نظافت ساختمان، خطرات و عوارض

از این رو هرگز نباید سفید‌کننده و جوهر نمک را با هم مخلوط کرد، همچنین باید هنگام شست و شوی حمام و دستشویی ماسک‌های محافظ بزنید و پنجره‌ها را باز و تهویه را روشن کنید تا جریان هوا برقرار شود. ترکیبات شوینده خاصیت سوزانندگی خفیفی دارند که در نتیجه تماس طولانی با سطح پوست اثر تحریکی روی آن ایجاد می‌کنند. برخی نیز به علت بی دقتی و سهل انگاری، مواد پاک‌کننده و سفید‌کننده را در دسترس کودکان قرار می‌دهند که احتمال دارد آنها نیز به علت کنجکاوی با این مواد در تماس قرار گیرند. این کار منجر به التهاب و سوختگی دستگاه گوارش می‌شود و عمل بلع را با مشکل مواجه می‌کند. والدین در صورت مسمومیت خوراکی فرزندان، باید آنها را وادار به استفراغ نکنند و گرنه این کار موجب آسیب‌دیدگی بیشتر دستگاه گوارش می‌شود.

همچنین بهتر است تا رساندن مصدوم به بیمارستان یا مراکز درمانی، عمل رقیق‌سازی با آب یا شیر صورت گیرد و به دفعات و به مقدار ۳۰ تا ۵۰ سی سی به کودک شیر خورانده شود. یکی از فعالیت‌های شغلی که گروه قابل توجهی به آن اشتغال دارند، اما نمود شغلی چندانی ندارد، نظافت ساختمان‌هاست. در این شغل همانند مشاغل دیگر عملا عوامل بیماری زای متعددی وجود دارد. این عوامل در گروه‌های گوناگون قابلیت شناسایی و ارزیابی دارد و پتانسیل ایجاد تخریب و آسیب‌رسانی به دستگاه‌های مختلف بدن در آنها وجود دارد. شناخت مناسب مخاطرات و بیماری‌های شایع در هر حرفه می‌تواند موجب کاهش مواجهه و در نتیجه آسیب به بدن و به دنبال آن ارتقای سلامتی و تندرستی شود.

وضعیت‌های نابهنجار در درازمدت:

با توجه به روش‌ها و مراحل فعالیت‌ها در نظافت‌خانه و درگیری برخی عضلات و مفاصل به‌صورت غیرعادی و بیش از حد، ممکن است عواملی چون درد و گرفتگی در ستون مهره، گردن و کمر، مفاصل شانه، آرنج، مچ دست، زانو، لگن و مچ پا را درگیر کند و یکی از علل مهم این اختلالات، وضعیت نابجای بدن مثل خمیده بودن کمر در مدت زمان طولانی هنگام جارو زدن، کشیدگی دست‌ها و فعالیت بالاتر از حد شانه، زانو زدن مداوم یا دو زانو کار کردن طولانی باشد. این وضعیت در درازمدت موجب فشار غیرعادی بر یک گروه عضلانی می‌شود و نتیجه آن احساس درد در همان ناحیه است. از دیگر فاکتورهای آسیب رسان به این گروه نیز می‌توان به بلند کردن و جابه‌جایی اجسام سنگین اشاره کرد. این کار به ویژه وقتی فرد از فیزیک نامناسب بدنی برخوردار باشد، ممکن است منجر به آسیب‌های جدی مانند بیرون‌زدگی دیسک در ستون مهره کمر شود. بنابراین بلند کردن اجسام سنگین، نیازمند آشنایی با روش صحیح این کار است، یعنی فرد به جای خم شدن از کمر و دولا شدن، بهتر است ابتدا چمباتمه بزند و سپس جسم را بلند کند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند استفاده زیاد از سفید‌کننده و پاک‌کننده، انواع حلال و مواد ضد عفونی به‌ویژه در محیط‌های سربسته و کوچک می‌تواند آسیب‌های جدی و گاه جبران‌ناپذیری به ریه و مجاری تنفسی وارد کند. این در حالی است که بسیاری از مواد ضدعفونی‌کننده نیز به راحتی از ماسک‌های کاغذی عبور می‌کنند و می‌توانند موجب آسیب ریه شوند. بنابراین تهویه مناسب در محل و استفاده نکردن از محلول‌های غلیظ می‌تواند به پیشگیری از این مشکلات کمک کند. بیماران دارای مشکلات تنفسی مانند آسم یا افرادی که حساسیت ریوی دارند، به هیچ عنوان نباید با این مواد شیمیایی در تماس باشند و حتی افراد سالم نیز به امید زدن ماسک‌های کاغذی، در محیط بسته و بدون تهویه نمی‌توانند از این مواد استفاده کنند. همچنین تماس مواد شیمیایی با پوست می‌تواند عوارض مختلفی در بر داشته باشد، به‌عنوان مثال استفاده از حلال برای پاک کردن، موجب از بین رفتن چربی پوست در محل تماس شده و به دنبال آن خارش، سوزش و زخم چرکی ایجاد می‌کند. همچنین تماس مکرر با سفید‌کننده‌ها نیز این عوارض را به دنبال دارد. بنابراین استفاده از دستکش مناسب که مانع تماس پوستی شود، مهم‌ترین و بهترین روش پیشگیری از ایجاد این عوارض است و توصیه مهم در این زمینه شست و شوی دست در پایان کار و استفاده از نرم‌کننده یا مرطوب‌کنندها است.

جلوگیری از تخریب دستگاه تنفسی

بخار مواد شیمیایی نیز موجب تخریب دستگاه تنفسی شده و می‌تواند این اثرات خطرناک را بر مخاط چشم نیز ایجاد کنند. قرمزی و خارش چشم نشان دهنده آسیب مخاطی بوده و قی کردن چشم‌ها در هنگام بیداری به معنای اضافه شدن عفونت میکروبی است که این مشکلات قطعا التهاب چشم‌ها را به دنبال خواهد داشت. معمولا بیماری درماتیک در کف دست و روی انگشتان بروز و گاهی فاصله انگشت حلقه و کناری را در درگیر می‌کند و ضایعه‌ای به شکل پیش بند تشکیل می‌شود که به اگزمای پیش‌بندی معروف است. به علاوه زیاد نگه داشتن دست در آب و رطوبت نیز منجر به ایجاد قارچ پوستی می‌شود. این ضایعات در صورت درمان نشدن به موقع موجب التهاب و ترک پوست می‌شوند. بهترین راه برای جلوگیری از خشکی پوست و عود این ضایعات، استفاده از کرم‌های حاوی گلیسیرین، وازلین و ... است.

به خاطر بسپارید انواع مواد شیمیایی در درجه‌های مختلف به چشم آسیب می‌رساند و مواد شوینده و رنگ بر از جمله خطرناک‌ترین مواد برای چشم به شمار می‌روند که در صورت تماس با چشم به سرعت قرنیه را زخم کرده و حتی در موارد شدیدتر می‌توانند به سوراخ شدن کره چشم منجر شوند. مواد شوینده همچنین می‌تواند موجب ایجاد زخم‌های شدید در پلک شده و چسبندگی‌های کره چشم و پلک را به همراه داشته باشند. آسیب ناشی از این مواد ممکن است آن قدر جدی باشد که بینایی به‌طور کامل از بین برود. به عقیده متخصصان در صورت تماس مواد شیمیایی دیگر با چشم باید بلافاصله چند بار چشم را در آب باز و بسته کرد تا ماده از چشم خارج شود. در صورت باقی ماندن ماده شیمیایی در چشم، در فاصله زمانی مراجعه مصدوم به چشم پزشک، آسیب ناشی از این مواد شدیدتر می‌شود.

آسیب‌های وارده به چشم از نظر زمانی و مالی بسیار هزینه بر است و به علاوه آسیب روانی شدیدی به دنبال دارد، بنابراین پیشگیری از این مواد بسیار ضروری است و باید هنگام کار با مواد شیمیایی و شوینده از عینک‌های حفاظتی استفاده کرد. همچنین باید این مواد دور از دسترس کودکان نگهداری و در حداقل غلظت استفاده شوند، چرا که هر چه میزان غلظت بیشتر باشد، آسیب ناشی از این مواد شوینده و پاک‌کننده شدیدتر می‌شود.

آخر هفته