اپلیکیشنی که قدرت چند برابری به پی‌سی‌ها می‌دهد

آخر هفته

با استفاده از توسعه اپلیکیشن‌ها در دنیا اخیرا شرکت دل نیز با توسعه کیس‌گیمینگ Inspiron Gaming Desktop 5680 را انجام داده و محصولی را طراحی کرده است که پاسخگوی تمام نیازهای علاقه‌مندان بازی‌ها خواهد بود. این کامپیوتر به نسل هشتم پردازنده‌های Core i7 و حداکثر 64 گیگابایت رم، مجهز شده است که قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ای دارد. کارت‌های گرافیک GTX ۱۰۶۰ و GTX ۱۰۷۰ هم پردازش محتوای VR را امکان‌پذیر خواهند کرد. کامپیوتر گیمینگ دل Inspiron Gaming Desktop ۵۶۸۰ با یک ترابایت هارد مکانیکی عرضه می‌شود که در صورت تمایل می‌توان با پرداخت پول بیشتر، از هارد جامد نیز در کنار آن استفاده کرد. فناوری Intel Optane برای افزایش سرعت و پشتیبانی از صدای ۷.۱ کاناله نیز از دیگر مواردی هستند که تجربه انجام بازی‌ها را دگرگون خواهند کرد.

ارتقای کامپیوتر با توسعه PCIe x۱۶ آسان خواهد بود و بدون کمترین زحمت می‌توان از چهار حافظه ذخیره‌سازی با منبع تغذیه حداکثر ۴۶۰ وات استفاده کرد. مهندسان دل در کنار بهره‌گیری از سیستم حرارتی هوشمند، اجزای داخلی را به گونه‌ای قرار داده‌اند که هوا به شکلی مطلوب جریان داشته و سر و صدا به حداقل برسد. این کامپیوتر در حال‌حاضر با قیمت پایه ۷۴۹ دلار آغاز شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های کامپیوترهای جدید مجهز شدن به قدرتی چندین‌برابر است که با بهره‌گیری از آن نیازی نیست برای انجام کارهای گرافیکی سنگین سیستمی جدا برای خود تعبیه کنید. از آن جمله کامپیوترهای Omen اچ‌پی است که برای اجرای بازی‌های کامپیوتری کاربران دارای گرافیک بالا دیگر نیازی به داشتن سخت‌افزارهای قدرتمند ندارد.

کاربران به‌زودی خواهند توانست با بهره‌بردن از قدرت پردازشی بالای ماشین‌های Omen، از طریق اینترنت بر روی سیستم کامپیوتری و یا لپ تاپ خود بازی‌های کامپیوتری دارای گرافیک بالا را اجرا کنند، بدون اینکه نیازی به داشتن سخت‌افزارهایی گران قیمت باشد. شرکت‌های NVIDIA و Valve نیز پیش از این راهکاری شبیه به آنچه اکنون به وسیله کامپیوترهای Omen اچ‌پی ارائه می‌شود عرضه کرده بودند. بنابراین در اپلیکیشن جدید اچ‌پی کار برای گیمرها راحت‌تر از همیشه می‌شود و دیگر نیازی به ارتقای دائمی سیستم کامپیوتری خود نخواهد بود. قلب کامپیوترهای Omen اچ‌پی یک تکنولوژی از Parsec است که انتشار محتوای باز‌ی‌ها در رزولوشن فول اچ‌دی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را امکان‌پذیر می‌کند.

در واقع این راهکار سبب می‌شود کاربر روی سیستم کامپیوتری خود، ویدئویی از آنچه که کامپیوترهای قدرتمند اچ‌پی در حال پخش هستند را مشاهده کند. اپلیکیشن‌ جدید سنگین‌ترین بازی‌ها را به نحوی روان بر روی سیستم‌های کامپیوتری عادی به نمایش در‌می‌آورد، با این حال بیش از هر چیز دیگری، بحث پهنای باند مورد استفاده کاربر و میزان پایداری آن در میان است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود با استفاده از کامپیوترهای Omen این شرکت، اگر یک کاربر دارای اینترنتی پرسرعت باشد، اجرای هیچ بازی کامپیوتری با محدودیت همراه نخواهد بود.

 

پردازنده‌هایی قوی‌تر

آخر هفته

اینتل نیز از جمله شرکت‌های قدرتمندی است که کمپانی‌های سازنده کامپیوتر با استفاده از توان تولیدات آن می‌توانند سیستم‌هایی ارائه دهند که قابلیت‌هایی به مراتب جدیدتر در پیش دارند. اخیرا نیز شرکت اینتل پردازنده‌های سری H خود را با بهره‌گیری از کارت‌های گرافیک AMD معرفی کرد تا به نوعی قوی‌ترین پردازنده‌های شرکت اینتل معرفی شوند. هرچند که این محصول با همکاری دو شرکت اینتل و‌ای‌ام‌دی به‌دست آمده و بر همین اساس اولین میوه این همکاری در قالب پردازنده‌های Core i5 و Core i7 اینتل با کارت‌های گرافیک Radeon RX Vega M شرکت ام‌ای‌دی معرفی شدند. در کنار پردازنده و کارت گرافیک، هر واحد ۴ گیگابایت حافظه HBM۲ به‌صورت آنبرد نیز دارد که به گفته اینتل، علاوه بر ایجاد فضای خالی بزرگ در بخش داخلی لپ‌تاپ‌ها، طول عمر باتری نیز به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. پردازنده‌های سری H اینتل که در واقع نسل هشتم از چیپ‌های Core محسوب می‌شوند، به‌عنوان قوی‌ترین پردازنده‌های این کمپانی آمریکایی برای لپ‌تاپ‌ها طراحی شده‌اند. به بیان دیگر، اینها پردازنده‌هایی هستند که در آینده، در محصولات حرفه‌ای و گیمینگ رده بالا مشاهده خواهیم کرد. اینتل می‌گوید لپ‌تاپ‌های آینده که به این پردازنده‌ها مجهز خواهند شد، بازی‌ها را با دو یا سه برابر سرعت بیشتر در مقایسه با لپ تاپ‌های مجهز به پردازنده Core i۷ و کارت گرافیک GTX ۹۵۰M که حدود سه سال پیش معرفی شده بودند، اجرا خواهند کرد.

آخر هفته

 

کامپیوترهای کوانتومی

کامپیوترهای کوانتومی از دیگر نشانه‌های تغییرات عینی در کامپیوترها هستند که با آنچه در گذشته از آنها سراغ داشتیم، متفاوت است. ‌آی‌بی‌ام (IBM) از جمله شرکت‌هایی است که حالا یکی از قدرتمندترین شرکت‌های سازنده در زمینه رایانه‌های کوانتومی دنیا به حساب می‌آید. آی بی ام اخیرا دو کامپیوتر کوانتومی که یکی از آنها آماده عرضه به مصرف‌کنندگان بوده و دیگری هنوز در مراحل توسعه به سر می‌برد را به دنیای تکنولوژی معرفی کرده است. پردازنده کوانتومی کامپیوتر تکمیل‌شده از نوع ۲۰ کیوبیتی بوده و دیگر طرح در حال تکمیل که نمونه اولیه‌ای از آن هم ساخته شده پردازنده‌ای ۵۰ کیوبیتی دارد. جری چو (Jerry Chow)،‌ یکی از مدیران ارشد این کمپانی بزرگ، با اشاره به این موضوع که اعداد ذکر شده در مورد تجهیزات کامپیوترهای کوانتومی آی‌بی‌ام برای متخصصان این حوزه آنقدرها هم تاثیرگذار و قابل‌توجه نیستند، می‌گوید که حدود ۱۸ ماه پیش این شرکت تنها قادر به استفاده از پردازنده‌هایی باقدرت ۵ کیوبیت بود و رسیدن به عدد ۲۰ و یا ۵۰ کیوبیت در این مدت زمان کوتاه کار بسیار تحسین‌برانگیزی در صنعت ساخت پردازنده‌های کوانتومی است.

آخر هفته

به‌صورت مختصر می‌توان گفت که یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های کامپیوترهای کوانتومی با رایانه‌های معمولی به استفاده از بیت‌ها مربوط می‌شود؛‌ بیت‌های تجهیزات پردازشی که در اختیار عموم قرار دارند، در فرآیندهای محاسباتی تنها توانایی برابری با یکی از عددهای صفر و یک را دارند. این در حالی است که یک کامپیوتر کوانتومی با کیوبیت‌هایی که در آنِ واحد با هر دو عدد ذکرشده برابری کرده و همزمان محاسبات پیچیده را انجام می‌دهد، کار می‌کند. کامپیوترهای کوانتومی آی‌بی‌ام همانند تجهیزات مشابه، مستقیما به قوانین ریاضی مکانیک کوانتوم وابسته هستند و در انجام وظایف مخصوصی مانند فاکتورگیری از اعداد، مدل‌سازی مولکول‌ها و کاربردهای مشابه، بسیار سریع‌تر از رایانه‌های معمولی عمل می‌کنند.

امروزه برای دستیابی به توان‌های پردازشی قابل‌توجه، مانند قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی آی‌بی‌ام که ۵۰ کیوبیت است، وسایل الکترونیکی بسیار پیچیده باید در کنار یکدیگر و در دماهایی نزدیک به صفر مطلق (۲۷۳- درجه سلسیوس) نگهداری شوند. البته هدف از ساخت کامپیوترهای کوانتومی آی‌بی‌ام کاربردهای تجاری و فراهم کردن این وسایل برای استفاده عموم مردم به‌صورت مستقیم نبوده،‌ اما کاربران برای انجام وظایفی که نیاز به چنین تجهیزات پیشرفته‌ای دارد، می‌توانند با استفاده از رایانه معمولی خود و از طریق سیستم‌های ابری مختلف، با یک کامپیوتر کوانتومی آی‌بی‌ام در ارتباط بوده و از نتایج به دست آمده از محاسبات کوانتومی دستگاه استفاده کنند.

از طرف دیگر، زمان فعالیت و محاسبه‌های کوانتومی به‌صورت مداوم، توسط هر کدام از تجهیزاتی که تاکنون ساخته شده هنوز بسیار محدود است؛ به‌عنوان مثال، کامپیوتر کوانتومی ۲۰ کیوبیتی آی‌بی‌ام ‌تنها می‌تواند به مدت ۹۰ میکروثانیه به‌صورت دائم کار کند و پس از این مدت از کار می‌افتد. با این حال، دستیابی به چنین قابلیتی قبل از عرضه این رایانه غیرممکن بود. کمپانی‌های بزرگ دیگری مانند گوگل و اینتل هم در کنار گروه‌های مستقل مختلف از سراسر جهان، بر سر ساخت کامپیوترهای کوانتومی قدرتمند با یکدیگر رقابت دارند و انتظار می‌رود که سلطه فعلی آی‌بی‌ام در این حوزه دوام چندانی نداشته باشد.

 

آی مک با پردازنده آی‌فون

آخر هفته

توسعه‌دهندگان اپل ادعا می‌کنند که ‌آی‌مک پرو (Apple iMac Pro) همراه با پردازنده Intel Xenon خود از یک کمک پردازنده A10 Fusion به کار رفته در آی‌فون 7 برخوردار است. این محصوص در صورت ارائه نخستین ‌آی‌مک پرو خواهد بود که از یک چیپ‌ست ARM، حتی به‌عنوان یک کمک پردازنده بهره‌مند خواهد شد. یکی از توسعه‌دهندگان اپل به نام Steve Troughton-Smith همراه با Johnathan Levin کسانی هستند که این اطلاعات را از نرم‌افزار BridgeOS 2.0 به دست آورده‌اند و ادعا می‌کنند که به احتمال خیلی زیاد حقیقی خواهد بود. به نظر می‌رسد ‌آی‌مک پرو می‌تواند از یک چیپ‌ست A۱۰ Fusion به‌عنوان یک کمک پردازنده (همان چیپ‌ست مورد استفاده در آی‌فون ۷ /  ۷ پلاس) قدرت بگیرد. این‌گونه به نظر می‌رسد کمک پردازنده ARM ‌آی‌مک پرو، یک arm۶۴ است که انتظار می‌رود به منظور هندل کردن بوت مک او اس و پردازش امنیتی مورد استفاده قرار گیرد.

‌ای‌مک پرو تجربه‌ اپل همراه با کنترل بیشتری را آزمایش خواهد کرد. علاوه بر این، Guilherme Rambo یکی دیگر از توسعه دهندگان کمپانی اپل است که معتقد به مجهز بودن ‌آی‌مک پرو به پردازنده A۱۰ Fusion ‌به منظور قابلیت جذب ارتباط متقابل با سیری است، قابلیتی که در نسخه‌ مک او اس دستیار دیجیتالی اپل گم شده است. اسمیت اضافه می‌کند که اپل می‌خواهد کنترل بیشتری روی مک او اس، بدون اینکه کاربران و توسعه‌دهندگان را تحت تاثیر قرار دهد، داشته باشد. این کامپیوتر ممکن است از پردازنده‌ حداکثری ۱۸ هسته‌ای Intel Xenon برخوردار باشد، اما تا به امروز اشاره‌ای به حضور یک کمک پردازنده نشده است.