باگذشت 30 سال از جنگ، خرمشهر خرم نیست

 وضعیت کلی فعالیت تولید در خرمشهر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بندر خرمشهر به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر کانتینری کشور از موقعیتی استراتژیک در منطقه برخوردار است، دسترسی آسان بندر خرمشهر به آب‌های آزاد از طریق آبراه اروندرود، ظرفیت‌سازی کافی برای سرمایه‌گذاری در مجموعه بندر خرمشهر و پیشینه استقرار کشتی‌های غول‌پیکر برخی از ویژگی‌های برجسته این بندر به شمار می‌آید. جنگ تحمیلی کارآمدترین شهر اقتصادی خاورمیانه و ایران را به ویرانه‌ای تبدیل کرد که نزدیک به ۳۰ سال از پایان جنگ هنوز هم آثار ویرانی‌های آن در گوشه و کنار شهر به چشم می‌خورد.  در حال حاضر رکود اقتصادی و نبود نقدینگی بر فعالیت‌های تولیدی خرمشهر سایه انداخته و بسیاری از واحدها به دلیل نداشتن نقدینگی در آستانه تعطیلی هستند.

 آیا سرمایه‌گذاران خارجی تمایل به سرمایه‌گذاری در این منطقه رادارند ؟

متاسفانه  سرمایه‌گذاران علاقه چندانی برای ورود به این منطقه که به دلیل هم‌جوار بودن با عراق و دریا، یکی از بهترین نقاط برای تولید و تجارت به شمار می‌رود، ندارند و این تنها به دلیل رها کردن شهر در حالت ویرانی‌های پس از جنگ است.

 مهم‌ترین مزیت شهرستان خرمشهر برای ورود سرمایه‌گذاران شامل چه مبحثی است؟

بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق می‌تواند یکی از مزیت‌های ایران برای رونق تجارت باشد. داشتن دونقطه مرزی مبادلات برای رونق تجارت و همچنین اشتغال‌زایی در این منطقه می‌تواند نقطه عطف اشتغال و حذف بیکاری باشد. معمولا در نقاط مرزی ‌بازارچه‌های مرزی از جنب‌وجوش خاصی برخوردار هستند؛ این در حالی است که خرمشهر دارای مرز بین‌المللی ثبت‌شده در قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر است و بالاتر از مفهوم بازارچه است، ولی از این جنب‌وجوش بهره‌ای ندارد.

 راهکار تحول  اقتصادی  در خرمشهر چیست؟

ایجاد بنگاه‌های زودبازده یکی از طرح‌هایی بود که می‌توانست نرخ بیکاری را در این منطقه تا حدود زیادی کاهش دهد. اگر فعالیت مفیدی در مسیر تشکیل بنگاه‌های زودبازده رخ دهد به طور قطع نتایج آن در وضع شهر نمایان می‌شد‌،  درحالی‌که طی این مدت شاهد عقب‌ماندگی و توقف فعالیت واحدهای نیمه‌کاره بودیم. این امر نیاز به توجه و بررسی ویژه دولت دارد.   ایران هم‌اکنون ‌دارای ۶ نقطه مجاز مبادلات مرزی با عراق است که می‌تواند بیش از این مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، اما تاکنون از این فرصت با توجه به قابلیت‌هایی که داریم به نحو درستی استفاده نکرده‌ایم، این در حالی است که کشور ترکیه با داشتن تنها دونقطه مبادلات مرزی با عراق، در تجارت با این کشور در حال ربودن ‌گوی سبقت ‌از ماست.

 چگونه اتاق می‌تواند انتظارات  بخش خصوصی را در خصوص رونق دهی اقتصادی پاسخ دهد؟

انتظار بخش خصوصی تشکیل کارگروه‌های خاص برای رفع سریع معضلات و مشکلات فعالان این بخش  است؛ بارها مشکلات این شهرستان منعکس شده اما تاکنون تنها بخش کوچکی از این مشکلات رفع شده است.

 مشکلات اقتصادی خرمشهر شامل چه مواردی است و برای رهایی از این مشکلات چه تدابیری باید در نظر داشت؟

در حال حاضر مشکلات اقتصادی این شهرستان شامل  سه بخش صادرات، واردات و صنعت است. برخی از مشکلات اساسی در زمینه صادرات شامل نیاز به نصب دستگاه ایکس ری کامیونی در مرز شلمچه، لزوم بازنگری مجدد جهت افزایش فعالیت گمرک در مرز زمینی شلمچه از ۸ ساعت به ۲۴ ساعت، اقدام مؤثر جهت جلوگیری از انجام آزمایش‌ها و اخذ تعهدات بی‌مورد بازرگانان ایرانی به هنگام صدور ویزای متعدد، عدم اطلاع‌رسانی صحیح و مناسب در مورد اجرای ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم و معاملات فصلی، لغو دستورالعمل ممنوعیت صادرات برخی از کالاها نظیر خشکبار، مواد نفتی و مشتقات آن، فرش، صنایع‌دستی، زعفران و...، رایزنی با طرف عراقی جهت لغو ممنوعیت واردات برخی کالاها نظیر سیب‌درختی و  تسهیل در اعطای وام‌های کم‌بهره به صادرکنندگان برای توسعه فعالیت‌ها و زیرساخت‌های اقتصادی منطقه نظیر احداث کارخانه‌های بسته‌بندی و پایانه لجستیک است.

 در همین حال برخی از مشکلات اساسی در زمینه واردات و صنعت  نیز وجود دارد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

۱-تخصیص تخفیف ۲۵ درصدی کلیه کالاهایی که از تمامی بنادر جهان به سمت خرمشهر روانه می‌شوند.

۲- تسهیل در ثبت سفارش:

الف) تفویض اختیار صدور مجوز ثبت سفارش به اتاق بازرگانی خرمشهر

ب) عدم ابطال یا تعلیق اعتبار ثبت سفارش‌های صادرشده

۳- استقرار گیت‌های گمرک در ورودی‌ها و خروجی‌های منطقه آزاد اروند

۴- پیگیری لایروبی اروندرود

۵-تکلیف نمایندگان کالاهای وارداتی برای ایجاد دفاتر در خرمشهر

 و در بخش صنعت نیز با دو چالش شامل  اعطای  وام‌های کم‌بهره خوداشتغالی و سرمایه در گردش برای شرکت‌ها و کارخانه‌ها تولیدی کوچک و بزرگ و لزوم حل مشکل افزایش قیمت زمین‌های پرورش ماهی مجتمع شهید احمدیان روبه‌رو هستیم.