همه مدیران ارشد اجرایی که در سال 2017 استعفا دادند

تراویس کالانیک: سال ۲۰۱۷ سال پرآشوبی برای اوبر بود. این سال با یک پرداخت ۲۰ میلیون دلاری به کمیسیون تجارت فدرال (FTC) و مجادله در مورد موقعیت کالانیک در تیم مشاوره‌ای دونالد ترامپ در کمیته اقتصادی کاخ سفید شروع شد و در جریان اعتراضات به دستور منع سفر برخی از کشورهای مسلمان از سوی دولت ترامپ، کمپین DeleteUber به راه انداخته شد. سپس در ماه فوریه، مهندس سابق این شرکت، سوزان فولر، متنی در وبلاگ خود منتشر کرد که تبعیض و آزار جنسی که خود در طول خدمت در این شرکت تجربه کرده بود را بازگو می‌کرد. پست فولر منجر به تحقیقی از سوی دادستان کل سابق، اریک هولدر شد که در نتیجه منجر به اخراج بیش از ۲۰ کارمند و تغییرات اساسی در ارزش‌های فرهنگی شرکت شده است. در همین حال، اوبر همچنین درگیر نبرد قانونی با گوگل در زمینه تکنولوژی ماشین‌های خودران بوده است. در ماه ژوئن، کالانیک، به‌طور رسمی استعفا داد؛ گرچه او عضوی از هیات مدیره باقی ماند. در ماه آگوست، مدیر ارشد اجرایی سابق اکسپدیا، دارا خسروشاهی موقعیت ارشد اوبر را برعهده گرفت.آنچه از این ماجرا می‌آموزیم همانا مصداق این ضرب‌المثل است که «هر چه بکاری، همان را درو می‌کنی.» فرهنگ یک شرکت که به نتایج و رشد سریع به‌جای امنیت و ارزش کارمندان اولویت می‌دهد نمی‌تواند خودش را حفظ کند.

ریچارد اسمیت، اکوئیفاکس: پس از اینکه اطلاعات شخصی ۱۴۳ میلیون نفر در معرض خطر قرار گرفت، ریچارد اسمیت، مدیر ارشد اجرایی مرکز اعتبارسنجی برای بررسی سابقه بانکی و اعتباری و گزارش‌دهی به مشتریان، اعلام بازنشستگی کرد. بعدا مشخص شد که این اولین بار نیست که این شرکت در این سال هک شده است. واکنش شرکت به این مساله به شدت مورد انتقاد قرار گرفت؛ زیرا وب‌سایتی که آنها برای مشتریان ایجاد کردند تا بررسی کنند که آیا تحت‌تاثیر این هک‌ها قرار گرفته‌اند یا نه، نیاز به ارائه شماره تامین اجتماعی (شماره ۹ رقمی در ایالات متحده که بر اساس آن برای شهروندان آمریکا، اقامت دائم و موقت (کار) صادر می‌شود.) برای دسترسی به اطلاعات داشتن اما با انجام این کار، ممکن است آنها حق خود را برای پیگیری از دست بدهند.اما چه می‌توانید از آن بیاموزید: مهم نیست مساله تا چه حد بزرگ باشد، مهم این است که شفاف باشید. اگر اطلاعات لازم را به مشتریان‌تان ندهید، تنها اعتماد آنها را نسبت به خودتان از دست می‌دهید.

مریسا مایر، یاهو: مایر در سال ۲۰۱۲ گوگل را ترک کرد تا بتواند در یاهو تغییری ایجاد کند و دوران تصدی او در این شرکت اینترنتی با بحث و جدل همراه بود از جمله تمرکز او بر موبایل و دیجیتال که منجر به بازدهی و نقض امنیت سایبری قابل‌توجه نشد. با نهایی شدن خرید یاهو از سوی شرکت Verizon، مایر با تقریبا ۲۶۰ میلیون دلار این شرکت را ترک کرد. میراث مایر در یاهو جای بحث و گفت‌وگو دارد؛ گرچه او توانسته بود نقش مدیر ارشد اجرایی خود را با یک مبلغ پرداختی قابل‌توجه ترک کند.

Kwon Oh-hyun، سامسونگ: کوان که از سال ۲۰۱۲ مدیر ارشد اجرایی این شرکت بوده است، پس از ۳۲ سال کار با این شرکت، تنها چند هفته پس از اینکه گروه سامسونگ جی وای را جایگزین کرد استعفای خود را تقدیم کرد. لی به اتهام رشوه دادن به مدت پنج سال به زندان فرستاده شد. این اتفاق برای شرکت باعث تعجب و شگفتی بود، چرا که این شرکت ثبت سودی معادل ۸/  ۱۲ میلیارد دلار را برای سه ماه چهارم سال پیش‌بینی‌ می‌کرد. کوان در نامه‌ای به کارمندان در مورد علت ترک شرکت این چنین توضیح داده است: «من باور دارم که اکنون زمان شروع دوباره برای شرکت با روح جدید و رهبری جوان فرارسیده است تا بهتر بتواند به چالش‌های برخاسته از تغییرات سریع صنعت IT پاسخ دهد.» «اکنون شرکت بیش از هر زمان دیگری نیاز به رهبری جدید دارد.»

استیو الز، چاپوتل: پس از شیوع نوروویروس‌ها و بیمار شدن تقریبا ۵۰۰ نفر از مشتریان چاپوتل در سال ۲۰۱۵، این شرکت پس از ای.کولی تلاش کرد تا ثبات خود را بازیابد. با وجود تلاش‌های این شرکت، نگرانی‌ها در مورد بیماری‌های ناشی از مواد غذایی به سبب شیوع نوروویروس‌ها در شعبه ویرجینیای چاپوتل در این تابستان افزایش یافته است. همچنین شعب دالاس و تگزاس به دلیل هجوم موش‌ها باید بسته شوند. الز در بیانیه خود در مورد خروج برنامه‌ریزی‌شده‌اش در پایان ماه نوامبر گفته است «واضح است که ما باید برای ایجاد بهبودی سریع‌تر حرکت کنیم.» الز این رستوران زنجیره‌ای را در سال ۱۹۹۳ تاسیس کرد و یک سرآشپز آموزش‌دیده است. او می‌گوید «به زبان ساده، ما نیاز به اجرای بهتر داریم تا موفقیت آینده‌مان را تضمین کنیم.»نکته آموزنده در این ماجرا این است که بدانید چه زمانی فردی مناسب برای حل مشکلات جاری شرکت نیستید و به افرادی که می‌توانند این کار را انجام دهند قدرت و اختیار دهید.

چارلی ارگن، دیش: این شرکت در ماه دسامبر اعلام کرد که ارگن پس از اریک کارلسون در حال به‌دست‌گیری عنان امور است. ارگن در این نقش جدید، زمان خود را صرف توسعه کسب‌و‌کار وایرلس شرکت خواهد کرد. این شرکت در پیامی خاطرنشان کرده است که اکنون هیات مدیره در شرکت دیش «یک ساختار گروهی برای سازماندهی موثرتر رهبری کارمندان این شرکت برای حمایت از DISH TV، Sling TV و کسب‌و‌کار وایرلس این شرکت ایجاد خواهد کرد.»

مت سالزبرگ، بلو اپرون: سلزبرگ که یکی از موسسان شرکت بلواپرون است، در اوایل دسامبر اعلام کرد که از سمت خود به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی کناره‌گیری خواهد کرد. ژوئن امسال، این شرکت درخواست عرضه اولیه سهام (IPO) داد اما در سه ماه سوم سال، اعلام کرد که پایگاه مشتری آن نسبت به سال ۲۰۱۶، به ۶ درصد کاهش یافته است. در ماه اکتبر این شرکت ۳۰۰ کارمند خود را اخراج کرد. طی تابستان امسال، این شرکت در تلاش بود تا انبار جدید به شدت تکنیکی خود را راه‌اندازی کند و همچنین با رقابت آمازون با خرید ۷/  ۱۳ میلیارد دلاری Whole Foods مواجه شد. سالزبرگ به‌عنوان رئیس اجرایی فعالیت می‌کند و برد دیکرسون، مدیر ارشد مالی این شرکت، عهده‌دار مدیر ارشد اجرایی آن خواهد شد. هرگز نمی‌توایند تضمین کنید که رقابت چه خواهد شد. اما اطمینان یابید که سیستم‌ها و فرآیند‌های شما آماده تقاضای رو به رشد است.