10 نکته برای سفر با کروز

کروز را فقط بر اساس قیمت انتخاب نکنید

مطمئنا وقتی به سفر با کروز فکر می‌کنید، در تمام حالت‌ها شبیه به هم هستند و آژانس‌های مختلف خیلی تفاوتی ندارند. اما در واقعیت اینطور نیست. آژانس‌های دریایی هم مثل هتل‌ها با هم فرق دارند و هرکدام شخصیت، نقاط قوت و نقاط ضعف مختص خودشان را دارند و شما برای اینکه بهترین سفر را داشته باشید، باید بهترین آژانس را انتخاب کنید. برای مثال کروز‌های دیزنی برای سفر کردن خانواده‌هایی خوب است که بچه‌های کوچک و پر سر و صدا دارند ولی کروز‌های سلبریتی برای زوج‌های مسن و بازنشسته یا افرادی که به دنبال آرامش هستند مناسب است. موضوع دیگری که درباره قیمت باید در ذهن داشته باشید این است که کم بودن قیمت ممکن است به دلیل آب و هوا رخ دهد. سفرهای دریایی در فصل‌هایی که هوای نامناسب دارند یا شرایط دریا بد است، بسیار کم طرفدار و همین موضوع باعث پایین آمدن قیمت می‌شود.

اتاق اشتباه رزرو نکنید

کروز‌های بزرگ سفری معمولا ۲۰ نوع مختلف اتاق در اختیار مسافر می‌گذارند تا از میان آنها یکی را انتخاب کند. این انتخاب می‌تواند جزو سخت‌ترین انتخاب‌ها باشد. پس شما هم به‌عنوان مسافری که می‌خواهد از سفرش لذت ببرد، باید دقت داشته باشید اتاقی را انتخاب کنید که نزدیک‌ترین مدل به ذهنیت شما باشد. اتاق‌هایی که قیمت پایینی دارند می‌توانند جذاب باشند ولی در نهایت منجر به اتفاقات خوبی نمی‌شوند؛ اتاق‌های بدون پنجره و تنگ و تاریک. البته این را هم باید در نظر گرفت که می‌خواهید چه مدت از زمانتان را در اتاق بگذرانید، اگر می‌خواهید زمان خودتان را بیرون از اتاق صرف کنید، پس خیلی به فاکتورهای پیش پا افتاده دقت نکنید.  به‌طور کلی فاکتورهایی که بهتر است در نظر بگیرید چیزهایی مثل اندازه اتاق، زاویه دید، امکانات و قیمت است. مهم‌تر از اینها شاید موقعیت مکانی اتاق باشد. جایی که انتخاب می‌کنید مهم است. سعی کنید زیر استخر و رستوران نباشد؛ چرا که سر و صدا اذیتتان می‌کند. اگر مشکلات دریازدگی دارید، اتاق را در طبقات پایین انتخاب نکنید.

روز پرواز به بندرگاه و روز حرکت کروز را در یک روز قرار ندهید

برخلاف تعطیلات زمینی، تعطیلات و سفر دریایی یک روز مشخص برای شروع دارد. کروز هیچوقت برای پروازهایی که تاخیر داشته‌اند، صبر نمی‌کند. پس اگر در جایی زندگی نمی‌کنید که بتوانید با ماشین به بندر برسید، بهتر است یک روز قبل از بارگیری کروز و حرکتش به محل بندرگاه برسید. البته هزینه اضافی‌ای که باید برای یک شب ماندن در هتل پرداخت کنید ارزش این را دارد که با آرامش خیال به سفرتان بپردازید. در این مدت یک روزی که در شهر ساحلی اقامت دارید هم می‌توانید در شهر گردش کنید و از مکان‌های دیدنی آنجا لذت ببرید.

برنامه‌ریزی دقیق را فراموش نکنید

در سفر دریایی هم مثل زندگی واقعی نیاز به برنامه‌ریزی دارید. در طول این سفر نیاز دارید خیلی کارها انجام دهید؛ مثلا رزرو کردن میز دو‌نفره در رستوران، اتاق ماساژ، گشت زدن با قایق روی سطح آب و خیلی چیزهای دیگر نیاز به رزرو کردن دارد. آژانس‌های کروزرانی خیلی سریع به شما اجازه رزرو کردن این چیزها را می‌دهند. پس بهتر است هرچه زودتر به سراغ سایت بروید و هرطوری که دلتان می‌خواهد سفرتان را برنامه‌ریزی کنید. هر ساعتی که بگذرد، برنامه‌ریزی کردن شما هم سخت‌تر خواهد شد.

خودتان را به گشت‌های دریایی کروز محدود نکنید

یکی از سوءبرداشت‌های رایج در بین مسافران کروز این است که فکر می‌کنند مدت زمانی را که در ساحل بندرگاه منتظر هستند فقط باید با تورهای ساحلی‌ای که کروز برگزار می‌کند، بگذرانند. ولی این‌طور نیست. در ساحل شما یک فرد مستقل هستید و می‌توانید از هرکدام از امکاناتی که وجود دارد، استفاده کنید. حتی این به نفعتان هم هست. اگر از تورهایی که مردم محلی ایجاد کرده‌اند استفاده کنید احتمالا می‌توانید مقداری پول هم پس‌انداز کنید؛ چرا که معمولا کروز‌ها پول زیادی روی این تورها می‌گیرند.  تنها چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر از توری به غیر از تور کروز استفاده کردید، در زمان مقرر برای حرکت کروز در ساحل حضور داشته باشید. چون کروز برای مسافرانی که از تورهای دیگر استفاده می‌کنند صبر نمی‌کند.

فراموش نکنید مقداری پول در حسابتان آماده باشد

معمولا در پایان سفر با کروز، مجبور خواهید شد مقداری پول اضافه پرداخت کنید؛ چیزهایی که قبل از سفر به آنها فکر هم نکرده بودید. مگر اینکه با کروز‌هایی سفر کنید که در زمان خرید بلیت، پول تمام چیزها را از شما بگیرد. ولی اگر غیر از این صورت باشد، شما باید برای استفاده از وای‌فای، استفاده از محل ماساژ و تورهای دریایی پول اضافه پرداخت کنید.  پس قبل از شروع سفر به این هزینه هم فکر کنید و مقداری پول آماده در حسابتان داشته باشید.

لوازم ضروری را در چمدان نگذارید

اکثر کروز‌ها چمدان‌های مسافران را از آنها تحویل می‌گیرند و بعد از چند ساعت آنها را به اتاقشان تحویل می‌دهند. این مدت زمانی که طی می‌شود، مدت زمان کمی نیست. پس لازم است لوازم ضروری را درون یک کوله پشتی یا کیف کوچک قرار دهید.  برای مثال اگر از جایی گرم یا سرد سفر را شروع می‌کنید، لازم است لباس‌هایی مناسب بردارید که بتوانید سریع خودتان را با شرایط وفق دهید. یا اگر می‌خواهید چند ساعت اول را در استخر یا باشگاه بگذرانید، به وسایل خاصی نیاز دارید که به این راحتی در کروز پیدا نمی‌شود. پس بهتر است به این موضوع دقت کنید.

برای دسترسی نداشتن به اینترنت برنامه‌ریزی کنید

اکثر کروز‌ها برای استفاده از وای‌فای مبالغ زیادی دریافت می‌کنند که می‌تواند اعصاب خورد کن باشد؛ چرا که در اکثر مواقع اصلا اینترنت قطع است. پس بهتر است قبل از شروع سفر، تمام کارهایی که به اینترنت نیاز دارد را انجام دهید و به افرادی که فکر می‌کنید بخواهند با شما تماس بگیرند اطلاع بدهید مدتی در سفر هستید و در دسترس نخواهید بود. بهتر است این کار را بکنید که در طول سفر زمان و بودجه با ارزشتان را برای اینترنت صرف نکنید.

بهترین صندلی‌های عرشه را تصرف نکنید

در اکثر کروز‌ها، صندلی‌ها و جاهای مناسب زیادی برای استراحت و نشستن در عرشه‌ پیدا نمی‌شود. یکی از راه‌ها برای اینکه در بعدازظهرها جای خوب و مناسب داشته باشید این است که صبح وسایلتان را در جایی از عرشه بگذارید و به دنبال تفریح خودتان بروید. از استخر استفاده کنید و صبحانه بخورید و بعدازظهر برگردید. این یکی از راه‌های رزرو جا است و همچنین یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌توانید با آن برای خودتان دشمن بتراشید.  البته معمولا بعد از انجام این کار، کارکنانی که روی عرشه قرار دارند وسایلتان را برمی‌دارند.

فکر نکنید که از دریازدگی در امان هستید

اگر نمی‌دانید مستعد دریازده شدن هستید یا نه، سفر با کروز وقت مناسبی برای فهمیدن این موضوع نیست. همان‌طور که می‌گویند: «پیشگیری بهتر از درمان است.» چند راه ساده برای جلوگیری از دریازدگی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. مثلا برای مدت طولانی به صفحه کامپیوتر یا صفحه کتاب خیره نشوید، به اندازه کافی بخوابید و سعی کنید در جهت مخالف با حرکت کروز بایستید یا بنشینید. در صورت امکان اتاقی را رزرو کنید که در وسط‌های کروز قرار دارد؛ جایی که ثبات بیشتر است. هر زمانی که احساس کردید وضعیتتان در حال تغییر است، روی عرشه بایستید و به افق خیره شوید. این کار می‌تواند به سرعت به شما کمک کند. سعی کنید برای سفر کروز‌های کوچک را انتخاب نکنید. در کروز‌های کوچک، وضعیت تعادل و ثبات زیاد خوب نیست و همین امر می‌تواند حال شما را بد کند.  برای اینکه بیشتر در امان باشید، سعی کنید قرص‌ ضدتهوع همراه خود داشته باشید یا اینکه قبل از شروع سفر با روش‌های درمانی خانگی، مشکل را تا حدودی برطرف کنید.

آخر هفته

آخر هفته