درس‌هایی از کارآفرینان موفق

۱. ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت خودروسازی تسلا موتورز

برای ایلان ماسک نحوه برخورد با انتقادها بسیار مهم است. او می‌گوید: «تا جایی که می‌توانید نظر دیگران را درباره ایده‌هایتان جویا شوید و پیگیر بازخوردهای انتقادی باشید و متوجه ایراد کارها شوید. اغلب مجبور هستید تا از طریق منحصربه‌فردی متوجه شوید که اشکال کار در کجا است. مردم دوست ندارند شکایت کنند یا به اشتباهات اشاره کنند اما این کار باعث تقویت کسب‌وکار خواهد شد. به یاد داشته باشید: مجبور نیستید تا با مشتریان موافق باشید یا لزوما پیشنهاد‌ها را بپذیرید. اما هر اندازه بازخورد بیشتری از کار داشته باشید با اطلاعات بیشتری می‌توانید برای کسب‌وکار خود تصمیم‌گیری کنید و اشکالات را برطرف کنید.»

۲. استیو جابز، بنیان‌گذار شرکت رایانه‌ای Apple

 چه کسی حتی فکرش را می‌کرد که استیو جابز چنین مدیریت روابطی داشته باشد و به مشتریان اهمیت دهد. او عشق را نیروی محرک اصلی برای تصمیمگیری‌های استخدام می‌دانست. او در یکی از سخنرانی‌ها می‌گفت: «زمانی که شخصیت کلیدی را استخدام می‌کنم، شایستگی‌های افراد در اولویت قرار دارد و البته اینکه باید باهوش باشند. اما مهم‌ترین مساله که برایم اهمیت دارد این است که آیا آنها واقعاً عاشق شرکت اپل خواهند شد و آنچه را که به نفع شرکت است انجام خواهند داد، یا اینکه منافع خود، جابز یا هر فرد دیگری برایشان اهمیت بیشتری دارد.» کسب‌وکار همیشه مانند فرزند شما خواهد بود مهم نیست که چه سنی باشند، کوچک یا بزرگ. درست شبیه کودک واقعی خود، می‌خواهید پرستاری استخدام کنید تا به اندازه شما به او عشق بورزد تا کودک سالم و شادی را تربیت کنید.

۳. استیو الز، مدیر عامل رستوران زنجیره‌ای چیپوتله گریل مکزیکی

 استیو الز درباره تاریخچه چیپوتله که درحال‌حاضر یکی از شناخته‌ترین رستوران‌های غذاهای مکزیکی است این‌طور می‌گوید: من به شدت معتقد بودم که باید به ظاهر و طعم غذاها اهمیت دهیم. او پس از انصراف از تحصیل در رشته تاریخ هنر از دانشگاه کلرادو به‌دلیل علاقه فراوانش به پخت و پز، تغییر رشته داد و به مدرسه آشپزی رفت و سعی کرد در رستوران خود از آموخته‌هایش کمک بگیرد و سطح کیفیت غذا را ارتقا دهد و اما درسی که می‌توان از استیو الز گرفت: گاهی اوقات دقیقا به‌دنبال تمایلات شخصی باشید، ازدیدگاه‌های مختلف در صنعتی که در آن فعالیت دارید استفاده کنید و روش‌های خاصی را برای انجام بهتر کارها به‌کار ببرید.

۴. ریچارد برانسون مدیر عامل گروه شرکت‌های ویرجین

 برانسون از بیست سالگی عاشق انجام پروژه بود و شرکت ویرجین را تاسیس کرد. او در گفت‌وگویی به روزنامه بیزینس اینسایدر می‌گوید: زمانی که شرکت ویرجین را در یک زیر زمین در غرب لندن راه‌اندازی کردم هیچ برنامه یا استراتژی بزرگی در سر نمی‌پروراندم و اصلا تصمیمی هم برای شروع یک کسب‌وکار بزرگ نداشتم. هدف من از ایجاد یک کسب‌وکار، انجام کارهایی است که به فرد احساس غرور می‌دهد که توانسته با کمک گرفتن از افراد با استعداد کاری انجام دهد و تفاوتی در زندگی دیگران ایجاد کند. البته صرف داشتن عشق و علاقه به موضوعی، به موفقیت نمی‌انجامد. اگر علاقه و تجربه‌ای در زمینه خاصی ندارید و در ضمن با رقابت زیادی هم روبه‌رو هستید ابتدا از زمینه علایق خود آگاه شوید از این طریق می‌توانید راهی پیدا کنید تا به درآمدزایی بینجامد.

۵. جری مورل، مدیر عامل رستوران زنجیره‌ای Five Guys

آیا همراه غذا سیب‌زمینی سرخ کرده هم میل می‌کنید؟ این جمله‌ای است که مورل را ثروتمند کرد. جری مورل تا زمانی که پسرانش هجده ساله نشده بودند به‌عنوان کارآفرین موفق نبود در ضمن پسران هم علاقه‌ای به ادامه تحصیل نداشتند پس جری به همراه چهار پسرش رستوران Five Guys را راه‌اندازی کردند. این یک کسب‌وکار خانوادگی واقعی بود و از زمان شروع رستوران، جری در حرفه خود در زمینه سهام و اوراق قرضه هم به فعالیت ادامه داد. «متوجه شدیم که بهترین فروشندگان خود مشتریان هستند. اگر رفتار خوبی با آنها داشته باشید مطمئنا مشتریان بیشتری خواهید داشت. از ابتدا، می‌خواستم مردم در جریان باشند که تمام سرمایه خود را در این راه گذاشته ایم. هزینه زیادی صرف دکور یا لباس‌های تبلیغاتی نکردیم و از کاشی‌های سفید و قرمز استفاده کردیم. اما اشتیاق زیادی نسبت به ارائه غذای با کیفیت داریم و تلاش می‌کنیم تا کیفیت غذاها را به حد اعلا برسانیم.

۶. جاش منیون مدیر عامل شرکت Ensighten

چگونه یک استاد شطرنج می‌تواند کمک کند تا کارآفرین موفقی باشید؟ برای جاش منیون، شطرنج ابزاری بود به منظور ایجاد دقت مناسب برای یافتن راه‌حل مشکلات و همچنین داشتن رویکردی خاص برای کسب‌وکار و زندگی. این به آن معنا نیست که شما هم باید قهرمان شطرنج شوید. با این حال، می‌توانید آن میزان دقت و مهارت‌های تفکر انتقادی را در کسب‌وکار خود به‌کار ببرید. جاش منیون،کارآفرینان را تشویق می‌کند در صورت بروز فرصتی خوب، کمی صبر داشته باشند امکان دارد شرایط مناسب‌تر دیگری هم برایشان فراهم شود. او به کارآفرینان یادآوری کرد که برای کسب موفقیت و پیروزی باید از قبل برنامه‌ریزی کنید. همانطور که مدیریت زمان برای بازی شطرنج مهم است در کسب‌وکار ضروری است.

منبع: inc