نیم نگاهی به چراغ چشمک‌زن تبلت‌ها

امنیت اطلاعات در تبلت‌ها تضمین‌شدنی است؟

تبلت‌ها از جمله فناوری‌هایی هستند که راهى قوى و راحت براى ارتباط با دیگران، خرید آنلاین، تماشاى فیلم، بازى و انجام فعالیت‌هاى بی‌شمار دیگر هستند. اما احتمالا شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید که بزرگ‌ترین ریسک براى تبلت‌تان هکرها نیستند، بلکه به احتمال زیاد خود شما هستید. این احتمال که خود را گم کنید، فراموش کنید یا دزدیده شود بیشتر از احتمال هک شدنش است. اولین کارى که باید براى حفاظت از تبلت انجام دهید این است که قفل خودکار صفحه را فعال کنید. یعنى هر بار بخواهید از تبلت استفاده کنید، اول باید قفل صفحه را با کد عبور قوى، الگوى ترسیمى یا اثر انگشت باز کنید. این‌کار باعث مى‌شود که اگر تبلت گم یا دزدیده شد کسى به اطلاعات آن دسترسى نداشته باشد، همچنین باعث حفاظت از تمام اطلاعات شخصى، اپلیکیشن‌ها و هر چیز دیگرى در تبلت مى‌شود.

یکی از راهکارها این است که اقدام به نصب و راه‌اندازى نرم‌افزارى کنید تا بتوانید تبلت‌تان را در زمان گم شدن اینترنتى ردیابی و کنترل کنید. به این وسیله اگر تبلت گم یا دزدیده شد، می‌توان از طریق اینترنت به آن وصل شد و مکانش را یافت، یا در بدترین حالت از راه دور همه اطلاعات روى آن را پاک کرد. دستگاه را به‌روزرسانی کنید و به‌روزرسانی خودکار را فعال کنید در نتیجه همیشه تبلت با آخرین نسخه سیستم عامل‌ها کار مى‌کند. حمله‌کنندگان همیشه به‌دنبال نقاط ضعف جدید در نرم‌افزارها هستند و فروشندگان به‌طور پیوسته به‌روزرسانی‌هاى جدید و نرم‌افزار‌هاى ترمیمى جدید براى حل این مشکل منتشر مى‌کنند. با استفاده همیشگى از آخرین سیستم عامل‌ها و آخرین نسخه اپلیکیشن موبایل، کار را براى هر کسى که بخواهد به تبلت شما حمله کند بسیار سخت خواهید کرد.

براى تنظیم تبلت براى بار نخست، به‌ویژه به قسمت انتخاب حفظ حریم خصوصى خیلى دقت کنید. یکى از بزرگ‌ترین مسائل حریم در تبلت، توانایی اطرافیان براى ردیابی و دانستن مکان است. بنابراین قسمت مکان یابی را براى همه چیز از کار بیندازید، سپس قسمت مکان‌یابی را فقط براى اپلیکیشنى که احساس مى‌کنید نیاز است فعال کنید. براى بعضى اپلیکیشن‌ها توانایی ردیابی‌ مکان شما بسیار مهم است، مثل نرم‌افزار‌هاى نقشه‌‌بردارى یا براى پیدا کردن یک رستوران محلى، اما بیشتر اپلیکیشن‌ها به زمان واقعى حضور شما در مکانی احتیاج ندارند. بیشتر اپلیکیشن‌ها و تبلت‌ها اطلاعات شما را در سیستم ابری ذخیره مى‌کنند. به همین دلیل، مطمئن شوید که مى‌دانید داده‌هایتان کجاست و چگونه امن شده‌ است. مثلا، اتفاقی که اصلا نمى‌خواهید براى عکس‌هاى خصوصى‌تان بیفتد این است که همه دنیا بتوانند آنها را ببینند، مخصوصا اگر اطلاعات منطقه جغرافیایی که عکس گرفته شده نیز همراه عکس باشد.

پیش‌فرض هرگونه به اشتراک‌گذارى از اطلاعاتتان در سیستم ابری را از کار بیندازید، سپس هر گاه خواستید چیز مخصوصى را به اشتراک بگذارید آن را فعال کنید. تبلت‌ها به‌طور فزاینده‌ای با اپلیکیشن‌ها و سایر وسایل مثل تلفن‌هاى هوشمند و لپ‌تاپ‌ها هماهنگ هستند. هماهنگى ویژگی بسیار خوبی است، اما مواظب باشید که کدام اپلیکیشن یا آیتم را مجاز به هماهنگى مى‌کنید. اگر هماهنگ‌سازى فعال است، از ظاهر شدن سایت‌هایی که با تبلت بازدید کرده‌اید یا مدارکى که در تبلت ایجاد کرده‌اید در مرورگر محل کارتان تعجب نکنید.

کدام تبلت اندرویدی بهتر است

برای خرید تبلت به بازار رفته‌اید یا سایت‌های خرید اینترنتی را چک کرده‌اید اما پیدا کردن گزینه بهتر سخت است. اگر به‌دنبال خرید یک تبلت جدید اندرویدی هستید، در ادانه سه نمونه از بهترین تبلت‌های اندرویدی سال ۲۰۱۸ معرفی شده است.

 

سامسونگ گلکسی تب S۳

آخر هفته

بی‌تردید گلکسی تب اس 3 سامسونگ از جمله گزینه‌های مورد تایید در بین تبلت‌های سال 2018 است. همراه با یک نمایشگر ۷/ ۹ اینچی سوپر آمولد که سامسونگ اظهار می‌کند نخستین پنل HDR بر روی یک تبلت است و ۴ اسپیکر استریو دارد. این تبلت مجموعه‌ای کامل برای استفاده‌های سرگرمی و چندرسانه‌ای است. علاوه بر این گلکسی تب اس ۳ همراه یک قلم هوشمند عرضه می‌شود که این قلم در خود بدنه تبلت جای خواهد گرفت. نوشتن با این قلم راحت است و حتی ابزاری قدرتمند برای هنرمندان نیز محسوب می‌شود. این تبلت از ترکیب شیشه و فلز ساخته شده است که می‌تواند نمایانگر طراحی گوشی‌های هوشمند سامسونگ باشد.

هرچند حاشیه‌های نمایشگر آن زیاد است و اگر کمتر می‌شد بهتر بود، اما هنوز هم گلکسی Tab S۳ محصول زیبایی به حساب می‌آید. این تبلت از یک تراشه اسنپ‌دراگون ۸۲۰ کوالکام قدرت می‌گیرد که کمی نسبت به تراشه اسنپ‌دراگون ۸۳۵ کم‌قدرت‌تر است، اما گزینه خوبی برای این تبلت خواهد بود. اما متاسفانه رابط کاربری سامسونگ در این محصول است به خوبی بهینه نشده به همین دلیل شاهد هنگ کردن آن هنگام درخواست انجام برخی امور سنگین هستیم. حافظه داخلی گلکسی تب اس ۳ حدود ۳۲ گیگابایت بوده و یک باتری با ظرفیت ۶هزار میلی‌آمپر ساعت نیز وعده می‌دهد تا در صورت تماشای فیلم با هر بار شارژ کامل، باتری این تبلت بتواند ۷ ساعت و نیم دوام بیاورد. شما همچنین با نصب یک کیبورد که به‌صورت جداگانه به فروش می‌رسد، می‌توانید این تبلت را به یک کامپیوتر اندرویدی تبدیل کنید.

هوآوی مدیاپد M۳ ۸

آخر هفته

مدیاپد M3 یک دیوایس متمرکز بر فعالیت‌های چندرسانه‌ای با طراحی زیبا است. این تبلت از یک نمایشگر 4/ 8 اینچی با وضوح WQXGA برابر با 2560×1600 پیکسل در بدنه‌ای کوچک و فریم‌های بسیار کم فلزی در اطراف خود بهره می‌برد. در این سایز و وضوح، یک پنل OLED می‌تواند تراکم پیکسلی عالی را به ارمغان آورد که در مدیاپد M3 حدود 359ppi است تا تماشای فیلم یا اجرای بازی‌ها برای شما لذت‌بخش باشد و حتی با نزدیک کردن صفحه تبلت به‌صورتتان نیز بزرگی پیکسل‌ها به چشم نیاید. قابلیت‌های چندرسانه‌ای M3 نیز با یک جفت اسپیکر استریو Harman Kardon تکمیل می‌شود تا صدای شگفت انگیزی را این تبلت برای ارائه داشته باشد.

در بخش سخت‌افزاری، این تبلت از یک پردازنده 8 هسته‌ای‌ های سیلیکون کایرین و یک رم ۴ گیگابایتی از نوع LPDDR۴ قدرت می‌گیرد که می‌تواند شما را برای ارائه عملکردی نرم و خوب امیدوار کند، گرچه در بازی‌هایی با حجم بسیار زیاد ممکن است پردازنده پاسخگویی خوبی نداشته باشد. این تبلت در دو مدل ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی عرضه می‌شود که در ایران بیشتر مدل دوم یافت می‌شود. شما همچنین می‌توانید با یک کارت میکرو اس دی، ظرفیت آن را تا ۱۲۸ گیگابایت نیز بالا ببرید. در زیر قاب زیبای فلزی هوآوی مدیاپد ام ۳ یک باتری با ظرفیت ۵۱۰۰ میلی‌آمپر ساعت تعبیه شده است که شاید عملکرد خیره‌کننده‌ای با توجه به وضوح بالای نمایشگر نداشته باشد، اما می‌تواند با هر بار شارژ به‌مدت ۷ ساعت پخش مدام یک فیلم HD را به ارمغان بیاورد.

ایسوس زن پد ۳S ۱۰

آخر هفته

در نخستین نگاه شاید ایسوس زن پد 3S 10 گران‌تر از آنچه که هست به‌نظر برسد. طراحی تمام فلزی این تبلت، ضخامت بسیار کم 8/ 5 میلی‌متری آن و نسبت ابعاد 78 درصدی صفحه به بدنه همگی ظاهری بسیار زیبا از ایسوس ZenPad 3S 10 ساخته است تا شما فکر کنید با یک تبلت خیلی گران‌قیمت طرف هستید. نمایشگر 7/ 9 اینچی این محصول از نوع IPS بوده و دارای وضوح 2K است که همراه با 2 اسپیکر پنج مگنتی می‌تواند تماشای فیلم و ویدئو را در آن لذت‌بخش کند. زن پد 3 اس 10 از یک رم با ظرفیت مناسب 4 گیگابایت برخوردار است، اما تراشه 6 هسته‌ای مدیاتک 8176 نمی‌تواند گزینه جذاب و قدرتمندی محسوب شود.

بازی‌های سنگین قطعا در این تبلت به خوبی اجرا نمی‌شوند، اما سایر وظایف معمولی نظیر مرور شبکه‌های اجتماعی، چک کردن ایمیل، استریم ویدئو و اجرای چند اپلیکیشن به‌صورت همزمان بدون مشکل خواهد بود. این تبلت همچنین از یک باتری 5900 میلی‌آمپر ساعتی انرژی می‌گیرد و در دو نسخه ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی به فروش می‌رسد. اما عمده مشکل ما با این تبلت اندرویدی دوربین و نرم‌افزار آن است. در واقع هرکسی که به‌دنبال در اختیار داشتن یک دوربین خوب همراه تبلت خود است باید قید این تبلت را بزند، چراکه کیفیت ثبت عکس و ویدئو در این محصول از سایر تبلت‌های رقیب پایین‌تر است. رابط کاربری سفارشی ایسوس نیز یک مساله دیگر است. این رابط کاربری از کمبودهای زیادی برخوردار بوده و شما را به حداقل‌ها قانع می‌کند. البته خوشبختانه شما می‌توانید با استفاده از یک لانچر سفارشی به این موضوع پایان دهید و مشکل را حل کنید.

لنوو یوگا بوک

آخر هفته

تبلت لنوو یوگا بوک یک محصول جذاب است. این ساده‌ترین چیزی است که می‌توانیم در مورد یوگا بوک به زبان بیاوریم. اگر به‌دنبال یک طراحی زیبا و منعطف هستید، این تبلت دقیقا همان گزینه مورد نظر شماست، چراکه می‌تواند به‌صورت 360 درجه‌ای بچرخد. این کار به لطف یک لولای عالی عملی شده است که اجازه می‌دهد بدون تحت فشار قرار گرفتن صفحه کلید تبلت، نمایشگر آن را بچرخانید. درست خواندید، این تبلت از یک کیبورد برخوردار است که در واقع جداشدنی نیست و حتی کلیدهای آن نیز به شکل خازنی طراحی شده‌اند تا به نوعی با یک نمایشگر دوم مجهز به پشتیبانی از قلم هوشمند طرف باشید. شما می‌توانید به جای کیبورد از این صفحه به‌عنوان یک دفترچه استفاده کرده و با قلم هوشمند خود روی آن نقاشی کشیده یا نوت برداری کنید.

نمایشگر ۱۰.۱ اینچی این تبلت از وضوح ۱۹۲۰×۱۲۰۰‌ پیکسلی برخوردار است که آن را در پایین‌ترین جای لیست بهترین تبلت‌های اندرویدی سال ۲۰۱۸ قرار می‌دهد. هرچند توجه داشته باشید که این وضوح بد نیست و تنها در مقایسه با رقبای بالا از تراکم پیکسلی پایینی برخوردار است. در سمتی دیگر این تبلت از یک پردازنده ۴ هسته‌ای Intel Atom x۵-Z۸۵۵۰ با فرکانس ۴/ ۲ گیگاهرتز قدرت می‌گیرد و با یک رم ۴ گیگابایتی و حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی قابل ارتقا همراه خواهد بود. شاید روی کاغذ این مشخصات چندان خوب نباشد، اما بد هم نیست. یک باتری غول‌پیکر ۸۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی وظیفه شارژدهی این تبلت را بر عهده دارد تا در آزمایش‌های استقامتی بتوانید بیش از ۷ ساعت با یک بار شارژ کامل روشن بماند.