یک اپلیکیشن چنــد؟

امکانات و خدمات

اپلیکیشن‌ها بسته به آنکه چه ویژگی‌های فنی داخلی و موضوعی دارند به‌طور مجزا دسته‌بندی می‌شوند. از جمله اپلیکیشن‌های ساده حاوی اطلاعات شرکت‌ها، اپلیکیشن‌های نمایش دهنده ایمیل روی دستگاه، اپلیکیشن‌های مبتنی بر بانک اطلاعات با قابلیت سفارشی کردن، اپلیکیشن‌هایی که با اطلاعات خارج برنامه‌ای به روز می‌شوند مثل آب و هوا، Twitter یا خبرخوان‌ها و اپلیکیشن‌های پیچیده بازی‌ها هستند.

محتوای درون برنامه‌ای

اپلیکیشن‌ها بر اساس محتوا به دو دسته محتوای ثابت و پویا تقسیم‌بندی می‌شوند. محتوای ثابت یعنی به‌طور ثابت اطلاعات ثابتی وجود دارد که این اطلاعات به‌روز‌رسانی نمی‌شوند. اما محتوای پویا همیشه اطلاعات ثابتی در آن وجود ندارد و از طریق یک منبع خارجی به روز رسانی می‌شوند. در این نوع اپلیکیشن‌ها همیشه به یک پایگاه داده در اینترنت متصل است و در هنگام ارائه مطلب جدید تغییرات لازم در آن اعمال می‌شود که مطمئناً در محتوای پویا اپلیکیشن شما نیاز به قابلیت‌های به روزرسانی، ذخیره و دریافت اطلاعات از سرور دارد که باعث بالا رفتن هزینه اپلیکیشن شما می‌شود.

پلت‌فرم اجرای اپلیکیشن

اینکه اپلیکیشن روی کدام یک از پلت‌فرم‌های اندروید و ios اجرا شود دارای قیمت‌ها و هزینه‌های مختلفی است و اگر بخواهید روی همه یا بیشتر از یک پلت‌فرم اجرا داشته باشد هزینه ساخت شما بالا می‌رود.

زبان برنامه‌نویسی سرور

اینکه اپلیکیشن شما قرار است روی چه پلت‌فرمی اجرا شود مستلزم به کار‌گیری زبان‌های مختلفی است که در ادامه برخی از این زبان‌های برنامه‌نویسی معرفی می‌شود. زبان برنامه‌نویسی Java: زبانی است که در اندروید، ویندوز و مک قابل اجرا است و بیشتر با آن اپ‌های موبایلی طراحی می‌کنند. زبان برنامه‌نویسی c#: زبانی که هم در اندروید و ویندوز قابل اجرا است. زبان برنامه‌نویسی PHP: این زبان سمت سرور که به همراه کدهای html برای ساخت وب‌سایت‌ها و اپ‌‌های مبتنی بر وب استفاده می‌شود. زبان برنامه‌نویسیJava script: این زبان برنامه‌نویسی برای نرم افزارهای دسک‌تاپی و بازی‌ها طراحی شده است. زبان برنامه‌نویسی objective c: شرکت اپل برنامه‌های مک و اپ‌های ios را به این زبان طراحی می‌کند. زبان برنامه‌نویسی c++: این زبان برای نرم افزارهای سیستمی و بازی‌های ویدئویی بیشترین کاربرد را دارد و برای اپ‌های اندروید بسیار ضعیف به کار برده می‌شود.

میزان امنیت اپلیکیشن

امنیت اپلیکیشن برای اپلیکیشن‌های که عملیات پرداخت درون برنامه‌ای دارند مثل فروشگاه‌ها دارای اهمیت بالایی است. برای این کار باید اپلیکیشن در سرور رمزنگاری شود که باعث پیچیدگی اپلیکیشن و هزینه بیشتر برای شما می‌شود.

قابلیت ثبت نام کاربران

برای اپلیکیشن‌هایی مثل اپلیکیشن‌های فروشگاهی نیاز به قابلیت ثبت نام و ورود کاربر به حساب کاربری هست و این قابلیت‌ها به قسمت backend بستگی دارد. البته شما می‌توانید ورود کاربران را از طریق حساب‌های ایمیل، جی میل، توییتر، فیس‌بوک و... انجام دهید که البته بسیار ساده تر است و با اینکه نیاز به انجام یکسری کارهای اضافه‌تر روی اپلیکیشن دارد اما هزینه کمتری می‌طلبد.

توزیع اپ در مارکت‌ها و استورها

بعضی از سازندگان اپلیکیشن خود عهده دار توزیع اپ شما در بازارها و شبکه‌های اجتماعی هستند که البته شاید از بسیاری جهات خوب باشد اما برای شما هم هزینه‌هایی در بر دارد. البته اپلیکیشن سازهای متفاوتی وجود دارند که خدمات مختلفی را با قیمت‌های متفاوت ارائه می‌دهند لازم است شما قبل از اینکه برای ساخت اپلیکیشن خود هزینه‌ای را صرف کنید به بررسی همه جانبه این اپلیکیشن سازها بپردازید و بهترین را انتخاب کنید.

آخر هفته