چیزهایی که نباید از سرویس اتاق هتل سفارش دهید

از تمام چیزهایی که در اتاق‌های هتل پیدا می‌شود، استفاده کنید و لذت ببرید؛ چرا که شیوه‌ هتلداری در حال تغییر است و دیگر از مهربانی خبری نیست. در سال‌های گذشته با بالا رفتن تعداد مسافران هتل‌ها، میزان استفاده از سرویس اتاق هتل کاهش پیدا کرده است. یکی از دلایل این مساله، قیمت‌ها هستند. کسانی که به سفرهای کاری و تجاری می‌آیند حاضرند برای یک ساندویچ کوچک میان‌وعده تنها ۱۶ دلار خرج کنند. یکی از دلایل این کم خرج کردن مسافران، پایین آمدن بودجه سفر بعد از رکود اقتصادی است. البته این موضوع به هتل‌هایی که از قبل هم علاقه‌ای به اختصاص دادن هزینه به سرویس اتاق نداشتند، ضربه‌ای نمی‌زند و ممکن است بیشتر هتل‌هایی را که می‌خواهند چهار یا پنج ستاره بگیرند اذیت کند؛ چرا که هر هتلی که می‌خواهد چهار یا پنج ستاره بگیرد، باید سرویس اتاق ۲۴ ساعته داشته باشد. همین کم شدن استفاده از سرویس اتاق و کم خرج کردن مسافران، می‌تواند فعالیت و پیشرفت آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

هیچ وقت از سرویس اتاق قهوه سفارش ندهید. شاید بپرسید چرا؟ چون در تمام روز مقدار زیادی قهوه در یک ظرف به‌جای اینکه دم بکشد، می‌جوشد و همین، قهوه را خراب می‌کند اگر در طبقه ششم یا بالاتر اقامت دارید، چیزی سفارش دهید که سرد است. خیلی فرقی نمی‌کند چه غذایی سفارش داده باشید؛ اگر در طبقات بالای هتل اقامت دارید، غذایی که به اتاقتان می‌رسد سرد است. البته اگر بخواهیم منطقی فکر کنیم، رساندن غذا از زیرزمین به آخرین طبقه هتل حتی با وجود آسانسورهای مخصوص جابه‌جایی غذا چالش‌برانگیز است. لیزا برفر، یک آشپز فصلی هتل که در حال حاضر آشپزخانه شخصی خودش را اداره می‌کند می‌گوید: «زمان‌هایی که توفان یا برف شدیدی شروع می‌شود، وضعیت در آشپزخانه به شدت به‌هم ریخته می‌شود. همه در هتل می‌مانند و همه تقریبا سفارش غذا دارند. به‌خاطر همین تقریبا همه کارکنان هتل در آشپزخانه کمک می‌کنند؛ حتی مدیر داخلی!»

غذای دریایی سفارش ندهید. برفر در ادامه حرف‌هایش می‌گوید: «ماهی مسافر خوبی نیست و بو می‌هد. به‌علاوه هیچ‌وقت نمی‌دانید چه مدتی در یخچال منتظر پخته شدن بوده است. چیزی مثل ساندویچ بوقلمون سفارش دهید؛ یا غذاهایی که می‌دانید متقاضی زیادی دارد و دائم محصولات تازه برای آن خریداری می‌شود.» پیاز و پنیر آبی را هم از غذا حذف کنید. چرا که بوی بد آن تا زمانی که خدمتکار برای تمیز کردن اتاق بیاید باقی می‌ماند و همچنین باعث می‌شود به‌خاطر بوی بد در ملاقات‌های صبحانه دوست‌نداشتنی شوید. برفر ادامه می‌دهد: «میگو را هم از سرتان بیرون کنید؛ خصوصا کوکتل میگو که مشخص نیست چند ساعت پیش از مواد یخ‌زده آماده شده است.» همچنین اگر در مورد سفارش غذا شک دارید، حتما از شخص سفارش‌گیرنده سوال کنید. مطمئن باشید که صادقانه جواب شما را می‌دهد؛ چرا که می‌داند رضایت شما از غذا، میزان انعام خدمتکار را هم بالاتر می‌برد.  اگر استیک می‌خواهید، یک مرحله از آبدار بالاتر را سفارش دهید. وقتی غذای شما در ظرف داغی درون چرخ‌دستی به سمت اتاقتان می‌آید، همچنان در حال پخته شدن است.

مثلا هیچ‌کدام از پیتزاهایی که سرو می‌شوند خانگی نیستند؛ به این معنی که تمامشان آماده هستند و آشپز فقط آنها را از جعبه خارج کرده و سطحشان را با یک یا دو پر ریحان تزئین می‌کند. اکثر آشپزهای هتل‌ها از مراحل صحیح اضافه کردن ادویه پیروی نمی‌کنند و به‌جایش از برگ رزماری استفاده می‌کنند که در نهایت یا زیر تخت می‌افتد یا روی فرش له می‌شود.  اگر در غذایی که می‌خواهید، سس پِستو یا آووکادو بود آن را سفارش ندهید. هردو این مواد غذایی بعد از مدتی که روی میز آشپزخانه می‌مانند بی‌رنگ و خشک می‌شوند؛ با این حال همچنان قابل خوردن هستند ولی ممکن است ظاهر دلچسبی نداشته باشند. هر غذای ترد و شکننده‌ای مثل تکه‌های موتزارلا، حلقه‌های پیاز یا سیب‌زمینی سرخ کرده تا به اتاق شما برسد سرد و در اکثر مواقع شل و خمیری می‌شود. ولی اگر حتما باید در کنار غذایتان سیب‌زمینی سرخ‌کرده داشته باشید از آشپزخانه درخواست کنید تا این سیب‌زمینی‌ها را مثل چیپس حلقه حلقه کنند و بعد سرخ کنند. تجربه نشان داده که این نوع سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده وقتی به اتاق می‌رسند بهتر و تازه‌تر هستند.

یکی از چیزهایی که باید به خاطر بسپارید این است که هیچ وقت از سرویس اتاق قهوه سفارش ندهید. حتی اگر با خودتان یک فلاسک بزرگ قهوه بیاورید خیلی بهتر از این است که از آشپزخانه هتل قهوه بخواهید. شاید بپرسید چرا؟ چون در تمام روز مقدار زیادی قهوه در یک ظرف به‌جای اینکه دم بکشد، می‌جوشد و همین، قهوه را خراب می‌کند. فریب کافه‌ای که درون هتل قرار دارد را هم نخورید. حتی اگر بیرون از هتل بروید و در خیابان فنجانی قهوه بنوشید، بهتر از قهوه خوردن در هتل است.

یک سنت قدیمی

با وجود این هشدارها و حقه‌ها، هتل‌ها یک سنت خیلی خوب را حفظ کرده‌اند؛ البته هتل‌های لوکس و گران! این سنت به سال‌های ۱۸۹۰ میلادی بازمی‌گردد؛ جایی که در آن هتل والدورف آستوریا در نیویورک در طبقه هجدهم، آشپزخانه‌ای ساخت که مدت زمان کمتری صرف رساندن غذای گرم به اتاق‌های طبقات بالاتر شود. اما امروزه شیوه کار منطقی هتل‌ها از رویا و فانتزی خیلی دور است. خیلی از هتل‌ها به‌جای استخدام یک آشپز حرفه‌ای که در رستوران خوبی کار می‌کند، به یک خط پخت غذا که از چند نفر تشکیل شده، اکتفا می‌کنند. البته در این بین موارد استثنا هم وجود دارد که بسیار قابل توجه هستند. برای مثال در یکی از هتل‌های لندن، یکی از بهترین سرآشپزهای بریتانیا وظیفه نظارت بر غذاهای پخته‌شده را دارد و این کار را دقیقا به همان شیوه‌ای انجام می‌دهد که در رستوران‌ خود انجام می‌دهد. یا در یکی از هتل‌های بورلی هیلز یک سرآشپز ایتالیایی به هر غذایی که سرو می‌شود نظارت می‌کند.  اما از تمام چیزهایی که در اتاق‌های هتل پیدا می‌شود، استفاده کنید و لذت ببرید؛ چرا که شیوه‌ هتلداری در حال تغییر است و دیگر از مهربانی خبری نیست. در سال‌های گذشته با بالا رفتن تعداد مسافران هتل‌ها، میزان استفاده از سرویس اتاق هتل کاهش پیدا کرده است. یکی از دلایل این مساله، قیمت‌ها هستند.

کسانی که به سفرهای کاری و تجاری می‌آیند حاضرند برای یک ساندویچ کوچک میان‌وعده تنها ۱۶ دلار خرج کنند. یکی از دلایل این کم خرج کردن مسافران، پایین آمدن بودجه سفر بعد از رکود اقتصادی است. البته این موضوع به هتل‌هایی که از قبل هم علاقه‌ای به اختصاص دادن هزینه به سرویس اتاق نداشتند، ضربه‌ای نمی‌زند و ممکن است بیشتر هتل‌هایی را که می‌خواهند چهار یا پنج ستاره بگیرند اذیت کند؛ چرا که هر هتلی که می‌خواهد چهار یا پنج ستاره بگیرد، باید سرویس اتاق ۲۴ ساعته داشته باشد. همین کم شدن استفاده از سرویس اتاق و کم خرج کردن مسافران، می‌تواند فعالیت و پیشرفت آنها را تحت تاثیر قرار دهد.  البته این فشارها به مرور در حال کم شدن است. برای مثال سال گذشته دومین هتل برتر نیویورک بدون اینکه تغییری در رتبه‌اش ایجاد شود، سرویس اتاقش را قطع و البته ۵۵ نفر را هم بیکار کرد. ولی این هتل با یک برنامه جدید و کارآمد دوباره وارد شد. این برنامه به این صورت است که چند یخچال در هتل قرار داده شده که مهمانان می‌توانند از داخل آن ساندویچ یا سالاد بردارند و یک بار کوچک هم طراحی شده است که افراد می‌توانند از آن میان‌وعده‌های کوچک خریداری کنند. البته مهیج‌ترین بخش این برنامه سیب‌زمینی سرخ‌کرده است که در هر ساعتی از شبانه‌روز که اراده کنید می‌توانید داغ و تازه آنها را میل کنید. با این حال مردم همچنان از هتل‌ها درخواست منوهایی دارند که در آن نه فقط چند برگر و استیک بلکه تعداد زیادی غذا وجود داشته باشد.

آخر هفته

آخر هفته