اعتبار بین المللی داریم

همان‌طور که می‌دانید موضوع بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه، مدیریت ریسک و بیمه بود لطفا ابتدا درباره شیوه‌های مدیریت ریسک در شرکت تحت مدیریت خود توضیح دهید؟

در حال حاضر در شرکت بیمه پارسیان ریسک‌های عملیاتی توسط واحدهای فنی به دقت بررسی می‌شود و در مواردی که از حدود اختیارات آنان خارج است، مورد به کمیته فنی برای بررسی عمیق تر ارجاع می‌شود. علاوه بر این در صورت نیاز علاوه بر اتکایی اجباری برای ریسک‌های بد نیز اتکایی تهیه می‌شود، به خصوص در بیمه‌نامه‌های مهندسی و نفت و انرژی که ریسک‌های بالایی دارند. همان‌طور که واقفید نیروی انسانی عامل بسیار مهمی‌ در صنایع خدماتی است بنابراین در شرکت بیمه پارسیان ضمن برنامه‌ریزی استراتژیک منابع انسانی تلاش شده با ارائه آموزش و اجرای برنامه‌های نگهداشت نیروی انسانی از خطا، اقدامات عمدی و در نهایت خروج نیروی انسانی جلوگیری شود. امروزه از دیگر ریسک‌های مهم در صنایع، ریسک‌های مربوط به فناوری اطلاعات است که در این راستا شرکت بیمه پارسیان نیز با اجرای برنامه‌های حفاظتی و پشتیبان گیری مستمر از اطلاعات اقدامات موثری انجام داده است و در نهایت ریسکی که می‌تواند موجودیت یک شرکت را به خطر بیندازد ریسک‌های مالی است که شامل بحث نقدینگی (مشکلی که برای یکی از شرکت‌های بیمه روی داد) و بحث وصول مطالبات است که در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه قرار گرفته است که در این زمینه نیز شرکت بیمه پارسیان اقدامات خوبی انجام و مطالبات خود را به شدت کاهش داده است.

اما شرکت بیمه پارسیان برای منسجم ساختن این فعالیت‌ها و به استناد آیین نامه‌ها و قوانین بیمه مرکزی کمیته ریسک تحت نظارت هیات مدیره و واحد مدیریت ریسک زیر نظر مدیر عامل تشکیل داده زیرا طبق اصول حاکمیت شرکتی مسئولیت سیاست گذاری و اعمال مدیریت ریسک بر عهده هیات مدیره و مدیر عامل بوده و قابل تفویض نیست. بنابراین واحد مربوطه از نظر اجرایی باید زیر نظر مستقیم مدیر عامل قرار گیرد. از طرف دیگر شرکت بیمه پارسیان اقدام به اعزام افراد منتخب برای واحد مدیریت ریسک جهت آموزش به کنفرانس‌ها، سمینارها و همایش‌های داخلی و خارجی کرده است و همزمان در حال تدوین فرایند، ساختار و شناسنامه‌های سمت مربوط به این واحد است.

آیا برنامه‌ای برای شناسایی ریسک‌های نو ظهور در کسب و کارها دارید؟

براساس گزارش فروم جهانی اقتصاد، ریسک‌های اصلی مطرح در دنیا به پنج دسته اقتصادی، محیط زیستی، ژئوپولوتیک، اجتماعی و فناوری تقسیم می‌شوند. براساس همین گزارش ریسک‌هایی در سال ۲۰۱۶ که در دنیا بیشتر مطرح بودند عبارتند از محیط زیستی و اجتماعی. برای مثال در بحث ریسک زلزله با توجه به وقایع اخیر و مصیبتی که دامن‌گیر هموطنانمان در کرمانشاه شد، ضمن عرض تسلیت به هموطنانمان می‌توان با بررسی زلزله نگاری و مطالعه گزارشات داخل و خارج از کشور در این خصوص پی برد که بروز زلزله‌های با ریشتر بالا در منطقه‌ای که ما در آن واقع هستیم در حال افزایش است. در این راستا شرکت بیمه پارسیان ضمن رصد کردن گزارشات بین‌المللی و پایش اقتصاد و بازار کشور، اقدام به اعزام نیروهای خود به سیمنارها ، کنفرانس‌های مربوط به ریسک کرده است.

گفته می‌شود فرهنگ بیمه یا فرهنگ بیمه‌پذیری در کشور ما در سطح نازلی است. چرا؟ شما برای ارتقای فرهنگ بیمه چه اقداماتی انجام داده اید؟

متوسط ضریب نفوذ بیمه در دنیا در طول سالیان گذشته در حدود ۶ درصد بوده و این در حالی است که به جز سال ۲۰۱۵ ضریب نفوذ بیمه در سالهای اخیر در ایران، حدود ۱.۲ درصد بوده که این امر حاکی از عدم استفاده مردم به اندازه کافی از خدمات بیمه‌ای است. از دلایل آن می‌توان عدم آگاهی و کمبود دانش عموم مردم از منافع بیمه و انواع بیمه نامه‌هایی که از سوی شرکت‌های بیمه عرضه می‌شوند را نام برد. از دیگر عواملی که بر این امر اثر منفی گذاشته، فرهنگ و باورهای عامیانه اکثر مردم است که باعث شده تهیه بیمه نامه را یک امر ضروری ندانسته و بیمه به عنوان یک نیاز اساسی از سوی مردم درک نشود. برای ارتقای فرهنگ بیمه لازم است علاوه بر تدوین قوانینی که افراد را ملزم به تهیه بیمه نامه می‌نماید، اقدام به آگاهی سازی عموم مردم به خصوص دانش آموزان از بدو شروع به تحصیل در مدارس از سوی دولت، نهادهای نظارتی و شرکت‌های عرضه کننده خدمات بیمه ای کرد.

طبق برنامه ششم توسعه سهم بیمه‌های عمر باید در کشور افزایش یابد. رویکرد شما نسبت به توسعه بیمه‌های عمر چیست؟

در ماده ۱۱ برنامه ششم توسعه به طور مشخص  بیمه مرکزی موظف شده است در راستای افزایش نقش صنعت بیمه در نظام تأمین مالی و ایجاد فضای امن در سایر حوزه‌های اقتصادی و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور طی سالهای برنامه اقدامات زیر را به عمل آورد: ۱- ضریب نفوذ بیمه‌های بازرگانی در طول اجرای برنامه به هفت‌ درصد برسد.۲-  سهم بیمه‌های عمر از حق بیمه تولیدی بیمه‌های بازرگانی کشور حداقل تا پنجاه‌ درصد نسبت به سال پایه اجرای قانون برنامه افزایش یابد. ۳- رشته‌های بیمه‌ای در بخش تولیدی و تجاری اقتصاد ملی افزایش و گسترش یابد.سهم بیمه عمر از کل پرتفوی صنعت بیمه طی سالیان گذشته در حدود ۴ درصد بوده است این در حالی است که سهم این نوع بیمه در پرتفوی شرکت بیمه پارسیان در حدود ۱۲ درصد است. با این حال شرکت بیمه پارسیان با ارائه طرح‌های همانند ارائه بیمه‌های درمان تکمیلی خانواده و سهامدار کردن بیمه گذاران بیمه‌های عمر بر آن است که حتی حجم فروش این نوع بیمه نامه را در سبد پرتفوی خود بیشتر از این افزایش دهد.

شرکت‌های بیمه‌ای برای سرمایه‌گذاری، استراتژی مدونی دارند که مطابق آیین نامه سرمایه‌گذاری موسسات بیمه عمل می‌شود. از دیدگاه شما این چارچوب قانونی چه معایب و مزایایی دارد؟ استراتژی کلی شما برای سرمایه‌گذاری چیست؟

شرکت‌های بیمه موظفند سرمایه‌گذاری خود را براساس آیین نامه شماره ۶۰ آیین‌نامه سرمایه‌گذاری موسسات بیمه مصوبه شورای عالی بیمه سال ۱۳۸۸ انجام دهند. این آیین نامه مزایای خاص خود را دارد که از آن جمله می‌توان به ایجاد امنیت برای بیمه گذاران ، ایجاد سبد سرمایه‌گذاری برای شرکت‌ها با امکان نقدشوندگی بالا اشاره کرد. البته نیاز به به روزرسانی آن نیز احساس می‌شود. اصولا آیین نامه‌ها در جهت حفظ منافع بیمه‌گذاران تدوین می‌شوند، اما محدودیت‌هایی نیز دارد که از آن جمله می‌توان به محدود کردن اختیارات مدیران شرکت‌ها در تصمیم‌گیری‌های داخلی شرکت خود در خصوص ریسک‌های مالی اشاره کرد. باید توجه داشت این گونه آیین نامه‌ها بیشتر ماهیت خط مشی دارند البته برخی از آیین نامه‌ها به قوانین و مقررات نزدیک شده اند. در نهایت نیز بهتر است به این موضوع اشاره شود که در دنیا مدل‌های دینامیک تری مطرح شده که شاید استفاده از آنها در مجموع بیشتر به نفع سهامداران و بیمه‌گذاران باشد.

رییس کل بیمه مرکزی ایران پس از اخذ رتبه اعتباری توسط یکی از بیمه‌های خصوصی از سایر شرکت‌های بیمه خواست تا برای گرفتن آن اقدام کنند. آیا شما در این خصوص اقدام کرده‌اید؟ استراتژی کلی شما برای سرمایه‌گذاری چیست؟

موسسه رتبه بندی بین المللی Capital intelligence شرکت بیمه پارسیان را حائز برترین رتبه بین‌المللی و داخلی در صنعت بیمه کشور دانست. موسسه CI یکی از معتبرترین موسسات رتبه‌بندی در سطح بین‌الملل است که از سال ۱۹۸۲ در زمینه رتبه‌بندی فعالیت می‌کند و شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات مالی را در حدود ۴۰ کشور رتبه‌بندی می‌کند. این موسسه در تاریخ ۲۷ اگوست ۲۰۱۷ مصادف ۶ شهریور ۱۳۹۶ پس از بررسی محیط کلان کشور، صنعت بیمه و در نهایت وضعیت شرکت بیمه پارسیان، برترین رتبه داخلی و بین المللی اعتباری در صنعت بیمه کشور را در کوتاه مدت و بلند مدت به این شرکت اهدا کرد.

این موسسه توانگری مالی شرکت بیمه پارسیان را در کوتاه مدت B و بلند مدت -BB گزارش کرده است که با توجه به رتبه اعتباری صنعت بیمه کشور در بالاترین حد قرار دارد. این شرکت همچنین رتبه کوتاه مدت و بلندمدت در سطح ملی، شرکت بیمه پارسیان را نیز منتشر کرده است که در کوتاه مدت ۱A و در بلند مدت AA - است که در مقایسه با سایر شرکت‌های بیمه نیز در بالاترین سطح قرار دارد. براساس گزارش شرکت CI چشم انداز بلند مدت و کوتاه مدت داخلی و خارجی شرکت بیمه پارسیان هر دو با ثبات هستند. موسسه CI معتقد است که استراتژی و مدل کسب و کار شرکت بیمه پارسیان نقطه قوت این شرکت است که منجر به مدل کسب و کار پایدار و سودآوری مناسب شده و بر این باور است که شرکت بیمه پارسیان رهبر بازار صنعت بیمه در بحث سودآوری است. همچنین طی بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده است که در سه سال گذشته متوسط رشد شرکت بیمه پارسیان حدود ۳۰ درصد بوده و این در حالی است که در بازه زمانی مشابه رشد کل بازار حدود ۲۰درصد بوده است. تمامی‌این موارد طی گزارشی کامل به بیمه پارسیان ابلاغ شده و در وب سایت CI نیز قابل مشاهده است.

آیین نامه حاکمیت شرکتی به زودی از سوی بیمه مرکزی ایران ابلاغ می‌شود آیا شما آمادگی اجرای کامل آن را دارید؟

شورای عالی بیمه در جلسه مورخ ۱۰/ ۰۲/ ۱۳۹۶ به استناد بند ۵ ماده ۱۷ قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری، آیین‌نامه شماره ۹۳ «آیین نامه حاکمیت ‌شرکتی در مؤسسات ‌بیمه» را مشتمل بر ۲۰ ماده و ۳ تبصره تصویب و به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرد. در آیین نامه یادشده، ضمن بیان وظایف هیات مدیره، در ماده ۹ هیات مدیره موسسات بیمه را موظف کرده است که در ساختار سازمانی خود واحدهایی جهت «حسابرسی و کنترل داخلی»، «مدیریت ریسک» و «تطبیق مقررات» تحت نظر مدیرعامل موسسه ایجاد کنند. همانطور که در سوال اول بدان اشاره شد شرکت بیمه پارسیان به استناد آیین‌نامه‌ها و قوانین بیمه مرکزی کمیته ریسک تحت نظارت هیات مدیره و واحد مدیریت ریسک زیر نظر مدیر عامل تشکیل داده است.

یکی از خواسته‌های مردم عرضه بیمه نامه‌های نوین به بازار است آیا طرح‌های جدیدی برای ارائه به بازار دارید؟

در دنیای امروز مکتب بازاریابی مطرح است. مکتب بازاریابی بر خلاف مکتب پیشین یعنی فروش با بحث شناسایی نیاز مشتری شروع می‌شود. بیمه پارسیان در راستای شناسایی نیاز مشتریان در واحد تحقیقات و بازاریابی خود فرایندی جهت انجام این امر و همچنین ثبت، غربال ایده‌ها و طراحی محصولات نوین طراحی و اجرا می‌کند که در نتیجه آن شاهد ارائه بیمه نامه‌های جدید چون طرح درمان انفرادی خانواده و ارائه سهام به بیمه‌گذاران عمر بوده‌اید. هم اکنون نیز شرکت بیمه پارسیان در حال طراحی بیمه نامه‌هایی در زمینه بیمه‌های مسوولیت، مهندسی و نفت و انرژی است که با الگوبرداری از بیمه نامه‌های مطرح در دنیا و بومی‌سازی آن با نیاز کشور متناسب شده و در آینده نزدیک شاهد ارائه این محصولات به بازار خواهید بود.

لطفا در خصوص عملکرد شرکت، ترکیب پرتفوی و بازدهی سرمایه‌گذاری‌های خود توضیح دهید؟

شرکت بیمه پارسیان در مسیری گام برمی‌دارد که از طریق آن بتواند هر ساله عملکردی بهتر و درخشان‌تر از گذشته را پیش روی خود داشته و آن را به بهترین شکل تحقق بخشد. این موضوع منحصر به یک سال و یا دوره خاص نبوده و موضوعی پیوسته است که در طول فعالیت شرکت، همواره رخ نموده است. بر مبنای آمار و ارقام و اطلاعات تهیه شده از سوی همکارانمان در بیمه پارسیان که به صورت دقیق حسابرسی شده و به تایید مجمع عمومی‌سالانه بیمه پارسیان نیز رسیده است، شرکت در سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۵/ ۱۷ هزار میلیارد ریال حق بیمه تولید کرده که این مبلغ در مقایسه با پرتفوی هدف تعیین شده برای این سال حدود ۹% بیشتر بوده است. هم‌چنین در سال گذشته شرکت بیمه پارسیان نزدیک به ۶۳۰ میلیارد ریال سود خالص تولید کرده که این میزان در مقایسه با سال پیش از آن در حدود ۳۱% رشد داشته است. سهم رشته‌های بیمه به خصوص در دو رشته ثالث و درمان که در واقع دو رشته زیان ده بود از پرتفوی شرکت بیمه پارسیان درسال ۱۳۹۵ در مجموع کمی ‌کمتر از سهم این دو رشته در صنعت بیمه است. این در حالی است که سهم رشته بیمه عمر از پرتفوی شرکت بیمه پارسیان در حدود ۱۲ درصد و درصنعت تنها ۴ درصد است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت در کل، پرتفوی شرکت بیمه پارسیان در مقایسه با صنعت در وضعیت مناسبی قرار دارد.

اقدامات شما برای بازاریابی نوین و ارتقای سطح آموزش شبکه فروش چیست؟

تغییر و تحول جزء جدایی‌ناپذیر نظام هستی است. دنیای کسب و کار نیز همواره در معرض تغییرات دائمی‌ قرار داشته است. به گونه‌ای که بخش بزرگی از نوآوری‌های کسب و کار برای سازگاری با تحولات جدید به وقوع پیوسته است. یکی از جدیدترین نوآوری‌ها در عرصه کسب وکار به کارگیری شبکه‌های کامپیوتری و تجارت الکترونیک است. اگر به آمار استفاده از اینترنت و سرعت گسترش آن طی سال‌های گذشته توجه کنید به وضوح مشخص است که تا چند سال آینده موج تجارت الکترونیک همه جا را فرا خواهد گرفت. اینترنت، تجارت الکترونیک و وب سایت اصطلاحاتی هستند که امروزه بسیار به کار برده می شوند. هر روزه تعداد زیادی از آدرس‌های اینترنتی را می توان در روزنامه‌ها، مجلات، آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی مشاهده کرد. سرعت گسترش این تکنولوژی به حدی است که تمام جوانب زندگی روزمره بشری را تحت تاثیر قرار داده است. مزایای متعددی را می توان برای تجارت الکترونیک بر شمرد که از آن جمله می توان به کاهش هزینه‌های بازاریابی، توزیع و سرویس دهی، دستیابی آسان به نظرات و دیدگاه‌های مشتری، دسترسی آنی در سرتاسر جهان، تبلیغات بسیار گسترده و موثر با هزینه کمتر را نام برد.

بازاریابی الکترونیک فرآیندی بیشتر از بازاریابی سنتی از طریق فناوری اینترنت است. این روش ارتباط دوجانبه میان شما و مشتریانتان برقرار می‌کند. در سال‌های اخیر شرکت‌های بیمه نیز اعم از داخلی و خارجی به فکر استفاده از مزایای تجارت الکترونیک افتاده اند به دلیل اینکه  فروش بیمه از طریق اینترنت در مقایسه با شیوه‌های سنتی فروش هزینه‌های کمتری را به شرکت‌های بیمه تحمیل خواهد کرد. در بین شرکت‌های بیمه ایرانی نیز می توان گفت بیشتر شرکت‌های بزرگ در چند زمینه مشترک اقدام به ارائه خدمات اینترنتی کرده‌اند (اتومبیل، عمر، درمان مسافرتی و آتش سوزی و ...) و در این راستا شرکت بیمه پارسیان نیز تلاش کرده است تا در صنعت بیمه پیشتاز باشد، بنابراین علاوه بر این که در سایت خود این امکان را برای مشتریان و بیمه‌گذاران فراهم کرده که بتوانند نرخ برخی از بیمه‌نامه‌ها را استعلام کنند، اقدام به تاسیس شعبه اینترنتی، راه‌اندازی نرم‌افزار موبایلی چتر برای اندروید و IOS ، باشگاه مشتریان و سیستم ارتباط با مشتریان CRM کرده است.