده است و این سازماندهی خوب ناشی از تمرین خوب است؛ زیرا که وی توانسته است سیستم خود را به خوبی در این تیم اجرا کند. از نظر این مجله دو پیروزی علیه قطر و چین بسیار حیاتی بوده، زیرا موجب شده است ایران راه ورود به جام جهانی را بسیار برای خود نزدیک کند. همچنین این مجله با تعریف از سرمربی تیم ملی ایران می‌نویسد که کارلوس کی‌روش در ۶ سالی که در ایران بوده، به‌گونه‌ای با این تیم کار کرده است که امروزه به این موقعیت عالی دست پیدا کند.

او با سه تیم متفاوت در چهار جام جهانی کار کرده است: آفریقای جنوبی، پرتغال و حالا ایران. او در ایران مورد توجه طرفداران است. تابستان آینده برای او یک آزمون و محک بزرگ است. ورلد ساکر همچنین در این بخش به معرفی ستاره‌های تیم ایران هم پرداخته است. این مجله بازیکنان خط حمله ایران را به‌عنوان ستاره‌های این تیم معرفی کرده است: سردار آزمون که می‌توان ادعا کرد بهترین مهاجم آسیا است و رضا قوچان‌نژاد که در تیم هیرنفین توانسته است چشم‌ها را به خود خیره کند. این مجله همچنین از مهدی طارمی و جلال حسینی به‌عنوان بازیکنان تاثیرگذار یاد می‌کند و می‌نویسد: مهدی طارمی در خانه منتقدان بسیاری دارد؛ اما او مهاجمی است که وقتی به او نیاز دارید با یک گل انتظارات را برآورده می‌کند. جلال حسینی، کهنه‌سرباز ایرانی، گویی یک قرن است که در تیم حضور دارد؛ اما هنوز قوی و قدرتمند است. البته این مجله در انتها به انتقاد کی‌روش از فدراسیون فوتبال ایران پرداخته که خواستار رفع موانع برای بازی‌های دوستانه و آماده‌سازی این تیم است.

 

Time

چهره سال تایم، یک جنبش شد

آخر هفته

درحالی‌که ترامپ پیش از اینکه تایم چهره سال خود را معرفی کند، خود را به‌عنوان چهره سال معرفی کرده بود اما تایم با انتخاب جنبشی که به تازگی در کشورهای غربی به راه افتاده است، به کاخ سفید رو دست زد. رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌بینی کرده بود که چهره سال خواهد بود اما در نهایت گروهی از زنان به‌عنوان چهره سال انتخاب شدند که دست به افشاگری علیه مدیران و سیاستمداران غربی زدند. حدود سه ماه پیش خبری منتشر شد که در آن برخی از بازیگران زن علیه یکی از نامدارترین تهیه‌کنندگان هالیوودی دست به افشاگری زدند و وی را متهم کردند که به آنها آزار و اذیت جنسی رسانده است. اما هیچ‌کس گمان نمی‌کرد، شعله این افشاگری‌ها بالاتر از این رود و در نهایت مانند سال‌های پیش این رسوایی مسکوت باقی خواهد ماند اما این‌بار این داستان سر دراز پیدا کرد و پا را از هالیوود فراتر گذاشت و حتی به اتاق‌های ساختمان کنگره هم کشیده شد. در میان افشاگران نام‌های معروفی در میان سیاستمداران و حتی سلیبریتی‌ها در حوزه موسیقی و فیلم دیده می‌شود.

برای همین مجله تایم شخصیت سال خود را بر اساس این موضوع معرفی کرد و سکوت شکنان آزار جنسی را که در قالب جنبش «من هم» (ME#TOO#) در هفته‌ها و ماه‌های گذشته دست به افشاگری زده‌اند لایق کسب عنوان شخصیت سال مجله خود دانست. ادوارد فلسنتال سردبیر تایم با نمایش طرح جلد سال تایم، سکوت شکنان جنبش افشای آزار جنسی را به‌عنوان شخصیت سال این مجله معرفی کرد. در طرح روی جلد تایم تصویر ۵ زن منتشر شده که از جمله مشهورترین آنها، تیلور سوییفت خواننده معروف پاپ آمریکایی، اشلی جاد بازیگر و فعال سیاسی آمریکایی و سوزان فولر از مدیران و مهندسان سابق شرکت «اوبر» دیده می‌شود. این زن‌ها در ماه‌های گذشته با برخی از مطرح‌ترین شخصیت‌های سیاسی و هنری آمریکا را به آزار جنسی خود در گذشته متهم کرده‌اند.

سردبیر تایم با تجلیل از جنبش افشای موارد آزار جنسی گفته است: این جنبش سریع‌ترین تغییر اجتماعی بوده است که طی دهه‌های گذشته در آمریکا روی داده و صدها تن از زنان و مردان شجاع با افشای موارد آزار و اذیت جنسی خود در گذشته، اعتراض خود را به رواج این پدیده نشان داده‌اند. این درحالی است که دونالد ترامپ و شی‌جین پینگ رقابت نزدیکی را برای صدرنشینی در لیست ۱۰ نفره شخصیت‌های امسال مجله تایم داشتند اما در نهایت در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند. مجله تایم از سال ۱۹۲۷ در ماه دسامبر شخصیت سال را انتخاب کرده و عکس شخصیت منتخب خود را روی جلد خود منتشر می‌کند.

 

The Week

چند قدم تا سقوط ترامپ؟

آخر هفته

یک سال از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ می‌گذرد اما او هنوز تحت‌تاثیر اتهاماتی است که از فردای نتیجه انتخابات به وی و تیمش زده شد. درحالی‌که تا پیش از برگزاری انتخابات هشتم نوامبر احتمال دخالت روسیه در انتخابات داده می‌شد اما با پیروزی ترامپ بسیاری اذعان کردند که در به‌دست آمدن این نتیجه، رد پای کاخ کرملین دیده می‌شود. این پرونده تاکنون فراز و فرود زیادی داشته است اما با اعترافات مایکل فلین به ارتباط با روس‌ها، داستان این ماجرا وارد پیچ دیگری شده است که برخی حتی احتمال می‌دهند ممکن است به سقوط دولت ترامپ بینجامد. به نوشته مجله ویک، تحقیقات در مورد احتمال تبانی روسیه با تیم ترامپ به نقطه حساسی رسیده است. زمانی که مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید تصمیم گرفت با بازپرس مولر همکاری کند و اعتراف کرد که به اف‌بی‌آی در مورد ارتباط نداشتن با روسیه دروغ گفته است، داستان تحقیقات بازپرس مولر به نقطه اوج خود رسیده است.

فلین پذیرفته است که در حین تحقیقات از وی، بازپرسان را گمراه کرده است. او پذیرفت که در دوران انتقالی با سفیر روسیه صحبت کرده است. صحبت‌های او نیز حول و حوش تحریم‌هایی بوده است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا علیه روسیه به‌دلیل دخالت در انتخابات آمریکا اتخاذ کرده است. او همچنین در صحبت‌هایی که با سفیر روسیه داشته از سفیر روسیه خواسته است که کشورش به قطعنامه‌ای که علیه اسرائیل قرار است صادر شود رای منفی دهد تا بتواند حربه اوباما را که قصد داشته تل‌آویو را تحت فشار قرار دهد، خنثی کند. هر چند روسیه به این قطعنامه رای منفی نداد و با رای ممتنع آمریکا نیز در معدود موارد اجلاس سازمان ملل اسرائیل محکوم شناخته شد اما براساس قانون آمریکا، مقامات این کشور در دوران انتقالی حق ندارند در سیاست خارجی دخالت کنند و این خود می‌تواند به ضرر دولت ترامپ تمام شود.

زیرا اگر ترامپ از فعالیت‌های جرد کوشنر و فلین اطلاع داشته، دخالت در امور سیاست خارجی باراک اوباما جرم محسوب می‌شود و می‌تواند در نهایت به طرح استیضاح رئیس‌جمهوری این کشور منجر شود. اعترافات فلین در این راه می‌تواند نخستین قدم باشد. فلین اعتراف کرده است که از طریق سفیر روسیه پیغام‌های دولت هنوز مستقر نشده را به گوش کرملین رسانده است. به همین منظور وال‌استریت‌ژورنال در تحلیلی نوشته است که آینده ریاست‌جمهوری ترامپ به اطلاعاتی بسته شده است که از سوی فلین در اختیار بازرس مولر قرار داده شده است.