هر کس یک نهال بکارد آدم حسابی است

سامان گلریز در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» گفت: حضور هنرمندان با توجه به مشکلاتی که در عرصه محیط‌زیست وجود دارد، بسیار کمرنگ است و انتظار ما تلاش‌های بزرگ و حضور گسترده‌تر و به موقع‌تر است. در ۱۰ سال گذشته سرعت تخریب محیط‌زیست به واسطه نگاه برخی سیاستمداران در جهان به شدت بالا رفته است. پدیده‌ای به نام ترامپ نشان می‌دهد ما باید نگران جهان آینده و انتخاب‌های خود باشیم؛ سیاستمداری که گرمایش جهانی، بحران آب و.. را قبول ندارد، در تصمیم‌گیری‌های خود محیط‌زیست را در اولویت قرار نمی‌دهد و همین امر بحران‌ها را در این عرصه گسترش خواهد داد. او با اشاره به اینکه هنرمندان باید پرچمدار حفاظت از محیط‌زیست باشند، بیان کرد: هنرمندان می‌توانند پل ارتباطی میان مردم و سیاست‌مداران باشند، زیرا آنها الگوی جامعه در بسیاری موارد هستند.

حفظ محیط‌زیست یک کار پایه‌ای است که می‌تواند بیماری‌ها را در جامعه کاهش دهد، گلریز با بیان این مطلب اضافه کرد: در کنار کمک به خیریه‌های مرتبط با بیماری‌های خاص، می‌توان به شکل ریشه‌ای این چالش‌ها را حل کرد که همان دستیابی به محیط‌زیست سالم است. او در پاسخ به این سوال که چگونه هنرمندان می‌‌توانند حساسیت عمومی را بالا ببرند؟ گفت: آگاهی‌رسانی و پیام‌رسانی این روزها از طریق شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد و هر چقدر تعداد اعضای یک صفحه یا کانال بیشتر باشد اثرگذاری بیشتری نیز خواهد داشت. از آنجا که جامعه مخاطب هنرمندان و ورزشکاران گسترده هستند دایره تاثیرگذاری آنها نیز به مراتب از دیگران بیشتر است. بسیاری در جامعه ایران گمان می‌کنند محیط‌زیست یک امر تجملاتی است، آیا این گزاره درست است؟ گلریز گفت: وقتی رهبر جامعه بر حفظ محیط‌زیست تاکید می‌کند نشان می‌دهد این موضوع برای ما یک مساله حساس است که بالاترین مقام مملکت نیز بر آن تاکید می‌کند.

او همچنین عدم قضاوت عجولانه نسبت به ریاست جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست را خواستار شد و عنوان کرد: تاکید کلانتری بر مساله آب بحق است، زیرا اگر منابع آبی تامین نشود حیات و زندگی برای انسان‌ها و حیات‌وحش از دست می‌رود. قضاوت عجولانه راه به جایی نمی‌برد و ما پس از گذشت یکسال از عملکرد مدیر جدید سازمان محیط‌زیست نمی‌توانیم عملکرد او را ارزیابی کنیم، از این روست که نباید قضاوت‌های عجولانه‌ای در این خصوص داشته باشیم. گلریز درباره جنجال‌های ایجاد شده در سخنرانی رضا کیانیان گفت: برخورد بسیار نادرستی با خانم تهرانی و آقای کیانیان صورت گرفت. کسانی که کاری برای مملکت خود نکرده‌اند و در حد این افراد نبوده‌اند ساز مخالفت و نقد کردن را کوک کرده‌اند. آقای کیانیان فرد بسیار گرفتاری است و منت زیادی بر سر ما و مردم نهاده که برای محیط‌زیست زمان و انرژی می‌گذارد یا خانم تهرانی که زمان و زندگی خود را برای جمع کردن این پول گذاشته است درحالی‌که قرار نیست یک ریال آن را دریافت کند. بی‌خاصیت‌ترین و آسان‌ترین نوع رفتار قضاوت نابه‌جا است و متاسفانه در خصوص این هنرمندان ما شاهد رفتارهای نادرست بوده‌ایم.

او درباره تبعات این واکنش‌ها بیان کرد: چنین رفتارهایی سبب می‌شود سایر هنرمندان یا چهره‌های شناخته شده ورزشی نیز به این عرصه ورود پیدا نکنند. متاسفانه کسانی که برای محیط‌زیست کاری نکرده و در حال حاضر فکر می‌کنند از قافله عقب افتاده‌اند چنین واکنش‌هایی را نشان می‌دهند و دیگران را هم از فعالیت برای محیط‌زیست دلسرد می‌کنند. این افراد می‌توانند تکانی به خود بدهند تا نزد مردم شناخته شوند به جای اینکه دست به تخریب دیگران بزنند. یکی از انتقاداتی که به حضور هنرمندان در عرصه محیط‌زیست مطرح می‌شود این است که انجمن‌هایی که در این حوزه‌ها سال‌ها فعالیت کرده‌اند زیر سایه یک هنرمند قرار می‌گیرند. گلریز گفت: چه اشکالی دارد، حسن کچل یا رابرت دنیرو، هر کس یک نهال بکارد آدم حسابی است. مهم این است که یک کار خیر یا خوب انجام دهیم، مسلمان و مسیحی ندارد، بلکه خدمت به بشر اهمیت دارد. اینکه ما نگذاریم یوزپلنگی کشته شود مهم است نه اینکه چه کسی آن را انجام می‌دهد.

او همچنین درباره آموزش محیط‌زیست به کودکان در مدارس گفت: ما باید افتخار کنیم در مملکتی زندگی می‌کنیم که یکی از درس‌های آن محیط‌زیست است. نباید تنها نسبت به وطن، دولت و کشورمان منفی‌گرایی داشته باشیم، بلکه ببینیم کشورهای دیگر چه وضعیتی دارند. مقایسه ما با سوئیس و آلمان در این برهه زمانی درست نیست، باید نگاهی به عقب بیندازیم و وضع کشورهایی که به مراتب از ایران در حوزه‌های مختلف با مسائل و چالش‌های بزرگ‌تری دست به گریبان هستند را ببینیم. این هنرمند اضافه کرد: ژاپنی‌ها که همه به آنها در زمینه‌های مختلف مفتخر هستند در حوزه محیط‌زیست کارنامه خوبی ندارند، آنها جز نابود کردن دریاها و اقیانوس‌ها و محیط‌زیست دریایی چه کرده‌اند؟ آنها نهنگ‌ها را به بهانه تحقیقات می‌کشند و این در حالی است که مردم ایران تاکنون دلفینی را قصابی نکرده‌اند. تجربه‌ای که دانمارکی‌ها در کشتار حیات‌وحش دارند را ایرانی‌ها ندارند. ما نمی‌گوییم که شکارچی نداریم اما بسیاری از رفتارهای خصمانه که دیگران با حیات‌وحش دارند ما در کشورمان نداریم. او ادامه داد: مردم ایران با آموزش و برنامه‌های توانمندسازی بهترین مردم دنیا می‌شوند. تجربه سفر به نقاط مختلف دنیا برای من این نکته را روشن کرده است که مردم ایران آموزش‌پذیر و عملگرا هستند، ما خودمان را دست‌کم گرفته‌ایم و نیاز است با اعتماد بیشتری از مردم خود صحبت کنیم.