بیمه‌نامه تمام عمرمحصول انحصاری ماست

همان‌طور که می‌دانید موضوع  بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه «مدیریت ریسک و بیمه» بود . لطفا ابتدا در باره شیوه‌های مدیریت ریسک درشرکت تحت مدیریت خود توضیح دهید؟

در بیمه زندگی خاورمیانه ما مدیریت ریسک را از ریسک شرکتی شروع کرده‌ایم. ما متعقدیم برای کنترل ریسک در شرکت‌ها باید ابتدا فرهنگ مربوط به آن ایجاد شود. ساختار حاکمیتی شرکت و مهارت‌های افراد درون شرکت باید کنترل‌های داخلی لازم را برای نظارت و کنترل و بهبود استانداردهای مدیریت ریسک بوجود آورد و این امر امکان‌پذیر نیست مگر اینکه تبدیل به فرهنگ سازمانی شود. مدیریت ریسک شرکتی فقط از طریق رعایت استاندردهای اخلاقی بالا اتفاق می‌افتد. صرف داشتن مدیران ریسکی که تمام ریسک‌ها را بررسی و کنترل کنند، کافی نیست بلکه کسانی که ریسک‌ها را می‌پذیرند باید در قبال آن بطور شفاف پاسخگو باشند. در مدیریت ریسک شرکتی با ایجاد فرهنگ لازم و با رویکردی کل‌نگر به ریسک‌های استراتژیک پرداخته می‌شود. در این رویکرد ما به سازمان و اهداف‌مان از دریچه مدیریت ریسک می‌نگریم.

آیا برنامه ای برای شناسایی ریسک‌های نوظهور در کسب و کارها دارید؟

ریسک‌های نوظهور، ریسک‌هایی هستند که همگام با پیشرفت و ظهور فناوری‌های جدید پدیدار می‌شوند. روند آمارهای جهانی بیانگر کاهش متناوب تلفات جاده‌ای، آتش‌سوزی اموال و کاهش اشتباهات پزشکی است. در مقابل توسعه اقتصاد جهانی فرصت‌های جدیدی را در اختیار صنعت بیمه قرار داده است. بنابراین با توجه به تعاریف و آمار یاد شده این سوال مطرح می‌شود که آیا آمارهای داخل کشور با روند جهانی مطابقت دارد؟ در کشور ما ۷۰ درصد صنعت بیمه دو رشته درمان و اتومبیل هستند و ۳۰ درصد سایر رشته‌های اموال و اشخاص و مسوولیت که به نظر می‌رسد شرکت‌های بیمه فرصت پرداختن به ریسک نوظهور را ندارند و نخواهند داشت. ما در بیمه زندگی خاورمیانه فعلا به دنبال انتقال تکنولوژی برای عرضه حداکثری محصولات رایج دنیا هستیم و به نظرم در حال حاضر پرداختن به پوشش ریسک‌های نوظهور برای ما زود است.

گفته می‌شود، ایرانیان فرهنگ بیمه پذیر ندارند. نظرشما دراین باره چیست؟

از نظر جامعه‌شناسی، فرهنگ، میراث گذشتگان است که به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود ولی ژنتیکی نیست. بلکه رفتارها و باورهایی هستند که مردم یاد می‌گیرند و در عمل از آن استفاده می‌کنند. بیمه عاملی است برای جبران، بخشی از خساراتی که انسان با آن مواجه است. چرا در کشور ما فرهنگ بیمه پایین است؟ چون باور نداریم بخشی از مشکلات را می‌توان از طریق بیمه حل کرد. متولیان و مسوولان دولتی و مردم به این باور هنوز نرسیده‌اند. ما بعد از زلزله همه امکانات کشور را برای کمک و بازسازی بسیج می‌کنیم اما حاضر نیستیم بخشی از درآمدهای شخصی و یا منابع دولتی را برای پوشش‌های بیمه‌ای اختصاص دهیم و با استفاده از مکانیزم بیمه، صنعت بیمه دنیا را در مخاطراتشان سهیم نمائیم. ما در بیمه زندگی خاورمیانه ریسک سرمایه‌گذاری در یک شرکت بیمه تخصصی را پذیرفتیم. قبل از ما کسی این کار نکرده اما خوشبختانه الان همه مشتاقانه به دنبال تاسیس شرکت بیمه تخصصی هستند. از نهاد ناظر گرفته تا شرکت‌های جنرال همه به دنبال تاسیس شرکت بیمه زندگی تخصصی هستند که به نظر می‌رسد در ۱۰ سال آینده به گسترش فرهنگ بیمه به‌ویژه در بیمه‌های زندگی و مستمری کمک خواهد کرد.

طبق برنامه ششم توسعه سهم بیمه‌های عمر باید درکشور افزایش یابد. رویکرد شما نسبت به توسعه بیمه‌های عمر چیست؟

بیمه خاورمیانه ، برنامه گسترده‌ای برای عرضه بیمه عمر در کشور داریم. در حال حاضر ۵ محصول بیمه عمر شامل بیمه‌نامه‌های تمام عمر، عمر مختلط، عمر و سرمایه‌گذاری، عمر زمانی ساده و عمر مانده بدهکار را به شکل گروهی و انفرادی عرضه می‌کنیم. بیمه‌نامه سنوات پایان خدمت کارکنان محصول دیگری است که عرضه می‌کنیم. ما امیدواریم بتوانیم، همان‌طور که در برنامه کسب و کار شرکت متعهد شدیم، سالانه دو بیمه‌نامه جدید به محصولات شرکت در زمینه عمر و مستمری اضافه کنیم. در کشور ما برای عرضه بیمه‌نامه‌های زندگی و مستمری بازار بالقوه مناسبی وجود دارد که هدف ما بهره‌گیری از این شرایط است.

شرکت‌های بیمه‌ای برای سرمایه‌گذاری استراتژی مدونی دارند که مطابق آیین‌نامه سرمایه‌گذاری موسسات بیمه عمل می‌شود، از دیدگاه شما این چارچوب قانونی چه معایب و مزایایی دارد؟ استراتژی کلی شما  برای سرمایه‌گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه، متفاوت از شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. در شرکت‌های بیمه سرمایه‌گذاری‌ها باید از قابلیت نقدشوندگی برخوردار باشند بنابراین به نظر می‌رسد آئین‌نامه ۶۰ شورای عالی بیمه چارچوب نسبتا مناسبی ارائه می‌کند. در بیمه زندگی خاورمیانه کمیته سرمایه‌گذاری متشکل از افراد  سرشناس و با تجربه بازار سرمایه و صنعت بطور منظم تشکیل جلسه می‌دهد و برنامه مشخصی برای منابع در اختیار ارائه می‌کند. به طوری که ما در شش ماهه اول سال بازده معقولی از سرمایه‌گذاری‌ها گرفته‌ایم ضمن اینکه ریسک زیادی نکرده‌ایم. البته محدودیت اقتصادی عمده در کشور داریم و آن عرضه نشدن اوراق قرضه بلند مدت است. بیشتر شرکت‌های معروف بیمه زندگی دنیا منابع خود را در اوراق بلند مدت سرمایه‌گذاری می‌کنند که متاسفانه ما از این ابزار در کشورمان بی‌بهره‌ایم.

یکی از خواسته‌های مردم عرضه بیمه نامه‌های نوین به بازار است. ایا طرح‌های جدیدی برای ارایه به بازار دارید؟

در حال حاضر بیمه‌نامه تمام عمری که در شرکت بیمه زندگی خاورمیانه عرضه می‌شود محصول جدیدی است که غیر از ما کسی آن را عرضه نمی‌کند. بیمه‌نامه عمر زمانی را به طور بلندمدت، فقط ما عرضه می‌کنیم. به تازگی بیمه‌نامه سنوات پایان خدمت کارکنان سازمان‌ها و مؤسسات را به لیست محصولات اضافه کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال جاری بیمه‌نامه بازنشستگی تکمیلی و حداقل یک محصول دیگر را بتوانیم به لیست محصولات خود اضافه کنیم. در برنامه کسب و کار بیمه زندگی خاورمیانه معرفی حداقل دو محصول جدید به بازار در سال پیش‌بینی شده است.