به گزارش «دنیای اقتصاد»، درحالی‌که تحت تاثیر افزایش تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی به ویژه آپارتمان‌های نوساز، برخی مالکان این واحدها اقدام به افزایش نامتعارف سطح قیمت پیشنهادی خود برای فروش این آپارتمان‌ها کرده‌اند کارشناسان و فعالان بازار مسکن معتقدند بهترین استراتژی برای اصلاح این انحراف خرید نکردن از مالکان گران‌فروش و در مقابل جایگزینی این واحدها با سایر واحدهای نوساز یا چند سال ساختی است که هم‌اکنون با سطح قیمتی متعارف به بازار فروش عرضه شده‌اند. علیرضا اشکان، فعال بازار مسکن با اشاره به اینکه افزایش نامتعارف قیمت پیشنهادی واحدهای مسکونی نوساز اگرچه هم‌اکنون به‌عنوان یک انحراف در بازار مسکن مشهود است اما نمی‌توان آن را موضوعی فراگیر دانست، گفت: هنوز هم در بازار مسکن فایل‌های نوساز و غیرنوسازی با قیمت مناسب وجود دارد که بهترین استراتژی برای خریداران خرید از بازار این واحدها و بی‌توجهی به فایل‌هایی است که مالکان آنها اقدام به افزایش نامتعارف سطح قیمت‌های پیشنهادی کرده‌اند.

وی با اشاره به شرایط خاص بازار مسکن در مقطع زمانی حاضر(مرحله گذار بازار مسکن از پیش‌رونق به رونق) گفت: موضوع افزایش نامتعارف قیمت‌های پیشنهادی برخی مالکان و سازندگان واحدهای مسکونی نوساز در مقطع زمانی فعلی موضوعی حساس است، چراکه با توجه به ظرفیت فعلی بازار مسکن همه مراجعان به بازار مسکن اعم از خریدار و فروشنده باید متوجه باشند که میانگین افزایش قیمت در معاملات قطعی آپارتمان‌های مسکونی، حول و حوش تورم عمومی است. وی با اشاره به تبعات منفی رفتار انحرافی برخی سازندگان در افزایش نامتعارف سطح قیمت‌های پیشنهادی گفت: اولین زیان این اقدام متوجه خود فروشندگان و سازندگان این واحدها است؛ چراکه به سبب نبود ظرفیت برای افزایش غیرمتعارف قیمت مسکن و تغییر جهت خریداران از بازار نوسازها به بازار واحدهای چندساله، عملا مدت زمان رسوب فایل‌های نوساز در بنگاه‌ها و سایت‌های مجازی فروش مسکن افزایش می‌یابد.

اشکان با تاکید بر اینکه این رفتار انحرافی به‌طور قطع نمی‌تواند در بازار فعلی معاملات مسکن دوام داشته و پایدار باشد، توضیح داد: هم‌اکنون به واسطه وجود چند عامل آگاهی‌دهنده به خریداران، بازار تقاضا نیز به این رفتار انحرافی واکنش نشان داده است به‌گونه‌ای که آمارها حاکی است نوسانات قیمتی در معاملات قطعی فروش مسکن حول و حوش تورم عمومی است. در واقع روند تغییرات قیمت مسکن در معاملات انجام‌شده طی ماه‌های اخیر نشان‌دهنده افزایش نامتعارف قیمت فروش واحدهای مسکونی نیست. وی افزود: علاوه براین،  کاهش سهم نوسازها از کل معاملات مسکن نسبت به ماه‌های قبل، نشان می‌دهد خریداران در واکنش به افزایش نامتعارف قیمت پیشنهادی برخی واحدهای نوساز، تقاضای خود را به سمت دیگر بازار یعنی واحدهای با محدوده سنی بالاتر منتقل کرده‌اند و همین موضوع سبب شده اگرچه هنوز هم واحدهای نوساز بیشترین سهم از معاملات مسکن را به خود اختصاص می‌دهند اما سهم آنها در مقایسه با سهم نوسازها از کل معاملات در ماه‌های گذشته کاهش یافته است.

اشکان منشأ افزایش سطح قیمت پیشنهادی برخی از واحدهای مسکونی نوساز را تغییر رفتار عده‌ای از سازندگان مسکن عنوان و در عین حال تاکید کرد: از آنجا که بازار معاملات مسکن هنوز مصرفی است و وارد مرحله ورود تقاضای سرمایه‌ای به بازار نشده‌ایم پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آتی نیز همان روند ماه‌های اخیر تداوم داشته و نوسانات قیمت مسکن حول و حوش تورم عمومی باشد. وی در عین حال به متقاضیان خرید مسکن توصیه کرد: افرادی که قصد خرید واحدهای مسکونی دارند در شرایط فعلی نباید به هیچ‌وجه تحت‌تاثیر این جو انحرافی قرار بگیرند؛ بلکه می‌توانند از طریق مقایسه سطح قیمت واحدها با یکدیگر و همچنین مقایسه سطح قیمت واحدهای مسکونی مشابه در محلات مختلف، انتخاب بهتر و مناسب‌تری داشته باشند. خریداران در شرایط فعلی به هیچ‌وجه نباید به قیمت‌های نامتعارف برخی واحدها تن بدهند بلکه از طریق این مقایسه می‌توانند به بهترین و مناسب‌ترین گزینه انتخابی برای خرید دست یابند.