بازار وارداتی‌ها پس از بازگشایی ثبت‌سفارش

براساس مصوبه دولت سه ردیف تعرفه‌ای برای خودرو مشخص شده است، خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی که تعرفه واردات آنها ۴۰ درصد بود از این به بعد مشمول تعرفه ۵۵ درصدی می‌شوند و در مورد خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی که تعرفه قبلی آنها ۴۰درصد تعیین شده بود، در ضوابط جدید مشمول تعرفه ۷۵ درصدی شده‌اند. تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز که طی چهار سال گذشته ۵۵ درصد بود حالا ۹۵ درصد تعیین شده است. از آنجا که دولت در سه طبقه تعرفه واردات خودرو تغییراتی را اعمال کرده است بنابراین بازار خودروهای خارجی از تغییر تعرفه‌ها در هر سه بخش اثر جدی می‌بیند. به‌طوری که فعالان بازار معتقدند این موضوع موجب می‌شود، قیمت خودروهای وارداتی در برخی حجم‌های موتور افزایش پیدا کند و موارد دیگر کاهش پیدا کند.

هرچند درحال حاضر نیز آمارهای استخراج‌ شده از سوی انجمن واردکنندگان خودرو نشان می‌دهد که خودروهای وارداتی با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سی‌سی ۵۶ درصد یعنی بیشترین میزان واردات را به خود اختصاص می‌دهند و ۳۴ درصد خودروها نیز در حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور وارد می‌شوند و در نهایت خودروهایی با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی نیز تنها ۹درصد خودروهای وارد شده به کشور را تشکیل می‌دهند؛ اما آن‌ گونه که به نظر می‌رسد افزایش تعرفه واردات خودرو موجب می‌شود قیمت خودروهای وارداتی در حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی افزایش پیدا کند؛ چراکه خودروهای ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی به‌دلیل حجم موتور پایینی که دارند، خودروهای شهری به حساب می‌آیند و خیلی موردتوجه مشتریان خودرو وارداتی نیستند.

از سوی دیگر خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۲۰۰۰ سی‌سی نیز به‌دلیل تعرفه بالاتر و مصرف سوخت بیشتری که دارند، متقاضیان کمتری خواهند داشت و همین موضوع موجب می‌شود که واردات در حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی بیشترین میزان را به خود اختصاص دهد. در این مورد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: آمار نشان می‌دهد که واردکنندگان خودرو تمایل بیشتری به واردات خودرو در حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی دارند؛ چراکه میزان تقاضای بازار در این حجم موتور بیشتر است. حال در شرایطی که تعرفه افزایش پیدا کرده تقاضا در این بخش نیز بیشتر می‌شود. وی معتقد است: دلیل این موضوع آن است که در وهله اول خودروهای وارداتی در این حجم موتور قیمت معقول‌تری خواهند داشت و در وهله دوم به‌واسطه پایه دلاری کمتر و نیاز به خروج تعدادکمتر خودرو فرسوده از قیمت پایین‌تری نسبت به سایر خودروها برخوردارند.

اما درحالی بحث افزایش قیمت خودروهای وارداتی بعد از ممنوعیت‌ ثبت‌سفارش و افزایش تعرفه مطرح است که بسیاری از مشتریان خودروهای وارداتی امید داشتند، به‌دنبال اعلام دستورالعمل واردات خودرو به کشور، حباب قیمت خودروهای وارداتی در بازار بترکد و افزایش بیش از ۴۰ درصدی که در مدت زمان ۶ ماه بسته ماندن سایت ثبت‌سفارش شکل گرفت کاهش پیدا کند. با وجود این، فربد زاوه، کارشناس خودرو نیز درگفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: اجرای این دستورالعمل افزایش قیمت در بازار را رقم خواهد زد و بازار دیگر رنگ قیمت‌های گذشته را به چشم نخواهد دید. زاوه با بیان اینکه سه عنصر افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته، افزایش تعداد اسقاط خودرو و تعرفه قطعا موجب افزایش قیمت در بازار خواهد شد، می‌گوید: این عناصر قطعا افزایش قیمت شدیدتر از شرایط کنونی را در بازار خودروهای وارداتی رقم خواهد زد و بر جغرافیای بازار خودروهای خارجی اثر جدی می‌گذارد. وی با اشاره به اینکه اجرای این دستورالعمل تاثیر جدید بر مشتریان خودرو دارد، می‌گوید: افزایش‌های صورت گرفته قدرت خرید مشتریانی که در برخی بازه‌های قیمتی توان خرید داشتند را با چالش مواجه می‌کند و تقاضا در بازار را نیز تغییر خواهد داد.

سقف ارزش دلاری؟

دولت همچنین در مصوبه جدید خود، سقف ارزش گمرکی خودروهای وارداتی را ۴۰ هزار دلار تعیین کرده است. براین اساس از این پس خودروهایی که ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار دارند، اجازه ورود به کشور را نخواهند داشت. در این زمینه می‌توان به ممنوعیت خودروهای لوکسی چون بی‌ام‌و، بنز، پورشه، لکسوس اشاره کرد. فعالان بازار معتقدند، براساس مصوبه جدید هیات دولت، تمرکز واردات در خودروهای کره‌ای و ژاپنی افزایش پیدا خواهد کرد؛ و محصولات هیوندایی، کیا، میتسوبیشی، رنو و پژو بیشتر وارد کشور خواهند شد.موضوع مهم دیگر که فعالان بازار بر آن تاکید دارند، این است که اجرای این مصوبه موجب می‌شود، قیمت دست دوم خودروهای ممنوعه افزایش جدی در بازار پیدا کند.