بازگشت عقلانیت

وی سهم بیمه البرز را از کل کیک صنعت بیمه حدود ۶.۸ درصد عنوان کرد و گفت: ما در این شرکت هر ریسکی را پذیرش نمی‌کنیم و پذیرش ریسک‌ها صرفا بر اساس یک آنالیز منطقی و حرفه‌ای است. مدیرعامل بیمه البرز با اشاره به خسارت‌های پرداختی از سوی صنعت بیمه در زلزله‌ها و حوادث اخیر یادآور شد: مشکل ساخت و ساز در کشور یک مشکل تاریخی است و در حالی که عمر مفید ساختمان‌ها در کشور‌های دیگر بالای ۸۰ سال است این رقم در ایران کمتر از ۲۵ سال است. وی با بیان این نکته که نمی‌توان به خاطر نحوه ساخت و سازها، دوره خاصی را زیر سوال برد، افزود: نظام‌های مهندسی و شهرداری‌ها باید با تشدید نظارت خود، عمر مفید ساختمان‌ها را در کشور افزایش دهند. تاجدار با تاکید بر این نکته که در زلزله استان کرمانشاه تاکنون ۹ هزار پرونده خسارتی به شرکت بیمه البرز اعلام شده است، اضافه کرد: دو اکیپ تخصصی در منطقه مستقر شده اند تا خسارت‌ها را در اسرع وقت با روش‌های علمی‌و فنی ارزیابی و نسبت به پرداخت خسارت اقدام کنند.

وی بیمه البرز را دارای بالاترین سهم بیمه در اغلب مناطق کرمانشاه خواند و ادامه داد: شرکت‌های بیمه با پرداخت خسارت در این مواقع، افرادی را نیز که بیمه نامه ندارند به خرید بیمه نامه ترغیب می‌کنند و این یک تبلیغ مثبت محسوب می‌شود. تاجدار در عین حال اعلام کرد که با توجه به توزیع ریسک انجام شده، این زلزله آثار سود و زیانی قابل توجهی بر عملکرد شرکت‌های بیمه نخواهد داشت. مدیرعامل بیمه البرز با اظهار خرسندی از تدوین طرح صندوق بیمه حوادث طبیعی، اظهار کرد: این طرح در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد کرده و مجددا به دولت عودت داده شده است که پس از تصویب، به زودی ابلاغ خواهد شد. به گفته وی، این طرح در دو بخش پایه و تکمیلی تدوین شده است به عبارت دیگر تقریبا تمامی‌ حوادث طبیعی را تحت پوشش قرار خواهد داد که در بخش پایه سرمایه مشخصی برای همه ساختمان‌ها در نظر گرفته شده است ولی مالکان ساختمان‌ها باید متناسب با نوع سازه، نسبت به خرید بیمه تکمیلی اقدام کنند.

وی این اتفاق را اتفاقی مبارک و میمون خواند و گفت: گویا قرار است ابتدا قسمت عمده‌ای از حق بیمه را دولت تقبل کند و سپس در مدت ۱۰ سال به خانوار منتقل شود. وی پایین بودن ضریب نفوذ بیمه و به ویژه میزان حق بیمه‌های عمر را از نقاط ضعف صنعت بیمه کشور عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد که با اقدامات انجام شده از سوی بیمه مرکزی، این ضریب‌ها رشد پیدا کند. تاجدار به رشد ۲۶ درصدی بیمه‌های عمر در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون سهم این بیمه‌ها به ۱۳.۵ درصد در سبد پورتفوی صنعت بیمه کشور رسیده که خبر خوب و مبارکی است. وی با بیان این نکته که صنعت بیمه تاکنون یک ریال نیز از منابع دولتی استفاده نکرده و در مقابل عوارض و مالیات‌های متعددی نیز به دولت پرداخت کرده است، تاکید کرد: خوشبختانه صنعت بیمه تمامی‌خسارت‌ها را مدیریت کرده و مانع تحمیل یک هزینه اجتماعی سنگین به دولت شده است.

تاجدار وجود ۳۳۳ هزار مجروح حوادث رانندگی در سال گذشته که حدود ۸ درصد آنان تا پایان عمر معلول خواهند بود را از جمله این هزینه‌ها دانست که صنعت بیمه، پرداخت خسارت آنها را تقبل و از تحمیل بار سنگین هزینه‌های آن بر دوش دولت جلوگیری کرده است. وی سنهاب و کد یکتا را از جمله اقدامات مثبت و کارگشای بیمه مرکزی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه اکنون اغلب کارهای ما در بیمه البرز در بعد فنی و مالی از طریق سنهاب در بیمه مرکزی کنترل می‌شود ضمن این که کد یکتا هم از اقدامات مهمی‌است که برای جلوگیری از تقلب در صنعت بیمه که یکی از معضلات بزرگ و ریسک‌های بااهمیت است به مرحله اجرا درآمده است.

تاجدار تدوین آیین نامه حاکمیت شرکتی و تعیین صلاحیت حرفه‌ای مدیران و دست اندرکاران شرکت‌های بیمه را هم از دیگر اقدامات مثبت بیمه مرکزی خواند و گفت: حدود پنج سال است که روی بحث نظات‌های مالی در صنعت بیمه کار شده است که روش‌های مختلفی در حال آزمایش است که هدف اصلی آن انعکاس ذخایر کافی در صورت‌های مالی و جلوگیری از توزیع سودهای واهی در مجامع است. وی حضور شرکت‌های خارجی و ایجاد دفاتر ارتباطی آنها را در ایران اقدام مثبتی خواند و یادآور شد: جلسات مشترک برگزار شده بسیار مفید است زیرا ما به دانش و فکر شرکت‌های خارجی به ویژه در زمینه بیمه‌های عمر و بازار سرمایه نیاز داریم تا به سرمایه‌های خارجی. به عبارت دیگر ما نیازمند فکر جدید برای سرمایه گذاری بهینه وجوه در شرکت‌های بیمه هستیم تا از محل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده بتوانیم به خوبی به تعهدات خود عمل کنیم.

مدیرعامل بیمه البرز از این شرکت به عنوان نخستین شرکت بورسی کشور یاد کرد که با ۲۶ میلیارد تومان سرمایه وارد بورس شده و به عنوان نخستین شرکت بیمه خصوصی، سرمایه خود را به ۴۰۰ میلیارد تومان رسانده است. به گفته وی، تا ۲۹ اسفندماه سال گذشته، میانگین ۷ ساله بازدهی سهام بیمه البرز در بورس ۳۵ درصد بوده است، گفت: این شرکت دارای بیشترین بازدهی نقدی بوده است و همیشه بیشترین بخش از سود سهم خود را بین سهامداران تقسیم کرده است. تاجدار دریافت سطح یک توانگری مالی، گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان، رتبه اول مشتری مداری در ۹ سال متوالی، رتبه نخست شرکت‌های بیمه در بحث فناوری اطلاعات و شفافیت مالی و ... را از جمله دستاوردهای بیمه البرز در سال‌های اخیر ذکر کرد و گفت:این دستاوردها حاصل تلاش تمامی ‌کارکنان و انتقادات منصفانه رسانه‌ها بوده است. وی حجم حق بیمه تولیدی بیمه البرز را در ۸ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ میلیارد تومان و میزان خسارت پرداختی را ۸۰۰ میلیارد تومان با نسبت خسارت ۵۷ درصد عنوان کرد و افزود: پیش بینی صورت گرفته برای پایان سال، رسیدن به پورتفوی ۱۹۰۰ میلیارد تومان است ضمن این که ما در بیمه البرز در پی افزایش پورتفوی به هر قیمت نیستیم بلکه در پی جذب پورتفوی باکیفیت با مانده عملیاتی مناسب هستیم.

مدیرعامل بیمه البرز خاطرنشان کرد: هم‌اکنون برند شرکت به جایگاهی رسیده است که ما بیمه گزاران خود را انتخاب می‌کنیم و به پذیرش هر ریسکی تن نمی‌دهیم. تاجدار بازدهی پورتفوی صنعت بیمه را در سال‌های اخیر زیر ۱۲ درصد، بازدهی بورس را ۲۴ درصد، مسکن را ۲۷ درصد و بانک را ۱۹.۵ درصد اعلام کرد و گفت: با این اوصاف، سهامداران انگیزه‌ای برای واردکردن نقدینگی جدید به شرکت‌های بیمه و افزایش سرمایه ندارند بنابراین ما در بیمه البرز سعی داریم تا نگرش مثبتی در سهامداران ایجاد کنیم و به همین دلیل در حال منطقی کردن ترکیب پورتفوی شرکت هستیم. وی پیش‌بینی بیمه البرز را در سال جاری تحقق ۱۴۲ ریال سود به ازای هر سهم خواند و افزود: براساس صورت‌های مالی رسیدگی شده، ۵۰ درصد این مبلغ در پایان شهریورماه سال جاری محقق شده است.

مدیرعامل بیمه البرز تاکید کرد: این شرکت جزو معدود شرکت‌های بورسی است که در طول سال‌های واگذاری، تعدیل منفی روی سود سهام خود نداشته است. وی درباره ترکیب سهامداران عمده بیمه البرز گفت: ۲۰ درصد متعلق به گروه مالی ملت، ۱۷.۳۵ درصد متعلق به دولت، ۱۵.۵ درصد متعلق به صباتامین، ۱۴ درصد متعلق به صندوق بازنشستگی کارکنان وزارت نفت و ۱۳.۵ درصد هم متعلق به صندوق عشایر است که البته طبق قانون سهم دولت باید تاکنون واگذار می‌شده است. به گفته تاجدار، خوشبختانه وزیر اقتصاد در گفت وگوهای خود بر این نکته تاکید کرده اند که سهام دولت در شرکت‌های بیمه باید واگذار شود که البته در دولت قبل حدود ۲.۶ درصد سهام واگذار شد، ولی هنوز ۱۷.۳۵ درصد سهم دولت باقی مانده است که شکل واگذاری آن معلوم نیست که آیا به صورت مدیریتی واگذار خواهد شد یا به صورت جزء اما عزم دولت برای واگذاری این سهام جدی است. وی درباره خرید سهام شرکت‌های بیمه از سوی شرکت‌های خارجی نیز گفت: شرکت ارگو وابسته به مونیخ ری مذاکرات متعددی را با ما برای خرید سهام داشت که به نتیجه منتهی نشد و گویا با یک شرکت دیگر هم وارد مذاکره شدند، ولی تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.