افزایش خودکفایی و کیفیت در صنایع غذایی

صنایع غذایی گل‌ها در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؟

صنایع غذایی گل‌ها با تولید و عرضه انواع محصولات غذایی از نمک، ادویه‌جات و چاشنی‌ها گرفته تا انواع آردها، حبوبات، غلات، پودر کیک، پودر ژله، قهوه، کاکائو، کافی‌میکس، انواع غذاهای نیمه‌آماده، کنسروی و انواع مکمل‌های غذایی، یکی از پرتنوع‌ترین سبد محصولات غذایی را داراست. این شرکت همچنین بالاترین تنوع گواهینامه‌های ملی، بین‌المللی و کامل‌ترین استانداردهای روز دنیا را دارد. مجموعه گل‌ها همواره کوشش کرده تا بدون استفاده از مواد افزودنی، محصولاتی با کیفیت بالا، سلامت محور و هم تراز با محصولات مشابه خارجی و مطابق استانداردهای روز دنیا تولید و عرضه کند. به‌طور حتم در آینده نزدیک امکان ورود محصولات ما به بازارهای جهانی فراهم می‌شود.

نظرتان در مورد بحث صادرات مواد غذایی و افزایش سهم این مولفه در اقتصاد چیست؟

توجه به بخش کشاورزی که تامین‌کننده امنیت غذایی است یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است. برای کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت خام و چرخش به سمت اقتصاد چند محصولی در صادرات، با توجه با پیامدهای منفی تکیه‌ اقتصاد ایران بر درآمدهای حاصل از فروش نفت و محدود بودن ذخایر نفتی، جهت‌گیری سیاست‌های صادراتی باید به سود کالاهایی تغییر یابد که ایران در آنها مزیت نسبی دارد. ایران دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله تولید گندم، دانه‌های روغنی، شکر، علوفه، ذرت و... است. معتقدم چنین کشوری با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها، می‌تواند به‌عنوان ابزار نیرومند صادرات غیرنفتی به رونق اقتصاد کشور کمک شایانی کند.

با توجه به چهارفصل بودن کشور و وضعیت مناسب جغرافیایی، تنوع محصولات زراعی، وجود افراد متخصص و با تجربه در کشور، می‌توان از پتانسیل‌های موجود در این بخش به نحو مطلوبی بهره‌برداری کرد. همچنین استفاده از توان کارشناسی و انتقال دانش به بخش کشاورزی و صنعت باعث افزایش عملکرد محصولات زراعی، غذایی و به تبع آن واردات ارز به کشور به جای خروج ارز شد. پسته، زعفران، خشکبار و صنایع تبدیلی از جمله ظرفیت‌های مثبت صادراتی کشور محسوب می‌شود که با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان از آنها به‌عنوان اقلام صادراتی جایگزین نفت بهره‌برداری کرد.

وضعیت اشتغال در مجموعه شما چگونه است و چه حجم سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟

همان‌طور که می‌دانید، شرکت صنایع غذایی گل‌ها در سراسر ایران نمایندگی داشته و در بحث اشتغال با ایجاد هزار شغل مستقیم و غیر‌مستقیم، همواره یک اشتغال‌آفرین موفق بوده است. در حال حاضر تولیدات صنایع غذایی گل‌ها، از ۲۰ کالا در ابتدای تاریخ تاسیس، به ۳۰۰ کالا افزایش یافته است. این شرکت در بحث صادرات نیز پس از توافق جامع هسته‌ای (برجام)، به‌صورت گسترده این مورد را پیگیری کرده است. پیش از برجام کشورهای حوزه خلیج فارس و یکسری از کشورهای آسیای میانه مانند: ترکمنستان، تاجیکستان، عراق و افغانستان بازارهای صادراتی ما را تشکیل می‌دادند؛ اما هم اکنون با بهبود وضعیت تسهیلاتی در گمرکات، آماده صادرات کالا به کشورهای کانادا، استرالیا، اروپای شرقی و مرکزی به ویژه روسیه، گرجستان و حوزه CIS هستیم.

آینده صنایع غذایی در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

معتقدم با ورود هر چه بیشتر دانش و تکنولوژی روز و آشنایی با آخرین فناوری‌های تولید و بسته‌بندی در دنیا، به زودی شاهد خودکفایی هرچه بیشتر در جهت تولید محصولات با کیفیت مطابق استانداردهای روز دنیا، پیشرفت در زمینه فناوری‌های بسته‌بندی و حتی تولید ماشین‌آلات و بی‌نیازی از واردات بسیاری از کالاها خواهیم بود. سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر در صنعت بسته‌بندی و بهبود بسته‌بندی کالاها مطابق با آخرین دستاوردهای روز دنیا به ویژه در جهت بهبود و گسترش صادرات، می‌تواند از مولفه‌های تاثیرگذار در رشد صنعت و تولید کشور باشد. صادرات صنعت غذا در کشورمان به‌دلیل تنوع اقلیمی و تنوع تولید محصولات کشاورزی، همواره از ظرفیت خوبی در میان صادرات محصولات غیر‌نفتی برخوردار بوده و روند تحولات جهانی تجارت غذا نیز رشد تدریجی مصرف غذا را در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه در قیاس با رشد تولیدات در بازارهای جهانی نشان می‌دهد.

نقش حمایتی دولت در این صنعت چیست و چه کمک‌هایی از مسوولان ساخته است؟

با توجه به ظرفیت‌های تولیدی کشورمان، بی‌تردید حمایت دولت و مسوولان از تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان و رفع موانع موجود، تسهیل قوانین دست و پاگیر ثبت سفارش، گمرک و ترخیص کالا، تامین منابع مالی مورد نیاز، بازنگری تعرفه‌های صادرات و واردات، تسهیل دسترسی به دانش و تکنولوژی روز دنیا و به‌کارگیری آن، بهبود بسته‌بندی مطابق با استانداردهای روز دنیا، ثبات سیاست‌ها و برنامه‌های کلان اقتصادی کشور، حمایت از سرمایه‌گذاران در جهت تسهیل مراودات تجار داخلی و خارجی و سرلوحه قراردادن هدف حمایت از تولید ملی، گام مهمی در جهت بهبود و گسترش صادرات غیرنفتی و محصولات غذایی در چشم‌انداز اقتصادی کشور خواهد بود. تلاش همه‌جانبه در جهت افزایش تولید ناخالص ملی و رشد اقتصاد غیر‌نفتی، توسعه اقتصادی بر پایه تولید داخلی و صادرات غیر‌نفتی، کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضع اشتغال جوانان، توسعه و حمایت از واحدهای تولیدی و توجه به بنگاه‌های کوچک زودبازده باید سرلوحه کار مسوولان و فعالان امر قرار گیرد تا شاهد عزم ملی در جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، رسیدن به بهره‌وری اقتصادی و اقتصاد پایدار باشیم.

در حال حاضر موانع پیش‌روی صنایع غذایی چیست؟

برخی مشکلات و چالش‌های این صنعت عبارت است از رکود اقتصادی، نوسانات نرخ ارز، کمبود نقدینگی، تورم، مشکلات و موانع واردات و صادرات، مشکلات مربوط به دریافت و بازپرداخت تسهیلات و وام‌های تولید، استهلاک ماشین‌آلات، شرایط متغیر آب و هوایی و کمبود زیرساخت‌های کشاورزی، بالاتر بودن قیمت مواد اولیه نسبت به قیمت خریدهای تضمینی، قیمت‌گذاری اجباری و مشکلات مربوط به بنگاه‌های کوچک و زودبازده. در این میان نرخ بالای ارز و محدودیت‌های واردات، عرصه را بر وارد‌کنندگان تنگ کرده و با وجود ظرفیت‌های خوب ترانزیتی کشور، هنوز در بسیاری از مواقع، بارهای ترانزیتی از کریدورهای رقیب عبور می‌کند و این هزینه حمل و نقل را بالا می‌برد.

راهکارهای پیشنهادی شما برای توسعه این صنعت چیست؟

معتقدم باید در جهت افزایش بهره‌وری از کشاورزی با کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، بهبود تولید و متعادل کردن مصرف به‌صورت درست و منسجم برنامه‌ریزی کرد. دولت‌ و مسوولان باید در جهت تقویت زیرساخت‌های کشاورزی و افزایش بهره‌وری، اصلاح سیستم‌های آبیاری و توجه به صنایع تبدیلی و ایجاد فضاهای مدرن کشاورزی تلاش کنند و بخش عمده‌ای از تسهیلات به این بخش تعلق گیرد. اصلاح زیرساخت‌های کشاورزی با توجه به شرایط آب و هوایی کشور و کمک هرچه بیشتر به کشاورزان و فراهم کردن تسهیلات مناسب برای فعالیت آنها، می‌تواند به افزایش تولید و در ادامه بهبود کیفیت و کاهش قیمت مواد اولیه و محصولات کشاورزی منجر شود. استفاده بهینه از نیروی کار متخصص نیز در کاهش هزینه‌های تولید موثر است.

بی‌شک برای رونق تولید و توسعه اقتصادی کشور، تمامی اقشار، سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید در کنار دولت دست به دست هم دهند و کیفیت، سلامت و رفاه مردم را هدف اصلی بدانند. تمامی ارگان‌ها، اتحادیه‌ها و نهادهای خصوصی، فعالان و صاحب‌نظران باید به‌عنوان بازوی توانمند دولت در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی کشور سهیم باشند تا در آینده نزدیک بتوانیم شاهد پیشرفت، رشد و توسعه اقتصاد کشور، حل مشکلات و معضلات موجود و حمایت همه جانبه مردم از تولید داخلی و حضور پررنگ در بازارهای جهانی باشیم.


ادویه گرام‌ماسالا

آخر هفته

 

گرام ماسالا مخلوطی از ادویه‌های رایج در هندوستان شمالی و جنوبی و پاکستان و دیگر غذاهای آسیای جنوبی است و در واقع نوعی ادویه مخصوص اصیل هندی است. از این ادویه می‌توان در تمامی خورش‌ها، خوراک‌ها، پلوهای مخلوط، همچنین برای سرخ کردن مرغ و ماهی، گوشت، دلمه‌ها و کوکوها و انواع دیگر غذاها بسته به ذائقه استفاده کرد. نوع شاخص گرام‌ماسالای هندی محتوی:   دانه فلفل سیاه و فلفل سفید – میخک – دارچین – جوز – دانه هل سیاه و سبز – برگ بو و زیره است که با هم مخلوط و آسیاب می‌شوند. ترکیب گرام‌ماسالا بسته به دستور‌های غذایی مختلف و ذائقه و ناحیه جغرافیایی متفاوت است. به‌دلیل وجود گیاهان دارویی مانند دارچین، هل، زیره، فلفل و... در این ادویه ارزش غذایی بالا، ترکیبات مغذی فراوان و مزایای فراوانی برای سلامتی انسان دارد. واحد تحقیق و توسعه صنایع غذایی گلها با سال‌ها تجربه و دانش فنی ادویه گرام‌ماسالا را با طعمی منحصربه‌فرد و کیفیتی بی‌نظیر به بازار عرضه می‌کند. این محصول حاصل بررسی‌ها و تحقیقات تیم با تجربه و با دانش تحقیق و توسعه گل‌هاست تا محصولی مطابق با ذائقه ایرانیان و کیفیتی بالا و مطابق استانداردهای جهانی به مصرف‌کنندگان فهیم ارائه کند.

نام لاتین: Garam Masala