طراحی داخلی و خارجی

آخر هفته

بی‌هیچ جانبداری یا اغراقی پژو 206 هنوز هم زیباترین خودروی این گروه است و تیبا بدون کمترین تردیدی به زیبایی این خودرو نمی‌رسد. برلیانس هم متفاوت، جدید و مدرن است گرچه چندان در برخورد اول دلچسب به نظر نمی‌رسد. ۲۰۶ که میراث‌دار طراح بزرگ ایتالیایی یعنی سرجو پینین فارینا است، با فرمی سیال، گرد و البته متناسب همچنان نگاه را به خود جلب می‌کند. این خودرو مجموعه‌ای متوازن از خطوط است که هم جوان‌پسند و هم اسپورت بوده و با وجود گذشت سال‌ها از ورودش به بازار، نه تنها گرد پیری بر چهره‌اش ننشسته بلکه بر رقبای خود برتری دارد. این قضیه اما در فضای داخلی، کمی رنگ می‌بازد .داشبورد پژو ۲۰۶ هم گرچه هنوز خیلی از چشم نیفتاده ولی دیگر شوری برنمی‌انگیزد و فرمش قدیمی شده است. تیبا ۲ هم با وجود بهبود طرح نسبت به خودروی اقتصادی‌تر سایپا یعنی پراید، واقعا هیچ ظرافت یا جاذبه‌ای نداشته و در پایین ترین سطح ممکن خود را عرضه می‌کند گرچه ارگونومی آن بهبود یافته و چیدمان ادوات و مونتاژش نسبتا استاندارد است.

وضعیت فنی

۲۰۶ در نوع تیپ۶ از یک موتور ۱۵۹۸ سی‌سی ساخت پژو استفاده می‌کند که مدت‌هاست با کمک دانگ‌فنگ چین با کد تی‌یو۵ مونتاژ شده و ایران خودرو نیز آن را در طیف وسیعی از محصولاتش به کار می‌برد که به گواه تجربیات استفاده از این خودرو در یک دهه اخیر، ۲۰۶ محصولی خوش‌رکاب با کیفیت رانندگی باثبات و نسبتا اسپورت است. عملکرد برلیانس همپای ۲۰۶ است ولی شاسی خودرو مثل ۲۰۶ توان جذب ضربات را نداشته و در مانورهای سطح بالا کارآیی کمتری دارد. در عین حال اتاق برلیانس بی‌صداتر و سواری این خودرو نرم‌تر است. وضعیت فنی تیبا ۲ هم به گونه‌ای است که سواری با این خودرو را اقتصادی، پرسروصدا و نسبتا خشک کرده ولی در مقایسه با پراید این خودرو حتما یک گام روبه جلو است. در مجموع اگر بخواهیم رده‌بندی دقیقی از هندلینگ و سواری ۳ خودرو داشته باشیم به ترتیب پژو، برلیانس و تیبا را در دره اول تا سوم جای می‌دهیم.

کیفیت ساخت

آخر هفته

برلیانس کیفیت ساخت بهتری نسبت به 2 رقیب دیگر دارد و در دوره‌ای که 206 به گواه اغلب خریداران از ایرادات عمده برقی، مونتاژ نامناسب و کیفیت نزولی رنگ رنج می‌برد، برلیانس با مونتاژی استاندارد توانسته بین خریداران به خوبی خود را جا بیندازد. خوشبختانه برلیانس هم مواد بهتری برای اتاقش به‌کار برده و هم سرهم‌بندی قطعات را با دقت بیشتری انجام داده است ضمن اینکه شدیدا مشمول افت کیفی نمی‌شود. تیبا نیز چنین وضعیتی دارد و مونتاژ خوبی دارد و کمتر دچار خطاهای متعدد در زمینه کارکرد ادوات می‌شود. البته هر 3 خودو در زمینه رنگ با مشکل کیفی مواجهند.

گنجایش

اینجا وضعیت به نفع برلیانس است و به لطف ابعاد بزرگتر اتاق، هم گنجایش کابین و هم ظرفیت بار در وضعیت مناسبی حداقل در مقایسه با 2 رقیب دیگرش قرار دارد. این هاچ‌بک چینی گنجایش خوبی هم در بخش صندوق بارش دارد و در چند جای اتاق، محفظه‌هایی برای قرار دادن اشیای اضافی دارد.  

ایمنی

به نظر ایمنی پژو 206 بهتر از 2 رقیب دیگر است و تیبا 2 بدترین وضعیت را دارد اما نمی‌توان روی این موضوع خیلی پافشاری کرد چون شرکت‌های سازنده خبر و گزارش دقیقی از وضعیت ایمنی هریک از این 3 محصول ارائه نکرده‌اند. هر3 اتومبیل از سیستم ای‌بی‌اس و ترمزهای دیسکی در جلو سود می‌برند، ضمن اینکه برلیانس و 206 با داشتن 4 دیسک ترمز قوی، راننده را در شرایط بهتری نسبت به تیبا2 قرار می‌دهند. در عین حال برلیانس با داشتن سنسور دنده عقب، برخی تجهیزات الکتریکی هشداردهنده و نیز سیستم فرمان برقی قدرت بیشتری برای حفاظت و حمایت از سرنشینانش دارد.

کارآیی و مصرف سوخت

آخر هفته

هر3 خودرو وضعیت مشابهی دارند و در بازه 6 تا 7 لیتر، در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کنند. با این حال تیبا در قبال حجم مشابهی از گنجایش موتور، قدرت کمتر و کشش ضعیف‌تری را عرضه می‌کند. برلیانس به لحاظ حجم موتور با تیبا همسان است اما با ارائه قدرت و گشتاور بیشتر، مصرفی مشابه را ارائه می‌کند. در این بین‌ 206 به‌رغم افت چشمگیر کیفیت موتور بهترین وضعیت فنی و آلایندگی را بروز داده و خودرویی کم‌مصرف، اقتصادی و کم دردسر است.

نتیجه نهایی

برلیانس خودروی گران‌تری است، انگ چینی هم روی پیشانی‌اش خورده اما خودروی به نسبت زیباتر، جدیدتر و البته برخوردار از امکانات بیشتر است که با توجه به گنجایش بالا، ایمنی هم‌سطح، مصرف مناسب و کیفیت ساختی همسان با رقبا می‌تواند بهترین انتخاب ممکن برای خریداران در این کلاس باشد گرچه فاصله 10 میلیونی‌اش با تیبا2 می‌تواند خریداران را به سمت ارزان‌ترین خودروی این گزارش سوق دهد. در مجموع اگر توان پرداخت 40 میلیون را دارید و تمایلی هم به خرید پژو 206 ندارید که 15 تا 20 سال از تولیدش می‌گذرد، بهتر است به سراغ برلیانس اچ220 بروید که خودرویی نسبتا زیبا، آپشنال و کم‌مصرف با سطح سواری پایدار است.

آخر هفته