منشاء توهم قیمتی در بازار نوسازها

بهروز ملکی، کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به سه منشأ مهم شکل‌گیری توهم قیمتی در بخشی از بازار فروش واحدهای مسکونی نوساز به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: آنچه طی روزهای اخیر به شکل افزایش نامتعارف قیمت‌های پیشنهادی فروش برخی از واحدهای مسکونی نوساز در بازار معاملات مسکن خود را نشان می‌دهد در حالت کلی به «انگیزه‌های سوداگرانه و منفعت‌طلبانه» برخی سازندگان این واحدها برمی‌گردد؛ این در حالی است که در سایر بخش‌های بازار مسکن روند متعادل قیمتی در جریان است. ملکی افزود: در شرایط فعلی متقاضیان خرید واحدهای مسکونی که تمایل به تبدیل به احسن کردن واحدهای مسکونی خود دارند آپارتمان‌هایشان را با قیمت‌های مناسب به بازار عرضه می‌کنند و روند قیمت‌های قطعی معاملات مسکن طی ماه‌های اخیر نیز این موضوع را تایید می‌کند. این در حالی است که برخی فروشندگان واحدهای مسکونی نوساز از هیچ کوششی برای افزایش قیمت واحدهای خود دریغ نکرده و تلاش دارند زیان ناشی از به فروش نرفتن واحدها طی دوره دست‌کم سه ساله رکود اخیر را از این طریق جبران کنند؛ بنابراین «انگیزه‌های سوداگرانه سازندگان واحدهای نوساز»، اولین منشأ شکل‌گیری توهم قیمتی در بازار فروش واحدهای مسکونی نوساز است.

وی در توضیح عامل دوم، اعلام کرد: ازسوی دیگر بخش عمده‌ای از فایل‌های فروش مسکن نوساز عرضه شده به بازار مسکن در مقطع زمانی فعلی مربوط به پروانه‌های ساختمانی صادرشده در فاصله سال‌های ۹۳ تا ۹۵ است که در این بازه زمانی با توجه به شرایط رکودی بازار مسکن، افت حجم ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری‌های جدید ساختمانی تجربه شد. ملکی افزود: در نتیجه افت حجم صدور پروانه‌های ساختمانی در این بازه زمانی هم‌اکنون شاهد کاهش نسبی حجم عرضه واحدهای نوساز در بازار فروش مسکن هستیم؛ در واقع «کاهش عرضه حجم واحدهای نوساز به بازار معاملات مسکن نسبت به دوره‌های قبل» یکی دیگر از عوامل شکل‌‌گیری انتظار سازندگان برای افزایش قیمت این گروه از واحدهای مسکونی است. در چنین شرایطی ممکن است این تصور ایجاد شود که بازار فروش واحدهای مسکونی نوساز از پتانسیل بیشتری برای افزایش قیمت برخوردار باشد؛ هرچند این تصور تا حدی درست است، اما رشد نامتعارف قیمت‌ها در هیچ کدام از گروه‌های سنی آپارتمان‌های مسکونی در شرایط فعلی منطقی نیست. این در حالی است که واکنش منفی خریداران به اقدام اخیر برخی سازندگان واحدهای نوساز، در شکل کاهش سهم معاملات واحدهای مسکونی نوساز از کل معاملات مسکن نسبت به دوره‌های قبل، نشان‌دهنده نبود ظرفیت در بازار مسکن برای افزایش نامتعارف قیمت این گروه از واحدهای مسکونی است.

این کارشناس اقتصاد مسکن «چشم‌انداز افزایشی قیمت مسکن تحت‌تاثیر افزایش تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی و پایان دوره رکود» را دلیل سوم شکل‌گیری توهم قیمتی در برخی فروشندگان واحدهای مسکونی نوساز اعلام کرد؛ به گفته وی، هم‌اکنون تحت‌تاثیر برخی نوسانات قیمتی در هزینه‌های ساخت‌و‌ساز همچون قیمت برخی مصالح ساختمانی، بعضی از فروشندگان واحدهای مسکونی نوساز اقدام به تعیین قیمت فروش واحدهای آماده با نرخ‌های تخمینی آینده می‌کنند با این استدلال که مبادا با فروش واحدهای خود به قیمت روز بازار دیگر موفق به تامین هزینه‌های ساخت‌و‌ساز پروژه‌های بعدی نشوند. در واقع این گروه از سازندگان و فروشندگان مسکن با این باور اشتباه که فروش واحدهای مسکونی آماده و نوساز با قیمت‌های فعلی، منجر به ضرر و زیان آنها خواهد شد، با قیمت‌گذاری‌های غیرواقعی اکراه خود را نسبت به فروش واحدهایشان اعلام می‌کنند. در واقع اگرچه برخی از آنها تلاش می‌کنند با اعلام قیمت‌های غیرواقعی بازار را هرچه سریع‌تر وارد مرحله التهاب قیمتی کنند، اما برخی دیگر از آنها عملا تمایلی به فروش واحدهای خود در مقطع زمانی فعلی ندارند. ملکی «خرید مسکن از فروشندگان پول لازم» و همچنین «جست‌و‌جو برای یافتن و خرید واحدهای مسکونی با سطح متعارف قیمت» را بهترین نحوه مقابله با مالکان گران‌فروش واحدهای نوساز اعلام کرد.

آخر هفته