306 میلیارد دلار خسارت ناشی از بلایای طبیعی در سال 2017 در آمریکا

توفان‌ها شدیدترین صدمات را ایجاد کرده‌اند؛ برآورد این خسارات ۲۶۵ میلیارد دلار بوده است. توفان هاروی، ماریا و ایرما، به ترتیب ۱۲۵، ۹۰ و ۵۰ میلیارد دلار خسارات داشته‌اند. آتش‌سوزی ۱۸ میلیارد دلار تلفات ایجاد کرده است که نسبت به رکوردهای سالانه قبلی سه برابر بوده است. محاسبات جدید رکورد خسارات وارده در سال ۲۰۰۵ را که میزان آن ۲۱۵ میلیارد دلار بود و عمدتا از توفان‌های کاترینا، ویلما و ریتا ناشی شده بود را در هم شکسته است. توفان هاروی که در اواخر ماه اوت در هوستون به وقوع پیوست به دلیل ثبت هزینه‌های میلیارد دلاری در جایگاه دوم بعد از توفان کاترینا قرار دارد. آدام اسمیت، یک اقلیم‌شناس در اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا به گزارشگران گفته است که «سال ۲۰۱۷ یک سال تاریخی برای بلایای اقلیمی میلیارد دلاری بوده است.»

تغییرات اقلیمی با توفان‌های شدیدتر و خشکسالی‌های طولانی، رخدادهای آب‌و‌هوایی را مخرب‌تر کرده است. باران مرتبط با توفان مهلک هاروی، به لطف گرمایش زمین، حداقل ۱۵ درصد قوی‌تر بوده است. توفان هاروی که جان ده‌ها نفر را گرفت به دلیل تغییرات اقلیمی بسیار بدتر شده بود. در واقع مطالعات نشان می‌دهد بارش باران بی‌سابقه هاروی به دلیل گرمایش جهانی حداقل ۱۵ درصد بدتر شده بود. همچنین احتمال وقوع چنین توفان قوی حدود سه برابر بیشتر است. کارین ون در ویل، یک محقق در انستیتو هواسنجی رویال می‌گوید «تغییرات اقلیمی این رخداد را محتمل‌تر و سنگین‌تر کرده است.»

دانشمندان، تغییرات اقلیمی را به افزایش کوچک در بلایای طبیعی مرتبط کرده‌اند و گفته‌اند که جهان در حال گرم شدن ما ممکن است به زودی آتش‌سوزی‌ها، سیل‌ها و توفان‌های بزرگ‌تر و بیشتری را شاهد باشد. برخی، رخدادهای آب‌و‌هوایی در گذشته را به تغییرات اقلیمی مرتبط کرده‌اند؛ رخدادهایی از جمله خشکسالی در تگزاس در سال ۲۰۱۰ و سیل در کلورادو در سال ۲۰۱۳. اما بخشی از این مشکل این است که اکثر ملک‌های ارزشمند در سواحل یا نزدیک جنگل‌ها واقع شده‌اند. اما انتظار می‌رود با ظهور داده‌های جدید روی خرابی‌های بعد از توفان در پورتوریکو، این هزینه و هزینه‌های مرگ بالاتر رود. شمارش رسمی تعداد اجساد پس از توفان‌های ماریا و ایرما که کل این جزیره را زیر و رو کرد و شبکه برق آن را نابود ساخت، ۶۴ نفر بود اما تحلیلی که نیویورک تایمز منتشر کرده است این رقم را ۱۰۵۲ نفر برآورد می‌کند. جیک کروچ، دانشمند علم اقلیم‌شناسی در «مراکز ملی برای اطلاعات محیط‌زیستی» گفته است «اگر اعداد در دسترس باشند، ما این تعداد را به‌روز خواهیم کرد که می‌تواند در واقع بالاتر باشد.»

حتی با داده‌های دقیق‌تر، این گزارش تنها گوشه‌ای از خرابی ناشی از این بلایا را ارائه می‌دهد. کراچ می‌گوید «ما چیزهایی مانند هزینه‌های مرتبط با سلامتی، تخریب سرمایه‌های طبیعی، مشکلات فیزیکی و ذهنی را محاسبه نمی‌کنیم، می‌تواند گفته شود که این هزینه‌ها بهترین توانایی‌های ما هستند؛ اما آنها واقعا بخشی از کل هزینه هستند.» این یافته‌ها روندهای جهانی بزرگ‌تر را نشان می‌دهند. طبق گزارش Munich Re بزرگ‌ترین شرکت بیمه در جهان، بلایای طبیعی در سال ۲۰۱۷ هزینه‌ای معادل ۱۳۵ میلیارد دلار به شرکت‌های بیمه تحمیل کرده است. با شمارش زیان‌های بیمه نشده، این رقم به ۳۳۰ میلیارد دلار می‌رسد. تنها سال پرهزینه‌تر سال ۲۰۱۱ بود که زلزله توهوکو ژاپن هزینه‌ای معادل ۳۵۴ میلیارد دلار به بار آورد. این شرکت آلمانی می‌گوید بلایا در ایالات متحده آمریکا ۵۰ درصد از ضررهای امسال را تشکیل داده است که در مقایسه با ۳۲درصد در سال‌های دیگر رقم قابل‌ملاحظه‌ای است. اداره ملی اقیانوسی و جوی دریافته است که این بلایا طی سومین سال پیاپی دماهای سالانه بالاتر از حد متوسط در سراسر آمریکا و آلاسکا رخ داده است. (هاوایی همچنین شاهد دماهای بالا بوده اما مشمول این گزارش نشده است.) پنج ایالت- آریزونا، جورجیا، نیومکزیکو، کارولینای شمالی و کارولینای جنوبی- گرم‌ترین سال خود را تجربه می‌کنند. دماهای سالانه در ۳۲ ایالت دیگر، شامل آلاسکا، در میان ۱۰ سال از گرم‌ترین سال‌های خود رتبه‌بندی شده‌اند.

آخر هفته