موج جدید بازاریابی برای املاک خارجی

موج تازه تحرک واسطه‌های ملکی برای فروش املاک خارجی به متقاضیان ایرانی هم‌اکنون به دنبال خروج حجم زیادی از سپرده‌های بانکی از بانک‌ها شکل گرفته است؛ طوری‌که این گروه از واسطه‌های ملکی در تلاشند بخشی از سرمایه‌های سرگردان و خارج شده از بانک‌ها را جذب بازار مسکن کشورهای همسایه با ماهیت توریستی و تفریحی کنند. طی ماه‌های اخیر بخش زیادی از سرمایه‌گذرانی که طی سال‌های اخیر به‌دلیل بالا بودن نرخ سود سپرده‌های بانکی اقدام به سپرده‌گذاری در این بانک‌ها کرده بودند به دنبال کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی تمام یا بخشی از سرمایه‌های خود را از بانک‌ها خارج کرده و به دنبال مقصد جایگزین برای سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بازار مسکن یکی از مقصدهای امن در ارتباط با انتقال سرمایه‌ها در مقطع زمانی فعلی محسوب می‌شود؛ هر چند هم‌اکنون عمده متقاضیان حاضر در بازار مسکن داخلی خریداران مصرفی آپارتمان‌های کوچک و متوسط متراژ معمولی هستند که به قصد خرید واحد مسکونی برای سکونت و نه سرمایه‌گذاری اقدام به انتقال سرمایه خود از بانک‌ها به بازار ملک کرده‌اند.

در این میان تشدید مخاطرات طبیعی در کلانشهرهایی مانند تهران همچون آلودگی هوا، آلودگی‌های صوتی، تراکم جمعیت و ترافیک و... منجر به افزایش جذابیت مقاصد خارجی نزدیک(کشورهای همسایه) برای اقامت دائم یا فصلی در این کشورها شده است. سالانه تعداد قابل توجهی از ایرانیان برای گذران اوقات فراغت و تعطیلات به کشورهای همسایه همچون امارات و ترکیه مسافرت می‌کنند که نزدیکی این کشورها به ایران و سهولت رفت و آمد به آنها از یکسو و مشابهت‌های موجود به لحاظ معیشتی، سطح‌بندی هزینه‌های زندگی و برخی اشتراکات فرهنگی منجر شده است این کشورها به عنوان گزینه اصلی سکونت یا دست‌کم کشور دوم محل زندگی از سوی برخی ایرانیان مورد توجه واقع شود. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر به دنبال نوسانات ایجاد شده در نرخ ارز همچون دلار و یورو، تحرک واسطه‌های ملکی فروش آپارتمان در این کشورها افزایش یافته است.

تخفیف خرید نقدی، شرایط پرداخت اقساطی با پیش پرداخت اندک، تهیه بلیت رفت وبرگشت رایگان به کشور مقصد برای بازدید از املاک برای متقاضیان، تعهد شرکت‌ها برای پوشش بیمه‌ای ساختمان‌های عرضه شده به بازار فروش، گارانتی لوازم خانه، امکان دریافت اقامت کشور مقصد پس از خرید املاک مسکونی و... از مهم‌ترین مشوق‌هایی است که این واسطه‌ها برای ترغیب خریداران به بازدید از واحدها و خرید آنها در نظر گرفته و به مشتریان خود اعلام می‌کنند. درحال حاضر عمده واسطه‌های فروش آپارتمان و ویلا در کشورهای خارجی همسایه اعلام می‌کنند حاضرند در ازای دریافت تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از ارزش کل آپارتمان نسبت به فروش آن به متقاضیان اقدام کنند و بقیه مبلغ را بدون در نظر گرفتن سود برای فروش اقساطی، در یک دوره زمانی مشخص یا توافقی از خریدار دریافت کنند.

این درحالی است که به گفته برخی از آنها بخشی از پروژه‌های مسکونی که هم‌اکنون آماده فروش به متقاضیان است با امکان اعمال تخفیف برای مشتریان به فروش خواهد رسید؛ تحقیقات «دنیای اقتصاد» از بازار فروش املاک مسکونی در کشورهای همسایه حاکی است عمده این مشوق‌ها به دنبال نوسانات نرخ ارز در کشور در نظر گرفته شده است؛چرا که افزایش نرخ ارز در کشور طی ماه‌های اخیر توجیه فروش پروژه‌ها را برای مالکان و واسطه‌های فروش آنها افزایش داده است و از طرفی هم‌اکنون به دنبال خروج بخشی از سپرده‌های سرمایه‌گذاران از بازار پول، نقدینگی کافی برای خرید این واحدها از سوی برخی از گروه‌های پردرآمد جامعه در بازار موجود است.

بررسی‌های به عمل آمده از یکی از شرکت‌های واسطه فروش املاک خارجی در ایران نشان می‌دهد هم‌اکنون متقاضیان خرید آپارتمان در سواحل ترکیه به‌طور متوسط باید مبلغی در حدود ۷۰ هزار تا ۵۰۰ هزار یورو برای خرید آپارتمان و ویلا در این نواحی گردشگری و توریستی پرداخت کنند؛ هر چند عمده این شرکت‌ها تنها حدود ۳۰ درصد از مبلغ کل فروش آپارتمان را در ابتدا از خریداران مطالبه می‌کنند. آپارتمان‌های ۷۰ تا ۵۰۰ هزار یورویی گفته شده، معمولا در تیپ‌های مختلف ساخته شده؛ بین یک تا ۴ اتاق خواب دارند و در حومه نواحی مرکزی سواحل ترکیه واقع شده‌اند؛ متراژ این آپارتمان‌ها به گفته شرکت فروشنده، از ۶۴ تا بیش از ۱۰۰ مترمربع متغیر است و تنوع در ساخت و کیفیت این واحدها و همچنین نوع متریال مورد استفاده در آنها موجب شده است برای طیف گسترده و متفاوتی از متقاضیان امکان انتخاب و خرید آپارتمان در این ناحیه وجود داشته باشد.

واسطه‌های فروش آپارتمان در این منطقه که یکی از نواحی توریستی واقع در سواحل ترکیه محسوب می‌شود در عین حال اعلام می‌کنند خریداران با خرید این واحدها قادر خواهند بود اقامت یکساله را از کشور مقصد دریافت کنند و بعد از آن با شروع کسب‌وکار در این کشور می‌توانند اقدامات لازم برای دریافت اقامت دائم را انجام دهند.تهیه بلیت رفت و برگشت برای بازدید از ملک مورد پسند خریداران در مرحله نهایی به صورت رایگان از دیگر مشوق‌هایی است که این شرکت و برخی دیگر از شرکت‌های واسطه فروش ملک در کشورهای توریستی همسایه درنظر گرفته‌اند. فعالان بازار مسکن در مناطق لوکس شهر تهران نیز شروع موج جدید بازاریابی برای فروش املاک خارجی به متقاضیان داخلی تایید می‌کنند و معتقدند هم‌اکنون بر تعداد متقاضیان خرید این واحدها افزوده شده است.