شگرد جدید کلاهبرداری در پوشش امداد خودرو

طی یکی، دو سال گذشته تعدادی از افراد سودجو با منزل تماس می‌گرفتند و اعلام می‌کردند که از امداد خودرو هستند و اگر نسبت به خرید کارت اشتراک از شرکتشان اقدام نکنند از تخفیف خبری نیست. این امدادخودرو‌ها با خیال راحت مردم را سرکیسه می‌کردند بدون اینکه بخواهند به کسی پاسخگو باشند. به این ترتیب این امداد خودروهای جعلی و متفرقه مشخصات خودرو و مالک آنها را به‌دست آورده و در تماس با شهروندان از آنها کلاهبرداری می‌کردند این در حالی است که این اطلاعات از خودروساز گرفته تا شرکت‌های بیمه، پلیس +۱۰، بیمه مرکزی و راهبر ناجا وجود داشت و شرکت‌های متقلب اطلاعات مذکور را از یکی از ۴ منبع مذکور دریافت می‌کردند. اما پس از کلی شکایت و درج اخبار این کلاهبرداری در رسانه‌ها بالاخره شرکت‌های مذکور فعالیت خود را محدود و برخی دیگر نیز با اقدامات قضایی تعطیل شدند.

اما به سراغ کلاهبرداری جدید برویم. کلاهبرداری که این بار تنها خانم‌ها را مورد هدف قرار داده است. شگرد جدید این افراد به این صورت است که به بهانه اینکه خطر انفجار وجود دارد طعمه‌هایشان را مجبور به توقف می‌کنند و با سیاه‌بازی دست به کلاهبرداری می‌زنند. پلیس آگاهی در این زمینه هشدارهایی به خانم‌های راننده داده است و از آخرین کلاهبرداری این افراد پرده برداشته است. داستان از این قرار است که اعضای باند کلاهبرداری با یدک‌کش غیرمجاز در نقش امدادخودرو ظاهر و با سیاه‌بازی دست به کلاهبرداری از طعمه‌هایشان می‌زدند. پلیس آگاهی در این زمینه گزارش داده که تحقیقات پلیس برای دستگیری این باند از اوایل آبان‌ماه و با شکایت زنی جوان شروع شد. او به ماموران گفته است که سوار بر خودرو خود در بزرگراه شهید صدر در حرکت بوده که خودرویی به آن نزدیک و راننده آن فریاد می‌زده که از باک خودرو بنزین نشت می‌کند.

آخر هفته

ابتدا به او توجه نمی‌شود، اما کمی بعد نیسان یدک‌کشی از این راننده خانم خواسته است که خودروی خود را متوقف کند. آنطور که این طعمه کلاهبرداران نقل می‌کند، خودروی هشدار دهنده نیسان چراغ گردان و برچسب امداد خودرو داشته و وقتی خودروی به اصطلاح معیوب متوقف می‌شود ۲ مرد جوان پیاده و سراسیمه از وی می‌خواهند که از خودرو پیاده شود؛ چراکه خطر انفجار در کمین وی است. این خانم با وحشت پیاده شده و آنها صندلی عقب ماشین را بلند و اظهار کرده‌‌اند که پمپ‌بنزین ماشین ایراد دارد و اگر به حرکت ادامه می‌داده خودرو منفجر می‌شده است. سپس یکی از کلاهبرداران شروع به حرف زدن و دیگری پمپ‌بنزین را تعویض می‌کند و بعد از گرفتن ۵۰۰ هزار تومان خودروی وی را تحویل و از آن منطقه دور می‌شوند. فردای آن‌ روز که این خانم به مکانیکی می‌رود تا از تعمیر خودرو مطمئن شود، تعمیرکار خطاب به وی می‌گوید که که سرش را کلاه گذاشته‌اند و آنها یک پمپ‌بنزین کهنه و فرسوده روی خودروی وی نصب کرده‌اند. 

این در حالی بود که در ادامه چند زن دیگر نیز با مراجعه به پلیس شکایت‌های مشابهی را مطرح می‌کنند. کارآگاهان با بررسی تصاویر ضبط شده در دوربین‌های مداربسته موفق به شناسایی خودروی نیسان می‌شوند. در بررسی‌ها معلوم شد که این خودرو هیچ مجوزی برای فعالیت در امداد خودرو ندارد و متهم دستگیر شده نیز اعتراف کرده که با این شگرد دست به کلاهبرداری از رانندگان زن می‌زده است. اما کلاهبرداری از دارندگان خودروهای معیوب و درخیابان مانده تنها به این شگرد منتهی نمی‌شود چرا که بسیاری از یدک‌کش‌هایی که به‌طور متفرقه تردد می‌کنند نیز دردسرهایی برای رانندگان ایجاد کرده‌اند. در این زمینه چندی پیش رئیس انجمن صنفی شرکت‌های امدادخودرویی کشور از فعالیت حدود ۳۵۰ شرکت ثبت شده در کشور به نام امداد خودرو، خبر داد که تنها ۸۰ شرکت توانسته‌اند مجوزهای قانونی را از شهرداری‌ها و سازمان راهداری اخذ کنند.

آخر هفته