ریسک‌گریزی به کمک تکنولوژی

به‌عنوان مثال برای استفاده از خدمات بیمه شخص ثالث که پرمخاطب‌ترین بیمه در کشورمان است، چند مولفه در انتخاب بهترین شرایط موثر هستند. نوع خودرو، مدل آن، سال ساخته شدن اتومبیل، سابقه عدم خسارت، تاریخ سررسید قرارداد و کاربری اتومبیل مجموعه اطلاعاتی هستند که شرکت‌های بیمه مطالبه کرده و پس از استعلام این اطلاعات، قیمت قرارداد را مشخص می‌کنند. اپلیکیشن‌ها در محیطی با کاربری ساده، این اطلاعات را بدون نیاز به صرف زمان برای مراجعه حضوری به شرکت‌ها، از خانوار دریافت می‌کنند و قیمت‌هایی که کلیه شرکت‌ها برای ارائه این خدمات دریافت خواهند کرد را در یک پنل کوچک نشان می‌دهند. خانوار ضمن مقایسه قیمت‌ها و خدمات، بهترین گزینه را به سادگی انتخاب می‌کند. با توجه به داده‌های پژوهشکده بیمه مرکزی، سهم مخارج بیمه‌ای از سبد خانوار شهری نزدیک به ۲ درصد است و این سهم در سبد خانوار روستایی حدود ۸/  ۱ درصد تخمین زده شده است.

با این اوصاف، سهم کوچکی که بیمه از سبد خانوار دارد، نسبت به کارکرد آن در شرایط غیرقابل پیش‌بینی، صرفه اقتصادی استفاده از انواع بیمه‌نامه‌ها را خاطرنشان می‌کند. در میان انواع بیمه‌نامه‌هایی که در ایران رواج دارند، بیمه شخص ثالث، بیمه خودرو، بیمه سلامت و بیمه عمر بیشترین ضریب نفوذ را دارا هستند. اجباری بودن بیمه‌های خودرو و شخص ثالث، تا حدی گرایش به این قراردادها را توجیه می‌کند؛ اما در این بین بیمه‌هایی وجود دارند که خانواده به منظور ریسک‌گریزی می‌تواند از آنها بهره بیشتری ببرد. افزایش سفرهای تفریحی به خارج از ایران در طول سال‌های اخیر، بیمه مسافرتی را به گزینه مناسبی برای پوشش خطرات احتمالی این سفرها مبدل ساخته است. از طرف دیگر آگاهی خانوار از خطراتی که احتمال بروز کمی دارند اما در صورت بروز، خانواده را با مشکلات جدی روبه‌رو خواهند ساخت، بیمه‌نامه‌های حوادث را بیش از پیش مورد استقبال قرار داده است.

 خیال آسوده در سفر

بیماری‌های ناشی از تغییر آب‌وهوا، دریازدگی، مسمومیت ناشی از غذاهای خارجی، سرماخوردگی شدید در مناطق سردسیر، احتمال گم‌شدن مدارک شناسایی، گم شدن یا تاخیر بار، بروز مشکل حقوقی در صورت عدم رعایت قوانین، مشکلاتی هستند که ممکن است در سفر به کشوری که افراد با محیط، زبان و فرهنگ آنجا آشنا نیستند، رخ دهند. بیمه مسافرتی می‌تواند راه‌حل خوبی برای مقابله با این دسته از تهدیدها باشد. این بیمه برای اخذ ویزا از بعضی سفارتخانه‌ها الزامی است و برای سهولت دریافت روادید از سایر سفارتخانه‌ها نیز توصیه می‌شود. با توجه به اختلاف نرخ ارز در کشور ما و اکثر کشورهای خارجی، هزینه‌های درمان در برخی از این کشورها بسیار گران است. اگر فرد در صورت بروز حادثه بخواهد هزینه را بدون استفاده از بیمه پرداخت کند، ممکن است حتی یک سرماخوردگی کوچک، هزینه‌های سنگینی را برای وی رقم بزند. با این حال، تنها مشکل سلامت نیست که استفاده این نوع از بیمه‌نامه را حیاتی می‌کند. مفقود شدن وسایل ضروری شامل پول یا مدارک نیز مشکلات فراوانی در سفر پدید خواهند آورد. اگر فرد تحت‌پوشش بیمه مسافرتی باشد، می‌تواند هزینه خسارت مفقود شدن بار خود را از بیمه بگیرد؛ بنابراین رسیدن به این نتیجه چندان دور از ذهن نیست که بیمه مسافرتی مزایای زیادی برای افراد ایجاد می‌کند و تهیه کردن آن برای سفرهای خارج از کشور امری الزامی است.

 امنیت بیشتر در خانه

در ماه‌های اخیر اخبار متعددی در مورد حوادث آتش‌سوزی و زلزله از گوشه و کنار کشورمان شنیده می‌شود؛ به‌صورتی‌که سالانه در کشور حدود پنجاه هزار حادثه آتش‌سوزی رخ می‌دهد و در ماه‌های اخیر چندین استان دچار زلزله‌های متعددی بودند. با این وجود، نرخ نفوذ بیمه آتش‌سوزی و حوادث، در بین بیمه‌های عمومی، در پایین‌ترین رتبه قرار دارد. بیمه آتش‌سوزی ساختمان با توجه به شرایط مناسب و حق بیمه بسیار ناچیز، خرید این نوع بیمه را برای گریز از ریسک حوادث طبیعی و غیرمترقبه ضروری می‌کند؛ به‌ویژه در کلان‌شهرهایی مانند تهران که نه نظارت کافی بر ساخت‌و‌ساز ساختمان‌های جدید آن می‌شود و نه موارد ایمنی در سازه‌های قدیمی آن مورد بازرسی و تجدیدنظر قرار می‌گیرد.