آلارم مثبت به سرمایه‌گذاران ساختمانی

بررسی‌های معاونت مسکن در این باره نشان می‌دهد: پیش‌نشانه‌های رونق معاملات ملک که از ابتدای امسال در بازار مشاهده شده بود در نیمه دوم سال نیز تقویت شده است به‌طوری که داده‌های آماری حاصل از رصد ماهانه معاملات در بنگاه‌های املاک، خروج از رکود را علامت می‌دهد. حجم کل معاملات خرید آپارتمان در ۸ ماه اول امسال رقمی معادل ۵/ ۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ افزایش پیدا کرد. این در حالی است که در نیمه اول امسال میزان رشد معاملات کمتر از ۷ درصد بوده بنابراین مشخص می‌شود سرعت بازار در مسیر ورود به رونق، در ماه‌های گذشته از نیمه دوم سال بیشتر شده است. ۱۰۶ هزار و ۱۱۳ واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه تهران در فاصله ابتدای سال جاری تا پایان آبان، فروش رفته است. آمارها همچنین نشان می‌دهد: عمده تغییر مثبت در سرعت حرکت بازار معاملات ملک طی پاییز امسال، در ماه میانی فصل جاری اتفاق افتاده است. بازار معاملات ملک به لحاظ تعداد آپارتمان‌های فروشی در آبان ۹۶ رقمی معادل ۶ درصد نسبت به مهر ماه امسال بزرگتر شد.

پیش‌بینی‌ها درباره چشم‌انداز بازار معاملات ملک تا پایان سال جاری حکایت از تداوم روند رشد تحت تاثیر نقل و انتقالات شب عید دارد. دی ماه سال گذشته، میزان خرید و فروش آپارتمان به بالاترین سطح طی ماه‌های سال ۹۵ رسید و نزدیک به ۱۶ هزار واحد مسکونی در اولین ماه از زمستان ۹۵ در تهران فروش رفت. دی ماه سال ۹۴ نیز معاملات خرید مسکن در تهران، به شکل متفاوت از سایر ماه‌های همان سال، اوج گرفت. بر اساس تجربه خریدهای زمستانی در بازار ملک، می‌توان انتظار داشت در شرایط فعلی که فضای حاکم بر معاملات به مراتب مساعدتر از دو سال گذشته است، خرید و فروش آپارتمان در فصل آخر رونق بگیرد. معاون مسکن و ساختمان در این باره اعلام کرد: روند فعلی آلارم خوبی برای سرمایه‌گذاری در بازار ساخت و سازهای مسکونی است. یکی از بهترین اشکال سرمایه‌گذاری ساختمانی در مقطع فعلی، احیای پروژه‌های نیمه تمام در شهرهای بزرگ از جمله در تهران است.

در حال حاضر با استناد به آخرین گزارش فعالیت‌های ساختمانی بخش خصوصی در کل کشور، حجم عرضه مسکن نوساز به بازار (تعداد واحدهای مسکونی تکمیل شده) به کمتر از ۴۰۰ هزار واحد تنزل پیدا کرده که این میزان عرضه به اندازه کمتر از نصف نیاز سالانه بازار به ساخت و ساز جدید و همچنین معادل نصف میزان عرضه در زمان رونق ساختمانی برآورد می‌شود. از طرفی، کف نیاز سالانه در بازار مسکن بر اساس میزان ازدواج‌ها و مطالعات انجام شده در طرح جامع مسکن، ۵۵۰ هزار واحد در سال است. با توجه به تعداد قابل توجه ساخت و سازهای مسکونی ناتمام و تعریف شده در شهرها و سرمایه‌گذاری‌های ناکام در سال گذشته در این پروژه‌ها، سازنده‌ها در مقطع فعلی به اتکای رشد معاملات فروش می‌توانند با نقدینگی حاصل از آن نسبت به تکمیل ساخت و سازهای نیمه کاره اقدام کنند. در این میان، افزایش قیمت مسکن نسبت به سال گذشته، بازدهی سرمایه‌گذاری ساختمانی را برای سازنده‌ها نسبت به پارسال افزایش داده است.

در حال حاضر بازگشت نرخ سود سپرده‌های بانکی به سطح ۱۵ درصد در نقش محرک خریدهای مصرفی، هر ماه بخشی از سپرده‌گذاران قدیمی را که سررسید دوره سپرده‌گذاری‌شان در بانک‌ها فرا می‌رسد، وارد بازار ملک می‌کند. افرادی که با انصراف از سپرده‌گذاری در بانک‌ها طی ماه‌های اخیر مسیر بازار مسکن را پیش گرفته‌اند، عمدتا افرادی هستند که پیش‌تر نیز راغب به جابه‌جا شدن از محل سکونت خود به قصد خرید آپارتمان بهتر –به لحاظ مساحت یا محله- بودند اما همواره نرخ‌های جذاب سود بانکی بر این رغبت اثر منفی می‌گذاشت و مانع از خروج آنها از بازار سپرده‌گذاری بانکی می‌‌شد. از ابتدای پاییز امسال به دلیل هماهنگی معنادار بانک‌ها در اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار و تعهد واقعی شان به پرداخت سود حداکثر 15 درصد به سپرده‌های جدید، میزان تقاضا برای خرید مسکن در تهران رو به افزایش گذاشته است.

مشاوران املاک می‌گویند فایل‌هایی که از ابتدای سال گذشته برای فروش آپارتمان در بنگاه‌ها ایجاد شده بود، در همین دو ماه اخیر و به رغم پایان فصل اصلی نقل و انتقال، با مراجعه و استقبال پرحجم مشتری مواجه شده است. برخی مالکان همین فایل‌ها طی چند روز گذشته موفق به فروش واحد خود شده‌اند. بخشی از فروشنده‌ها و خریداران مسکن، ترکیب همان گروه متقاضیان تبدیل به احسن را تشکیل می‌دهند که تا کنون به دلیل نبود تقاضای موثر برای خرید آپارتمان آنها، امکان جابه‌جا شدن و خرید آپارتمان بهتر از خود آنها نیز سلب شده بود و در نتیجه، یک پتانسیل معاملاتی در بازار ملک امکان حرکت نداشت. اما اکنون اقبال به خرید مسکن باعث شده این گروه بتواند با فروش آپارتمان خود، در نقش متقاضی جدید وارد بازار شود و به همین ترتیب چرخه خرید و فروش آپارتمان رونق بگیرد.

بانک‌ها از تابستان سال گذشته با مصوبه شورای پول و اعتبار موظف شده بودند به سپرده‌گذاران بانکی نرخ سود حداکثر 15 درصد پرداخت کنند اما این مصوبه تا اواخر تابستان امسال در غالب بانک‌ها اجرایی نشد. بانک‌ها در این فاصله، سود‌های حداقل 20 درصدی به عناوین مختلف به سپرده‌گذاران پرداخت کردند. این میزان نرخ سود در مقایسه با تورم متوسط ۱۰ درصدی از یک سو و بازدهی نزدیک به صفر بازارهای رقیب (مهمترین بازار موازی بازار پول برای سرمایه‌گذاری، بازار مسکن است که سال گذشته در عمده ماه‌ها با زیان ۲ تا ۳ درصدی در سرمایه‌گذاری روبه‌رو بود) باعث شد سپرده‌گذاری در بانک‌ها به انتخاب اول افراد تبدیل شود. اما در حال حاضر کم شدن فاصله نرخ سود بانکی و نرخ تورم از یکسو و همچنین رشد مثبت قیمت مسکن از سوی دیگر باعث اقبال به خرید ملک شده است. در حال حاضر ماهانه بیش از ۱۳ هزار واحد مسکونی در تهران خرید و فروش می‌شود.

آخر هفته