تسلا، پیشتاز کاهش اتکای جهان به سوخت‌های فسیلی

ایلان ماسک

هر زمان که به نظر می‌رسد شرکت تسلا به اوج عملکرد خودش رسیده، باز هم فراتر می‌رود و رکورد خودش را می‌شکند. سال گذشته، ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا از «سقف‌های خورشیدی» رونمایی کرد و امسال شرکت‌های بزرگ فورد و جنرال موتورز را از نظر ارزش بازار تحت‌الشعاع قرار داد. در ماه ژوئن ارزش سهام تسلا شاهد افزایش ۷۵ درصدی نسبت به پایان سال ۲۰۱۶ بود. با اینکه تولید مقرون به صرفه‌ترین مدل خودروی تسلا هنوز از برنامه عقب است، اما این شرکت همچنان ظرفیت تولید خود را افزایش می‌دهد و اعلام کرده که انتظار دارد کل ۴۰۰ هزار پیش‌فروش خود را تا اواسط سال آینده تحویل دهد.  وقتی تسلا سال گذشته شرکت SolarCity را تحت تملک خود درآورد و نام خود را از «تسلا موتورز» به «تسلا» تغییر داد، مشخص شد که قصد دارد به یک شرکت تمام‌ و کمال در عرصه انرژی تبدیل شود. تسلا مصمم است وابستگی دنیا را به سوخت‌های فسیلی کاهش دهد و تمرکز خود را به انرژی‌های تجدیدپذیر معطوف کند.

وی‌ورک، نوآور در ارائه محیط شرکتی

وی ورک

شرکت وی‌ورک (WeWork) که در سال 2010 تاسیس شده، می‌خواهد از تحولات گسترده در شیوه سازماندهی محیط کار بهره‌برداری کند. این شرکت ساختمان‌ها را اجاره می‌کند، آنها را در قالب دفاتر لوکس به سبک شرکت‌های سیلیکون ولی بازسازی می‌کند و سپس به‌عنوان اتاق کنفرانس و ... در اختیار دیگران قرار می‌دهد. در ماه اکتبر امسال، این شرکت ۱۷۲ مکان در ۱۸ کشور مختلف داشت که بیش از ۱۵۰ هزار نفر از آن استفاده کرده‌اند. خود وی‌ورک هم بیش از ۳ هزار نفر نیرو دارد. وی‌ورک یک شرکت کاملا جدید است که به‌طور خاص، برای استارت‌آپ‌هایی که در ابتدای راه هستند و می‌خواهند سریع رشد کنند،‌ ایده‌آل است. امسال این شرکت ابزارهای لجستیک و مدیریت دفتری را به شکل یک مجموعه خدماتی ارائه کرد. وی‌ورک تاکید دارد که جسارت عملیاتی آن ویژگی‌ای است که رقبا نمی‌توانند از آن تقلید کنند.

واربی پارکر و قطع دست واسطه‌ها

واربی پارکر

وقتی این شرکت فروش عینک‌های طبی و آفتابی در سال 2010 تاسیس شد، بسیاری از منتقدان فکر می‌کردند مدل فروش مستقیم اینترنتی به مصرف‌کننده و نادیده گرفتن کانال‌های خرده‌فروشی سنتی، کوته‌بینانه بوده است. نیل بلومنتال، مدیر عامل و از موسسان واربی می‌گوید: خیلی‌ها به ما توصیه می‌کردند که چنین مدلی هیچ وقت جواب نمی‌دهد و اگر ایده خوبی بود، قبل از این وجود داشت.  اما حالا واربی در حال رشد است و ارزش بازار آن به 2/  1 میلیارد دلار رسیده است. چنین چیزی باعث شده استارت‌آپ‌های دیگر به موفقیت واربی توجه کنند و از مدلی که واسطه‌ها را حذف می‌کند، تقلید کنند و به این ترتیب، خدمات مشتری را توسعه داده و قیمت‌ها را کاهش دهند.

چوبانی، حامی مهاجران

چوبانی

شرکت لبنیات چوبانی به خاطر طعم ماست‌های فصلی یا محصولات جدیدش امسال مورد توجه قرار نگرفت، بلکه به خاطر استخدام نیروی کار مهاجر و افرادی که از خانه‌های خود آواره شده بودند، مطرح شد. چوبانی که ارزش چند میلیارد دلاری دارد، از مدت‌ها پیش این کار را انجام می‌داد، اما بعد از اینکه حمدی اولوکایا، موسس و مدیر عامل آن در مجمع جهانی اقتصاد سال ۲۰۱۶ کسب‌وکارهای دیگر را هم به این کار تشویق کرد، افراد زیادی به آن توجه کردند. اولوکایا به خاطر تبلیغ این موضوع، با انتقادهای زیادی مواجه و حتی تهدید به مرگ شد. اما او عقب‌نشینی نکرد. اولوکایا که خودش یک مهاجر ترکیه‌ای است، شرکت چوبانی را با سختی‌های زیادی تاسیس کرده و آن را به درآمدی ۵/  ۱ میلیارد دلاری رسانده و با کنار زدن رقبایی مهم، اکنون ۳۶ درصد فروش ماست یونانی را در بازار آمریکا در دست دارد. از میان ۲ هزار نیروی کار این شرکت، ۴۰۰ نفر مهاجر با سوابق و فرهنگ‌های متفاوت هستند که اولوکایا آن را عامل قوی‌تری شدن، نوآورتر شدن و موفق‌تر شدن شرکت خود می‌داند. چوبانی علاوه بر حمایت از حقوق مهاجران، در نوآوری محصول هم رشد می‌کند و اکنون ۹ خط تولید متنوع دارد.

لیفت، پیش‌قدم در عرصه تاکسی‌های خودران

لیفت

در شرایطی که دشمنان شرکت اوبر همچنان برای آن دردسرهای قانونی و داخلی درست می‌کنند، لیفت (Lyft) فاصله خود را با رقبا کمتر می‌کند و می‌خواهد یکه‌تاز عرصه تاکسی‌های اینترنتی شود.  پس از یک تامین مالی بزرگ در سال 2017 (معادل 6/  1 میلیارد دلار)، این استارت‌آپ پنج ساله در حال حاضر به 95 درصد جمعیت آمریکا خدمات‌رسانی می‌کند که این رقم در ژانویه امسال 54 درصد بوده است. همچنین لیفت مشارکت‌هایی را آغاز کرده تا روی تکنولوژی خودرو‌های خودران کار کند. مدیر بخش خودرو‌های خودران لیفت گفته با اینکه همه‌گیر شدن این نوع خودروها زمان‌بر است، اما شرکت لیفت می‌تواند با استفاده و تحلیل مجموعه انبوهی از داده‌ها، به تسریع آن کمک کند.

پلنت لبز و ساخت ماهواره تلفنی

پلنت لبز

شرکت پلنت لبز (Planet Labs) از طرف سه کارمند سازمان ناسا در سال ۲۰۱۰ در سانفرانسیسکو تاسیس شد. کار آنها بر مبنای یک سوال ساده ایجاد شد: چه می‌شود اگر تلفن به فضا بفرستیم؟ ویل مارشال، موسس و مدیر عامل پلنت لبز می‌گوید: «ما فکر کردیم ساخت ماهواره خیلی گران تمام می‌شود. از طرف دیگر، گوشی‌های هوشمند ۹۰ درصد چیزی که برای ساخت یک ماهواره نیاز دارید را دارند. بنابراین سوالی که برای ما مطرح شده این بود: آیا می‌توانیم گوشی هوشمندی بسازیم که در فضا کار کند؟»تیم پلنت لبز قصد دارد یک ماهواره فشرده با کوچک‌ترین سایز ممکن بسازد. در ماه فوریه، این شرکت ۸۸ ماهواره از داخل یک موشک به فضا فرستاده که این ماهواره‌ها می‌توانند روزانه از هر منطقه وسیع روی زمین و آب‌های اطراف آن عکسبرداری کنند.

منبع: Inc