تقویت گردشگری روستایی گامی برای توسعه خرمشهر

 پیشنهاد شما برای افزایش سهم خرمشهر از درآمدهای صنعت گردشگری چیست؟

برای افزایش سهم خرمشهر از درآمدهای صنعت گردشگری به حوزه‌های کارآفرینی در حوزه گردشگری و فرصت‌های پیش رو شامل توسعه زیر ساخت‌هایی چون هتلداری (رزرو هتل و اقامتگاه)، ایجاد و گسترش خدمات مسافرتی (بلیط و سفر زمینی)، زمینه‌های گردشگری و فرهنگی (تور، معرفی مکان‌ها، پیشنهاد سفر و...) بازاریابی صنعت گردشگری (اطلاع‌رسانی و تبلیغات) باید اهمیت بیشتری قایل شد. بهره‌بردن از گردش‌های هوایی، با استفاده از وسیله‌های مختلفی چون بالن، تله کابین، هواپیمایی گردشگری و پل‌های شیشه‌ای بر روی رودخانه‌ها کمکی در جذب ایده‌های نو در تقویت صنعت گردشگری می‌کند. از دیگر امتیازات صنعت گردشگری خرمشهر وجود منابع آبی - دریایی و استفاده از مزیت‌های آن است. گردش‌های آبی با بهره‌گرفتن از وسایل گشتی دریایی متنوع و فراهم آوردن بستر مناسب جهت آن می‌تواند جاذبه گردش آب‌های طبیعی استان را افزایش دهد.

 آیا برای تقویت گردشگری روستایی نیز پیشنهادهایی دارید؟

تقویت گردشگری روستایی با ایجاد زیرساخت و امکانات لازم نیز گامی ‌مهم و موثر در پیشبرد اهداف توسعه صنعت گردشگری استان به شمار می‌رود. قابلیتی که با وجود ایجاد تحرک لازم در سه سال اخیر و ایجاد فضاهای بکر و مدرن در برخی روستاها، همچنان به درستی از آن بهره نجسته‌ایم. روستاهای بکر با طبیعتی متنوع و ناب در هر گوشه منطقه قابلیت جذب طیف سلیقه‌های مختلف را به راحتی دارد. بهره جستن از کاروان‌های راهیان نور و گردشگران فرهنگی و مذهبی نیز امکانی ایده‌آل است که تاکنون بدون سیاست‌گذاری مناسب به حال خود رها شده و از سود بخشیدن به مردم و شهروندان دور بوده است. پتانسیل بالقوه‌ای که به راحتی می‌توان از آن به عنوان قدرت بالفعل و ناب بهره جست.

 چه پتانسیل‌های گردشگری در خرمشهر وجود دارد؟

گاه وجود پتانسیل‌های گردشگری بی شمار در منطقه امکان ذکر همه ظرفیت‌ها را غیر ممکن می‌سازد. پتانسیل‌هایی که شاید مهم ترین آنها شامل اجرا و حاکمیت قوانین و مقررات مناطق آزاد تجاری و صنعتی برای اقدامات گردشگری، سرمایه‌گذاری و بازرگانی ، نزدیکی به مراکز عمده جمعیتی کشور نسبت به سایر مناطق آزاد کشور، دسترسی وجاری بودن رودخانه‌های زیبا و پر آب وقابل کشتیرانی، امکان استفاده از مزیت کالای همراه مسافر و بازار‌های تحت پوشش منطقه آزاد اروند برای خرید گردشگران، استفاده از جاذبه‌های طبیعی سواحل اروندرود، کارون، بهمنشیر و جزایر پیرامون آن به خصوص جزیره مینو، امکان مسافرت از طریق هوایی، زمینی، دریایی و راه‌آهن از تمامی‌نقاط کشور،  هم جواری با تالاب بین‌المللی شادگان جهت دوست داران محیط زیست و بسیاری از موارد دیگر را بتوان برشمرد.

 برای جذب بیشتر سرمایه گذار چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ مهم‌ترین زمینه‌های تزریق سرمایه صنعت گردشگری در خرمشهر شامل چه مواردی است؟

خرمشهر با قابلیت‌های فراوان موجود در خویش توانایی جذب میزان بالایی از سرمایه‌های داخلی و خارجی را در صنعت گردشگری دارد. نیاز کشورهای همجوار به مراکز درمانی و جاذبه‌های توریسم درمانی، امکان ورود اتباع خارجی بدون اخذ روادید و مشترکات زبانی، فرهنگی و دینی ساکنان این منطقه با کشورهای همجوار توان جذب هر گونه سرمایه‌ای را در زمینه گردشگری داراست. اما مهم ترین زمینه‌های تزریق سرمایه صنعت گردشگری در خرمشهر می‌تواند احداث آسمان نما و رصدخانه، احداث بیمارستان فوق تخصصی- احداث هتل‌های ۴ و۵ ستاره، راه‌اندازی پیست اسب سواری، راه‌اندازی مرکز تفریحات آبی در کنار احداث رستوران غذاهای دریایی،احداث رستوران غذاهای ملل، راه‌اندازی پیست اتومبیل‌رانی و موتور سواری، احداث کارتینگ و احداث دهکده‌های گردشگری طبیعی در شهرستان و روستا و احداث پارک سرپوشیده است.

اما حصول همه این زمینه‌ها با فراهم کردن زیرساخت و امکانات لازم فراهم می‌آید. با تسهیل قوانین، تخصیص تسهیلات و اعطای امتیازات ویژه به بخش خصوصی می‌توان سرمایه‌های راکد استان را به این بخش تزریق و در نتیجه آن صنعت گردشگری را تقویت و ضمن ایجاد اشتغال و سودآوری اقتصاد استان را با تحول روبه‌رو کرد. زیر ساخت‌های ما در بخش هتلداری، تورهای گردشی، رستوران داری، رفاه و تفریح بسیار ناچیز است و این در حالی است که در اکثر مناطق برای جذب گردشگر اقدامات ویژه‌ای در این زمینه صورت گرفته و باید همت مضاعف و تلاش وافری جهت جبران عقب اقتادگی و رسیدن به امکانات لازم را به کار برد.