پاسخ‌های کوچک

درباره این گزارش چند نکته را باید مورد توجه قرار داد.

نکته اول این که به احتمال بسیار زیاد مواجهه کودکان با پیک نوروزی مواجهه‌ای عاطفی است و به‌نظر می‌رسد مخالفت برخی از آنها با حذف پیک نوروزی بیشتر جنبه احساسی دارد. بچه‌ها معمولا مخالف هر کاری هستند که آن کار چیزی را از زندگی آنان کم کند یا بگیرد. آنها اصطلاحا همه چیز خواه هستند و به نظر می رسد برخی مخالفت‌ها ناشی از این حس باشد. کما اینکه چنان‌چه مشاهده خواهد کرد کودکان پایه‌های دوم که سن و سال کمتری دارند،‌ بیشتر مخالف حذف پیک نوروزی هستند. نکته دوم آن است که کودکان امروزی بیش از گذشته از سبک زندگی مدرن ایرانی برخوردار هستند و نسبت به آن حس علاقه دارند. استفاده از تکنولوژی‌های رسانه‌ای مانند تبلت و... تمایل کودکان به طراحی‌ها، ابزارها و محتواهای نه چندان جذاب موجود در پیک‌های نوروزی را کاهش داده و طبیعتا این پیک‌ها دست کم به شکل کنونی‌شان برای آنها جذاب نیست.

عسل پوراحمدی؛ دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی:

من نظرم این است که پیک نوروزی نباشد. چون نباشد بهتر است. چون ما شش ماه درس خواندیم،‌ خسته شدیم و می‌خواهیم تعطیلات عید نوروزی را برای خودمان استراحت کنیم. به نظرم انشا و نگارش و داستان و چیزهایی اینجوری بهتر است و به درس‌هایمان کمک می‌کند.

رضا فایضی؛ دانش‌آموز پایه ششم ابتدایی:

سلام بچه‌ها!‌ به نظر من اگر پیک نوروزی را بردارند بهتر است. چون ما بچه‌ها همه مان حل کردن آن را نگه می‌داشتیم برای دو روز آخر تعطیلات. پدر و مادرهایمان هم از دستمان عصبانی می‌شدند. ولی اگر پیک نوروزی نباشد ما می‌توانیم با خیال راحت به مسافرت و دید و بازدید عید برویم. با تشکر.

کیا عبداللهی؛ دانش‌آموز پایه دوم ابتدایی:

من پیک نوروزی را دوست دارم ما با پیک نوروزی می‌توانیم با سواد شویم و لبخندهایش را بخوانیم. چیستان هم دارد.

زهرا محمدحسینی؛ ‌دانش‌آموز پایه پنجم ابتدایی:

من با پیک نوروزی در ایام نوروز موافق نیستم. چون سوال‌هایی که در پیک نوروزی پرسیده می‌شود با مطالب کتاب‌های درسی ما مطابقت ندارد. اما اگر پیک نوروزی به‌صورت داستان نویسی باشد من دوست دارم چون خودم به نوشتن داستان و خاطره علاقه دارم و می‌توانم بنویسم. با تشکر.

عرشیا قادری؛ دانش‌آموز پایه دوم ابتدایی:

پیک شادی خوب است. به ما پیک شادی بدهید. ما پیک شادی را در خانه حل می‌کنیم. وقتی به مهمانی می‌رویم پیک شادی را می‌بریم.

ستایش مظفری؛ دانش‌آموز پایه چهارم ابتدایی:

پیک نوروزی یک مجله است که نقاشی و سوال و لبخند و ریاضی دارد. ولی خوب است. ولی وقتی در خانه هستیم و مهمان می‌آید، نمی‌توانیم بنویسیم. نمی‌گذارند بازی کنیم. من دوست دارم پیک شادی را در مدرسه بنویسم. ولی چند روز تعطیل است و در تعطیلات نمی‌شود پیک شادی را نوشت.

رامین عطارپور؛‌ دانش‌آموز پایه چهارم ابتدایی:

من از پیک نوروزی راضی نیستم. چون وقت می‌گیرد و زیاد است. به نظر من بهتر است پیک نوروزی حذف شود و به جایش تعطیلات را زیاد کنند. چون بهار و طبیعت زیبا در بهار باعث می شود آدم به کوه یا طبیعت برود و خوشحال باشد.

سمانه کشاورزیان؛ دانش‌آموز پایه پنجم ابتدایی:

پیک نوروزی خوب است و ما وقتی تعطیلات تمام می‌شود و به مدرسه می‌رویم و در کلاس پیک نوروزی را جواب می‌دهیم خوب است. با پیک نوروزی در تعطیلات عید درس می‌خوانیم و سرگرمی داریم. با تشکر.

مهدی قادرزاده؛ دانش‌آموز پایه دوم ابتدایی:

اگر پیک نوروزی نباشد ما چه کار کنیم؟ مثلا وقتی در خانه هستیم چه کار کنیم؟ ما با هم درستش می‌کنیم و دوستانم هم می‌آیند.

آیدا احمدی؛ دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی:

پیک نوروزی خوب است ولی باید کمی عوض شود چون مثلا وقتی رفتیم خانه یکی از خویشاوندانمان در یک شهر دیگر، با پیک نوروزی من فرق داشت.