مهم‌ترین نکته آمار واردات خودرو در هشت ماه امسال تغییر سهم برندها در میزان واردات خودرو به کشور است. در حالی رتبه اول تا پنجم برندهای وارداتی به کشور در هشت ماهه سال گذشته به ترتیب به هیوندایی، کیا، تویوتا و رنو تعلق داشت که در مدت مشابه امسال، رنو گوی رقابت را ربوده و در صدر جدول برندهای وارداتی به کشور جای گرفته است. رنو در شرایطی رتبه اول واردات خودرو به کشور را از آن خود کرد که قرارداد تولید این شرکت با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هنوز اجرایی نشده است.  بعد از رنو، بیشترین سهم واردات خودرو به کشور در هشت ماه امسال به برندهای هیوندایی، نیسان و تویوتا اختصاص دارد. نکته جالب توجه اینکه رتبه پنجم جدول هشت ماهه به خودروهای نامعلومی اختصاص یافته که به‌دلیل نقص اطلاعات اعلامی در گمرک امکان تعیین برند آنها میسر نبوده است. میزان واردات خودروهای نامعلوم به کشور در این مدت ۳ هزار و ۹۷۴ دستگاه بوده که ارزش دلاری آنها ۱۱۵ میلیون دلار بوده است. نکته جالب توجه دیگر اینکه در این مدت ۶ هزار و ۳۸ دستگاه خودرو به ارزش ۱۲۳ میلیون دلار نیز ازسوی تولیدکنندگان و مجوزهای خاص به کشور وارد شده است.

نگاهی به برترین‌های واردات کشور

اما آمار واردات خودرو در هشت ماه سال‌جاری تغییر و تحولات جدی در رتبه‌بندی و سهم شرکت‌های واردکننده به خود می‌بیند. براساس این آمار، رنو در مقایسه با هشت ماه سال گذشته توانسته رتبه خود را سه پله افزایش داده و بعد از سال‌ها رتبه اولی میزان واردات خودرو به کشور را از هیوندایی بگیرد. بنابر آمار یاد شده در مجموع ۱۵ هزار و ۱۲ دستگاه انواع خودروهای رنو وارد شده است که این موضوع نشان از رشد بیش از ۱۸۳ درصدی واردات این برند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. به این ترتیب، این برند توانسته به‌تنهایی سهم نزدیک به ۵/ ۲۸ درصدی از کل واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد. در میان محصولات این شرکت، کولئوس با واردات ۴ هزار و ۳۸۶، تالیسمان با واردات ۴ هزار و ۶۰ و کپچر ۲ هزار و ۸۹۰ دستگاه بیشترین میزان واردات را به خود اختصاص داده‌اند.

هیوندایی با یک پله سقوط در رتبه دوم جدول واردات خودروهای سواری به کشور جای گرفته است؛ به‌طوری‌که طی هشت ماه سال‌جاری ۹ هزار و ۷۰۴ دستگاه انواع محصولات هیوندایی به کشور وارد شده است؛ بنابراین میزان واردات این برند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از کاهش ۲/ ۲۴درصدی دارد. هیوندایی در حال‌حاضر ۴/ ۱۸ درصد سهم واردات خودرو به کشور را دارا است. در میان مدل‌های مختلف هیوندایی، IX۳۵ با ۲ هزار و ۹۷۷ دستگاه بیشترین واردات این برند را به خود اختصاص داده است؛ پس از این خودرو، هیوندایی سانتافه با واردات ۲هزار و ۹۰۲ دستگاه در رتبه دوم قرار دارد. رتبه سوم جدول خودروهای وارداتی به نیسان تعلق دارد. این برند با واردات ۵ هزار دستگاهی توانسته سهم نزدیک به ۱۰ درصدی واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد. در میان خودروهای این برند نیسان‌جوک با ۳ هزار و ۲۲ دستگاه و ایکس‌تریل با واردات یک هزار و ۹۷۶ دستگاه بیشترین واردات را به کشور داشته‌اند.

رتبه چهارم واردات خودرو به کشور نیز از آن تویوتا است. تویوتا طی سال‌های گذشته همواره رتبه سوم واردات را به خود اختصاص می‌داد؛ با این حال این خودروساز ژاپنی در سال‌جاری نتوانسته سهم واردات خود در بازار ایران را حفظ کند. این برند چهار هزار و ۶۰ دستگاه خودرو وارد کرده که نشان از افت ۵/ ۲۷ درصدی نسبت به هشت ماه امسال دارد. سهم این برند در میزان کل واردات خودرو به کشور ۷/ ۷ درصد است. تویوتا راوفور با واردات ۲ هزار و ۳۴۴ دستگاهی توانسته بیشترین میزان واردات این برند را به خود اختصاص دهد. بعد از این پریوس خودروی هیبریدی این شرکت نیز توانسته با واردات یک هزار و ۲۹۶ دستگاهی در رتبه دوم جای بگیرد.

و اما رتبه پنجم جدول سهم‌بندی واردات خودرو به خودروهای نامعلوم تعلق گرفته است. این خودروها در آمار کل واردات خودرو کشور در هشت ماه امسال سهم ۵/ ۷ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. آنگونه که انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرده است دلیل نامشخص بودن برند این خودرو اطلاعات ناقص در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران است. اما رده ششم به کیا تعلق دارد. کیا در حالی در رتبه ششم نشسته است که این برند طی سال‌های گذشته همواره رتبه دوم واردات خودرو به کشور را در دست داشت. در مدت مشابه سال گذشته نیز این برند در رتبه دوم جای گرفت. اما آنگونه که به نظر می‌رسد افت واردات ۵/ ۴۵ درصدی این برند در سال‌جاری موجب شده این شرکت چهار پله کاهش رتبه داشته باشد. با وجود این کیا با واردات سه هزار و ۸۰۵ دستگاهی سهم ۲/ ۷ درصدی از میزان واردات خودرو به کشور را از آن خود کرده است. از خانواده کیا، مدل سورنتو با واردات یک هزار و ۲۳۶ دستگاه در رتبه اول جای گرفته است و بعد از آن مدل اپتیما با واردات ۹۸۲ و سراتو با ۷۵۹ دستگاه به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند.

اما در میان برندهای لوکس وارد شده به کشور، لکسوس با واردات ۲ هزار و ۴۱۱ دستگاهی در هشت ماه سال‌جاری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. بر این اساس این برند توانسته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۷/ ۶ درصدی در میزان واردات را به خود اختصاص دهد. بعد از این، بی‌ام‌و با مجموع واردات ۲ هزار و ۱۸۸ دستگاه خودرو طی هشت ماه سال‌جاری افزایش ۵/ ۹ درصدی داشته است.  پورشه نیز با واردات ۴۲۹ دستگاه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از ۱۸۹ درصدی را به خود دیده است. پس از پورشه، برند دی‌اس با واردات ۱۳۴ دستگاهی توانسته افزایش بیش از ۵/ ۵۳ درصدی را تجربه کند.

آخر هفته