دلایل ضرورت تدوین یک بودجه شخصی

توجه به اهداف مهم

بودجه به شما کمک می‌کند تا اهداف بلندمدت خود را بسنجید و برای رسیدن به آنها تلاش کنید. اگر بدون هدف و مقصد زندگی کنید، احتمالا پول‌های خود را برای کالاهای زیبا و براق که چشم شما را می‌گیرند، دور خواهید ریخت. در آن صورت شما چطور باید برای خرید یک ماشین، پول ذخیره کنید؟ بودجه شما را مجبور می‌کند تا اهداف خود را روی کاغذ بیاورید، پول خود را ذخیره کنید، پیشرفت کنید و به رویاهای خود رنگ واقعیت ببخشید. شاید در ابتدا کمی سخت باشد که کالاهای هیجان‌انگیز فروشگاه‌ها مثل آخرین ورژن ایکس‌باکس یا یک ساعت مجلل یا لباس برند محبوبتان، جایی در بودجه شما ندارند. اما هنگامی که به خودتان یادآور شوید که شما در حال ذخیره پول برای یک خانه جدید هستید، احتمالا بیرون آمدن از فروشگاه با دست‌های خالی آسان‌تر خواهد شد.

پولی را خرج نمی‌کنید که ندارید

بسیاری از مصرف‌کنندگان پولی را پرداخت می‌کنند که در حقیقت آن را ندارند. در کشورهای توسعه‌یافته بسیاری از خریدها با کارت اعتباری صورت می‌گیرد. مثلا در آمریکا، متوسط بدهی کارت اعتباری به ازای هر خانواده در سال ۲۰۱۶ بیش از ۸ هزار دلار برآورد شده است. در ایران، این روش در آغاز راه است اما چک‌ها به اشتباه ابزار خرید بسیاری از مردم شده‌اند. اما اگر شما به بودجه شخصی‌تان متعهد باشید، هرگز در چنین وضعیتی قرار نمی‌گیرید. باید بدانید که دقیقا چه میزان پول به‌دست می‌آورید، در هر ماه چه میزان پول می‌توانید مصرف کنید و چه میزان نیاز به ذخیره دارید. مطمئنا خرد شدن اعداد و ارقام و دنبال کردن یک بودجه به اندازه رفتن به یک فروشگاه، مفرح نخواهد بود. اما این حالت را در نظر بگیرید که هنگامی که دوستان خوش‌گذران شما خود را برای یک سفر هیجان‌انگیز به اروپا آماده می‌کنند، شما در حال پول جمع کردن برای خرید یک خانه جدید در منطقه بهتری از شهر هستید. کدام مطلوبیت بیشتری برای شما دارد؟

دوران بازنشستگی مناسب‌تر

اگر پول خود را مسوولانه خرج کنید، یک فایده دیگر نیز برای شما خواهد داشت. داشتن یک بودجه خردمندانه در زمان حاضر، برای آینده شما نیز بسیار حیاتی است. مهم است که یک ترکیب سرمایه‌گذاری در بودجه خود داشته باشید. اگر هر ماه بخشی از درآمد خود را به صندوق‌های بازنشستگی اختصاص دهید، در حقیقت در حال ساختن یک آشیانه خوب هستید. هر چه یک صندوق بیمه‌ای یا بازنشستگی بهتری را انتخاب کنید، بازنشستگی دلپذیرتری نیز انتظار شما را می‌کشد. البته شاید در حال حاضر از اینکه بخشی از حقوق شما به این امر اختصاص می‌یابد، حس خوبی نداشته باشید و پول خود را به نوعی قربانی بدانید، اما مطمئنا اگر به دوران بازنشستگی فکر کنید، ترجیح می‌دهید بیشتر وقت خود را به تفریح و در سواحل شمال بگذرانید تا اینکه مجبور باشید در یک فروشگاه پرزرق و برق، فروشندگی کنید.

آمادگی برای مواقع اورژانسی

زندگی پر از اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی است. بیماری، تصادف، وقوع یک طلاق یا مرگ در یک خانواده، می‌تواند منجر به آشفتگی مالی در دوره زمانی آن اتفاق شود. همواره در زندگی این‌طور به نظر می‌رسد که این اتفاقات در بدترین زمان ممکن رخ می‌دهند و این، همان دلیلی است که همه افراد نیاز به «سرمایه اضطراری» برای خود دارند. بودجه شما باید شامل یک بخش به نام سرمایه اضطراری نیز باشد. این بخش از بودجه باید طوری دیده شود که شرایط سخت زندگی حداقل برای ۳ ماه را پوشش دهد. این پول اضافه باید به شما اطمینان دهد که در زمان بحران‌های زندگی، نیاز به غرق شدن در بدهی ندارید. برای ساخت این بخش از بودجه، تنها اهداف واقعی را در نظر بگیرید و با پول‌های کم شروع کنید. حتی اگر شما هفته‌ای ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان برای این بخش از بودجه کنار بگذارید، سرمایه اضطراری شما، آرام آرام ساخته می‌شود.

آشکار شدن عادت‌های بد اقتصادی

ساختن یک بودجه شما را وادار می‌کند که نگاه دقیق‌تری به عادت‌های خرج کردن خود داشته باشید. ممکن است متوجه شوید که پول‌هایتان در حال خرج برای چیز‌هایی است که به آن نیاز ندارید. شما واقعا نیاز به ۶ جفت کفش در یک سال دارید؟ آیا نیاز است هر روز، به جای استفاده از مترو و اتوبوس با ماشین شخصی یا تاکسی سفر کنید؟ میزان پولی که می‌توانید از این راه ذخیره کنید، چقدر است؟ این نکات و سوالات تنها با ساختن بودجه برای هر شخص ایجاد می‌شود. بودجه به شما اجازه می‌دهد تا یک بار دیگر بر عادت‌های اقتصادی خود تمرکز و برای آنها فکر دوباره‌ای کنید.

از شمارش گوسفندان خلاص می‌شوید

پیروی از یک بودجه به شما کمک خواهد کرد که زمان بیشتری چشم خود را بسته نگه دارید! چه تعدادی از شب‌های خود را به دلیل نگرانی در مورد بدهی‌ها و قبض‌ها، با نگرانی سپری کرده‌اید؟ مردمی که به دلیل مسائل مالی، خواب خود را از دست می‌دهند در حقیقت به پول اجازه داده‌اند بر آنها کنترل داشته باشد. اما شما باید فرمان این کنترل را به دست بگیرید. هنگامی که پول خود را به شکلی منطقی بودجه‌ریزی کنید، هرگز خواب خود را به دلیل مسائل مالی آشفته نخواهید کرد.  این دلایل تنها راس هرم را شکل می‌دهند. مزایای بی‌شمار دیگری نیز برای پیروی از یک بودجه وجود دارد. وقت را تلف نکنید و همین الان بودجه خود را بسازید.