دنا توربوپلاس علیه سدان‌های چینی

 رنو سیمبل

سیمبل که نسل جدید رنو لوگان است، در مقایسه با تندر۹۰ آشکارا ظاهری مدرن‌تر به خود گرفته و به لطف بدنه پف‌آلود، چراغ‌های جدید و سپر تک‌رنگ، ظاهری مدرن به خود گرفته است. سیمبل گرچه در مقایسه با رقبای کره‌ای هم رده مثل اکسنت ظواهر کمتری دارد، اما در زمینه کیفیت ساخت خودرویی ایده‌آل است. خودروی اقتصادی و کامپکت رنو که قیمتی کمتر ۸۰ میلیون دارد، یک سدان دنده اتوماتیک و اروپایی است که به موتور ۱۶۰۰ سی‌سی مجهز بوده و قادر است به‌خوبی به نیازهای شهری خانواده‌ها پاسخ دهد. موتور ۱۰۷ اسبی سیمبل در کنار جعبه‌دنده ۴ سرعته اتومات این خودرو برای مسیرهای شهری کارآیی بالایی دارد و با توجه به مصرف ترکیبی زیر ۶ لیتر، از هر نظر اقتصادی به‌نظر می‌رسد. این خودروی ۷۹ میلیونی در سه سال اخیر فروش بالایی را برای رنو در اروپا به ثبت رسانده و حضور به نسبت موفقی نیز در ایران داشته است. کابین سیمبل در نهایت نظم و سادگی طراحی شده و هیچ چیز اضافه‌ای در کابین خودرو وجود ندارد که راننده را آزار دهد. با توجه به کلاس اقتصادی خودرو، تمام وسایل در نهایت سادگی طراحی شده و حس خوبی به سرنشینان می‌دهند. برای روکش داشبورد از دو رنگ استفاده شده تا فضای داخلی خسته‌کننده نباشد. رنو اصلا دوست ندارد فضا را شلوغ کند به همین علت نباید انتظار دکمه‌های زیادی روی داشبورد سیمبل را داشته باشید تنها آپشنی که در بین این همه سادگی خودنمایی می‌کند نمایشگر ۷ اینچی لمسی مرکز داشبورد است که مجهز به سیستم مسیریاب مخصوص رنو بوده و کار با آن به سادگی انجام می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های خوب رنو سیمبل فضای صندوق بار آن است که با جمع کردن صندلی‌های ردیف آخر فضایی به میزان ۱۲۵۷ لیتر را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد؛ در‌حالی‌که در حالت استاندارد صندوق عقب حجمی برابر ۵۱۰ لیتر دارد که بالاتر از استانداردهای این کلاس بوده و در خریدهای آخر هفته کارآیی بسیاری دارد.

چری آریزو۵ توربو

چینی‌ها اما از این بخش به راحتی دست‌بردار نیستند و چری اخیرا با رونمایی از نمونه توربوی سدان آریزو ۵ که قدرت و گشتاوری بیشتر را در کنار شتابی بالاتر به راننده هدیه می‌کند، تلاش دارد به رقابت با خودروهای سدان رنج ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان بازار ایران بپردازد. پیشرانه مورد استفاده در آریزو ۵ توربو، دقیقا همان قلب تپنده چری تیگو ۷ است. این پیشرانه ۵/ ۱ لیتری توربو، قادر است حداکثر قدرتی معادل ۱۴۷ اسب بخار را در دور۵۵۰۰ و حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتون متر را در دور ۳۵۰۰ تولید کرده و نیروی خود را از طریق یک جعبه دنده ۷ سرعته سی‌وی‌تی به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل کند. آریزو ۵ توربو با این مشخصات، قادر است تا در زمان ۵/ ۹ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر برساند که چندان شگفت‌انگیز هم نیست.در کل وزن ۱۳۷۵ کیلوگرمی آریزو۵ باعث شده موتور توربو به کارش نیاید و شتابی نه چندان مناسب را نصیبش کند. البته استفاده از پیشرانه توربو در این خودرو باعث شده قدرت پیشرانه ۳۵ درصد افزایش و همچنین مصرف سوخت نیز به میزان ۱۰ درصد نسبت به آریزو ۵ معمولی کاهش یابد. آریزو ۵ توربو در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی نیاز به ۶ لیتر بنزین دارد. اما ظاهر مناسب و مدرن آریزو۵ مهم‌ترین فاکتوری است که کمک کرده تا این سدان کامپکت چینی در بازار ایران دیده شود. فرم جالب چراغ‌ها و جلوپنجره که یادآور خودروهای خوبی مثل فورد فوکوس سدان و برخی محصولات هیوندای است، به‌خوبی ساخته و پرداخته شده تا نسبت به دیگر محصولات چینی بازار سرآمد باشد. خبر بد درباره نمونه توربوی آریزو ۵ این است که چیز زیادی به آپشن‌های آن اضافه نشده و در سطح قبلی ثابت مانده است. مهم‌ترین امکانات خودرو در نمونه لاکچری شامل ۶کیسه هوا، کروز کنترل هستند که واقعا برای خودرویی در این قیمت زیاد نبوده و یک مزیت محسوب نمی‌شود. در عین حال قیمت رویایی این سدان کوچک چینی بدترین اتفاقی است که به گسترش بازار آریزو۵ انجامیده است. کیفیت مواد به‌کار رفته مخصوصا در فضای داخل این خودرو چندان مناسب نیست و تجربه سواری با آریزو۵ نشان می‌دهد به‌رغم قیمت گزاف ۸۰ میلیونی، این سدان چینی هنوز هم از رقابت با مدل‌های کره‌ای و ژاپنی ناتوان است و تنها در حد همین دنای توربوپلاس ایران است و نه بیشتر.

دنا توربو پلاس

دنا آخرین محصول شرکت ایران‌خودرو است که با اندکی تاخیر، چند سالی است در نمونه پایه به بازار آمده و از قضا با استقبال مناسبی از سوی خریداران مواجه شده است. نمونه توربو پلاس این خودرو شنبه گذشته معرفی شد و گویا قرار است با قیمتی بین ۵۵ تا ۶۰ میلیون تومان راهی بازار داخلی شود. عیب بزرگ این خودرو همچنان عدم استفاده از جعبه‌دنده اتوماتیک است. در عین حال اتاق آن نسبت به آریزو ۵ باریک‌تر و نسبت به سیمبل ارتفاع کمتری دارد تا در نهایت سرنشینان دنا توربو پلاس رفاه کمتری در اتاق داشته باشند. البته هدف اصلی ایران‌خودرو از تولید دنا توربو پلاس تکمیل سبد خرید خود بوده و نیز تولید یک خودروی قدرتمندتر که به آپشن‌های روز و محبوب هم مجهز است. دنا توربو پلاس که قرار است با قیمتی مناسب به زودی راهی بازار شود تلاش دارد تا در مقابله با محصولات مختلف این رده از بازار یک انتخاب جدید و متفاوت باشد. سانروف، کروزکنترل، سیستم تهویه مطبوع و چراغ‌های روشنایی روز بخشی از امکانات دنا توربو پلاس هستند. این محصول گرچه از پلت‌فرمی نسبتا قدیمی سود می‌برد، اما اصلاحات بسیاری به خود دیده و به لطف تجهیزات مناسب، قیمت متعادل و موتوری قدرتمند، می‌رود تا حاکم بلامنازع بازار سدان‌های ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی بازار ایران باشد. شاید این موضوع را اغراق‌آمیز بدانید اما دنا توربو پلاس با ویژگی‌های مناسبی که دارد حتی می‌تواند بازار هیوندای اکسنت، رنو سیمبل و پژو ۳۰۱ را بهم بریزد چراکه از همه آنها بزرگتر و در عین حال از همه این مدل‌ها قدرتمندتر، جدیدتر و ارزان‌تر است. در مجموع پیشرانه ۱۵۵ اسبی کم‌مصرف و قدرتمند این خودرو برگ برنده اصلی دنا در بازاری است که قدرت موتور عامل مهمی در انتخاب یک اتومبیل به حساب می‌آید. شاید دنا بتواند موفق شود، باید کمی صبر کرد.

نتیجه نهایی

انتخاب بین این ۳ خودرو سخت است چراکه تفاوت‌های بسیاری با هم دارند و تنها عامل قیمت و کلاس آنها را کنار هم نشانده است. هرچه رنو اقتصادی و شهری و بی‌دردسر به‌نظر می‌رسد، چری آریزو ۵ توربو محصولی ناشناخته و جدید به‌نظر می‌رسد. در این بین اما به‌نظر می‌رسد دنا توربو پلاس اگر بر مشکلات عدیده برقی و کیفی خود فائق آید به لطف قیمت کمتر، موتور قدرتمندتر و آپشن‌های بیشتر، انتخابی بهتر در مقایسه با ۲ خودروی دیگر باشد.

آخر هفته