برتر از تلگرام

تلگرام در ایران بیشترین کاربر را دارد و حدود ۴۰ میلیون نفر از ایرانی‌ها کاربر این پیام‌رسان هستند. بر اساس رصد روزانه‌ای که پژوهشگاه ملی فضای مجازی وابسته به مرکز ملی فضای مجازی ایران انجام داده است، بیش از نیمی از کاربران تلگرام ایرانی‌ هستند، بنابراین بررسی پیام رسان جدید ارائه شده امری مهم است. سوالاتی درباره این نرم افزار جدید وجود دارد که در ادامه به آن اشاره شده است. اولین مساله امنیت کاربران است و اینکه آیا می‌توان به این پیام‌رسان اعتماد کرد یا مانند تلگرام‌های فارسی و پیام‌رسان‌های مشابه در مورد امنیتش تردیدهایی جدی وجود دارد. مدیران تلگرام به این سوال پاسخ داده‌اند و کاربران را مطمئن کرده‌اند که تلگرام ایکس، اصلی است.

سوال دیگری که مطرح است این است که چرا همان تلگرام اصلی آپدیت نشد و نسخه دیگری ارائه شده است؟ مسوولان پیام‌رسان تلگرام به این سوال این طور پاسخ داده‌اند که ایکس پیام‌رسان جدیدی‌ است که از نو برنامه‌نویسی شده و هیچ ارتباطی در کد‌نویسی با تلگرام اصلی ندارد. به گفته این افراد، پیام‌رسان جدید بهینه شده و برنامه آن از نو نوشته شده است. اما هدف از ارائه این پیام رسان جدید چیست؟ بر اساس آنچه اعلام شده است، رفع برخی از اشکالات تلگرام فعلی، بهبود بعضی از قابلیت‌های آن و تدارک بستر بهتری برای توسعه تلگرام از جمله اهداف ارائه این پیام رسان جدید هستند. به نظر می‌رسد، مدیران تلگرام به دنبال افزایش تعداد کاربران این پیام‌رسان و محبوبیت بیش از پیش در جهان هستند.

تفاوت‌های تلگرام ایکس با تلگرام اصلی

آخر هفته

نمایش بدون حباب پیام‌ها: در مسنجر جدید، حباب یا همان کادر دور پیام‌ها حذف شده است. این امر موجب می‌شود متن و عکس در محدوده بزرگ‌تری به نمایش درآیند، بنابراین کاربران راحتی بیشتری در خواندن متن یا دیدن تصاویر خواهند داشت. به این ترتیب، کاربر می‌تواند از تمام فضای صفحه تلفن همراه برای دیدن تصاویر و متن‌ها استفاده کند و مانند این است که از گوشی بزرگ‌تری استفاده می‌کند.

سرعت: سرعت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پیام‌رسان مورد بحث است، به‌طوری که مدیران تلگرام ادعا کرده‌اند که تلگرام ایکس سریع‌ترین نرم‌افزار پیام‌رسان در جهان است. واقعیت این است که مسنجر مورد بحث کم‌حجم‌تر از تلگرام است، برنامه‌نویسی یکپارچه و منسجم‌تری دارد و بر بستری سریع‌تر از نسخه قبلی پیاده شده است. تلگرام ایکس بر بستر TDLib نوشته شده که سریع و ساده‌تر از Telegram API است که تلگرام فعلی بر مبنای آن نوشته شده است.

کاربری بهتر: واقعیت این است که محیط کلی ایکس تفاوت چندانی با نسخه اصلی ندارد، امّا با چند دقیقه گشت زدن در برنامه متوجه می‌شویم که کاربری آن نسبت به تلگرام اصلی بهتر است. در پیام رسان جدید مورد بحث می‌توانیم برای به اشتراک گذاشتن پیام‌ها، آنها را با انگشت به سمت راست بکشیم، همچنین می‌توانیم انگشتمان را روی پیام نگه داریم تا قابلیت‌های کپی، دیلیت کردن و... را داشته باشیم. این تغییرات و چندین تغییر دیگر موجب شده است تا پیام رسان جدید کاربری بهتری نسبت به تلگرام اصلی داشته باشد. به‌طور کلی اصلی‌ترین تفاوت تلگرام ایکس با تلگرام اصلی، رابط کاربری ارتقا یافته آن است. در این پیام‌رسان، می‌توان با نگاه داشتن انگشت بر روی گروه یا کانالی، آخرین مطالب آنها را به‌صورت پیش‌نمایش مشاهده کرد. در صفحه پیش‌نمایش حتی می‌توان به گزینه‌هایی برای پین کردن، پاک کردن سابقه گفت‌وگوها و یا حذف و خارج شدن از گروه یا کانال هم دسترس داشت. امکان ساخت گروه‌ یا کانال عادی و یا چت زمان‌دار و مخفی با یک اشاره در تلگرام جدید امکان‌پذیر است. برای انجام این کار باید بر روی آیکون قلم در سمت راست پایین صفحه اصلی تب کنید و یکی از زیرشاخه‌های ارائه شده را انتخاب نمایید.

مجزا شدن دو بخش تماس‌های صوتی و چت‌ها در پیام‌رسان جدید نیز از دیگر ویژگی‌های آن است. این ویژگی قبلا در واتس‌اپ وجود داشت. در صفحه اصلی ایکس نیز می‌توان با سوایپ کردن به سمت چپ به سابقه تماس‌های برقرار شده دسترسی داشت. دیگر تغییر در رابط کاربری تلگرام جدید ارائه شده به شیوه پاسخ دادن و به اشتراک‌گذاری مطالب مربوط می‌شود. در ایکس برای پاسخ دادن به هر مطلب کافی است روی آن به سمت چپ سوایپ کنید و همچنین با سوایپ کردن به سمت راست هم می‌توان آن را با دیگر کاربران یا گروه‌ها اشتراک‌گذاری کرد. در این نسخه شاهد به کار‌گیری المان‌های متریال و کد نویسی مجدد بسیاری از بخش‌ها هستیم.  

بازطراحی پلیر و شناور کردن پخش ویدئو: تلگرام در پخش ویدئو نرم‌افزار خوب و مناسبی است، اما در تلگرام جدید ارائه شده این بخش تغییرات زیادی دارد. در ایکس محدودیتی برای ارسال ویدئو به لحاظ حجم وجود ندارد و با استفاده از ویژگی پخش شناور ویدئو، می‌توان یک ویدئو را پخش کرد و هم‌زمان به گروه‌ها و کانال‌ها سر زد و حتی چت کرد.

ویژگی‌های تلگرام ایکس

آخر هفته

تلگرام ایکس شامل تمامی ویژگی‌های مثبت تلگرام اصلی است و علاوه بر آن ویژگی‌های مثبت دیگری نیز دارد، به همین دلیل نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت و باید منتظر شد و دید که آیا این پیام‌رسان جدید مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد یا خیر. قابلیت باز کردن صفحه چت به‌صورت پاپ آپ و چت هم‌زمان، تسهیل دسترسی به روبات‌ها و قابلیت‌هایی مانند ارسال لوکیشن و موارد دیگر از جمله مزیت‌های تلگرام جدید هستند.

حالت شب: این ویژگی برای شب‌زنده‌داران و کسانی که عادت دارند تا نیمه شب از تلگرام استفاده کنند، یک مزیت منحصر‌به‌فرد محسوب می‌شود. با فعال کردن این ویژگی از منوی همبرگری سمت چپ صفحه اصلی، رنگ‌بندی محیط داخلی و پیام‌ها به شکل تیره‌تری تغییر می‌یابد و برای نمایش در محیط‌های تاریک بهینه می‌شوند. استفاده از تم تیره یا سیاه باعث می‌شود که شارژ باتری دیرتر تمام شود. در تنظیمات همچنین گزینه‌ای برای فعال کردن خودکار حالت شب، بسته به نور محیط وجود دارد. این ویژگی‌ تا پیش از این به نسخه دسکتاپی تلگرام افزوده شده بود، اما حالت شب در تلگرام جدید با توجه به نور محیط به‌طور خودکار فعال می‌شود.

فضای ذخیره‌سازی پیشرفته: تلگرام برای هر فرد یا دارنده حساب یک فضای ذخیره‌سازی مشخصی در نظر می‌گیرد. کاربران می‌توانند از این ویژگی برای ذخیره‌سازی فایل‌های مالتی مدیا یا اسناد خود برای دسترسی آسان استفاده کنند. از سوی دیگر آنان قادر هستند مطالب نوشتاری و محتویات ارسال شده از سوی دیگران را هم پین کنند و به بخش ذخیره‌سازی منتقل کنند.